צמח קוצני בשם עכובית הגלגל עמד במרכזו של גזר דין שניתן ביום ד' בבית משפט השלום בקצרין, או יותר נכון, קטיפתו של הצמח אשר הוכרז כערך טבע מוגן בשל פגיעה קשה בתפוצתו ברחבי הארץ. במקרה הזה הנאשם הורשע לאחר שנתפס ממלא שקית בצמח המוגן ללא היתר. משום שמדובר בפגיעה מתונה יחסית עקב הכמות הקטנה שנתפסה אצלו, ומנגד לאור העובדה שנתפס לאחר שכבר הוזהר בעבר כאשר ביצע עבירה זהה ולמרות זאת יצא לשטח מצויד בשקית ובכפפות, הוחלט להטיל עליו קנס בסך של 1,500 שקלים, לצד התחייבות כספית של 5,000 שקלים כי יימנע במשך שנתיים מביצוע עבירות על חוק גנים לאומיים ושמורות טבע.


הצמח המדובר, המכונה בערבית "עכוב", נחשב למעדן של ממש בקרב הערבים והבדואים, ולכן הוא נקטף באופן שוטף ועקבי לצורכי מאכל. ואולם, למרבה הצער כתוצאה מהקטיף, תפוצתו הולכת ופוחתת עם השנים, והשטחים הרבים שכוסו בו בעבר הולכים וקטנים, בדומה למה שקרה לאזוב, הידוע כזעתר, צמח תבלין פופולרי מאוד שנקטף עד שכמעט נעלם מהנוף. מסיבה זו, החל משנת 2005 צמח העכובית הוא צמח מוגן שאסור לקטוף אותו.


אף אל פי שנתפס בשעת מעשה על ידי פקח, הנאשם הכחיש שביצע את העבירה ולא לקח אחריות על מעשיו


חוק הגנים הלאומיים, אשר העבירה במקרה זה בוצעה בניגוד לתקנותיו, נועד לשמור על ערכי הטבע ועל איזון המערכת האקולוגית של נופי ישראל בשטחיה הפתוחים. הנאשם אשר נתפס מחזיק בשקית אחת של הצמח, פגע באופן מתון בערך החברתי.


לפני שהכריע בעניין סקר השופט את מדיניות הענישה במקרים דומים. במקרה אחד אדם שנתפס עם שישה ק"ג של עכובית נקנס בסך של 6,000 שקלים. במקרה אחר קשיש שנתפס בפעם השנייה קוטף את הצמח המוגן נקנס ב-2,500 שקלים, ובמקרה נוסף קנס של 2,500 שקלים הוטל על נאשם שהחזיק כ-20 ק"ג של הצמח.


במקרה זה מדובר בעבירה מתוכננת, הדגיש השופט, שביצע אדם אשר כבר ביצע בעברו עבירה דומה והוזהר, אך בכל זאת יצא לשטח הפתוח מצויד בכפפות ובשקית לביצוע הקטיף. הוא ביקש להתחשב במצבו הכלכלי והרפואי, בטענה שהיה מעורב בתאונה קשה, עבר ניתוח אחד וצפוי לעבור ניתוח נוסף.


כמו כן, הנאשם לא לקח אחריות על מעשיו ולא הודה בהם, הוא אישר כי הוזהר בעבר שלא לקטוף את הצמח, אך לאורך כל הדרך המשיך לטעון כי לא קטף את הצמח שבגינו הורשע. במועד שנתפס הוא קילל את הפקח וברח מהמקום, וגם כעת כשגזר דינו ניתן הוא עדיין הכחיש שביצע את העבירה.

 

יש לך שאלה?

פורום דיני איכות הסביבה ורגולציה סביבתית
פורום כתב אישום במשפט הפלילי


בנסיבות אלה, ומכיוון שהורשע בפגיעה בערך מוגן ללא עבירה נוספת של החזקת הערך המוגן ללא היתר, החליט השופט להטיל על הנאשם קנס בסכום 1,500 שקלים או שבוע מאסר בפועל תחתיו, וכן חייב אותו לחתום על התחייבות כספית של 5,000 שקלים כי יימנע מעבירות על חוק הגנים הלאומיים במשך שנתיים.


ת"פ 29102-02-14