צעיר כבן 21 שנים, מצא בבניין מגוריו כרטיס אשראי, ויחד עם חבריו מילא דלק בקטנוע ורכש מוצרים שונים באמצעות הכרטיס בסך של כאלף שקלים. בית משפט השלום ברחובות גזר עליו בשבוע שעבר (יום ב') 30 ימי עבודות שירות ושישה חודשי מאסר על תנאי למשך שלוש שנים בגין עבירות רכוש.

 

על פי עובדות כתב האישום, בחודש אוקטובר 2013, המתלונן איבד את ארנקו, בבניין שבו הוא מתגורר בבני עייש, כאשר בתוך הארנק היה, בין היתר, כרטיס האשראי של רעייתו. הנאשם ושני חבריו הקטינים שעמם שהה, הבחינו בארנק ולקחו אותו.

 

בשעת ערב נסע הנאשם עם חבריו על קטנועים לתחנת דלק, שם תדלקו את הקטנועים באמצעות הכרטיס, ורכשו מוצרים בחנות הסמוכה. בהמשך הערב ביצעו תדלוק נוסף, כך שסך כל שווי הרכישות שביצעו באמצעות הכרטיס עמד על 1,066 שקלים.

 

הנאשם הודה בעבירות של גניבת כרטיס אשראי והונאה בכרטיס חיוב, ובמסגרת הסדר טיעון נשלח לשירות המבחן. מהתסקיר עלה כי הנאשם מתגורר בבית אמו ביישוב בני עייש, ועובד מזה כשנה בסוכנות רכב, הוא תומך באמו ומסייע בפרנסתה. לנאשם רישום פלילי ללא הרשעה מבית המשפט לנוער בגין ביצוע עבירות של תקיפה סתם וקבלת נכסים שהושגו בעוון.

 

הנאשם נטל אחריות על מעשיו, והודה כי התקשה לעמוד בפני הפיתוי הכספי, אך בסופו של יום השיב למתלונן את סכום הגניבה. הנאשם מסר כי הוא שואף לנהל אורח חיים נורמטיבי ולהתמיד בעבודתו, ועקב כך נמנע ממעורבות בפלילים ומקשרים חברתיים שליליים.

 

קצין המבחן התרשם מרמת סיכון בינונית להישנות עבירות דומות בעתיד. יחד עם זאת, הוא מגלה יציבות במקום עבודתו, ומאז ביצוע העבירות, לא נפתחו נגדו תיקים נוספים. מכיוון שהנאשם סירב למסור בדיקת שתן, לא ניתנה המלצה לתכנית טיפולית מתאימה.

 

מתחם העונש ההולם נע בין מאסר על תנאי לבין מספר חודשי מאסר בפועל

 

המדינה הדגישה את חומרת העבירה והפגיעה בערכים של הגנה על קניין הפרט, שלום הציבור ותחושת הביטחון. המאשימה ציינה כי יש לזקוף לזכותו את העובדה שלא קדם תכנון מוקדם למעשיו, אך מכיוון שביצע מספר רכישות באמצעות הכרטיס, אין מדובר במעשה חד פעמי. לפיכך עתרה לעונש של חודשיים מאסר בפועל אשר יכול וירוצו בדרך של עבודות שירות, מאסר מותנה, קנס ופיצוי למתלונן.

 

עורכת דינו של הנאשם הדגישה כי העבירות בוצעו בשנת 2013, בעת היותו על גבול הקטינות, ביחד עם חבריו הקטינים שנשפטו בבית המשפט לנוער, וציינה כי מדובר בגניבה במציאה, והנזק הכספי הגיע לסך כולל של כאלף שקלים. על כן עתרה להשית עליו עונש מאסר מותנה, קנס ופיצוי למתלונן.

 

לאחר שמיעת טיעוני הצדדים, התרשם בית המשפט כי העבירות בוצעו זמן קצר לאחר תום ההליך בבית המשפט לנוער, בשעה שתלויה ועומדת נגדו התחייבות, לכן סבר כי הוא לא למד את הלקח וההליך לא הרתיע אותו מלשוב לסורו. עם זאת מאז ביצוע העבירות, לא הסתבך בפלילים ולא נפתחו נגדו תיקים חדשים.

 

יש לך שאלה?

פורום חקירות משטרה | חקירה פלילית
פורום כתב אישום במשפט הפלילי

 

בנסיבות אלה גזר עליו 30 ימי מאסר בפועל אשר ירוצו בדרך של עבודות שירות ושישה חודשי מאסר על תנאי למשך שלוש שנים. מאחר שהנאשם הסדיר את התשלום מול חברת האשראי, לא הושת קנס ופיצוי כספי.

 

ת"פ 29742-06-14