מדובר בתהליך שהולך ומתחזק: על הורים לילדים לשאת בנטל שווה מבחינת זכויותיהם וחובותיהם כלפי הילדים, ובתי המשפט לענייני משפחה מעודדים משמורת משותפת ואחריות הורית שווה מצד שני ההורים המבוססות על שוויון ביניהם, גם לאחר הגירושין.


לאחריות הורית משותפת יתרונות רבים המבוססים במחקרים, אשר לפיהם המשמורת המשותפת עוזרת לילדים להרגיש יציבות ולהמשיך בקשר רציף ומשמעותי עם שני ההורים אף על פי שהם נפרדו.


עקרון השוויון וקביעת מזונות שוויוניים בין ההורים


פסקי דין רבים בישראל עוסקים בסוגיית גובה דמי המזונות שייקבעו במקרים של משמורת משותפת. אמנם עקרון השוויון הוא אחד מעקרונות העל בישראל, אך מסתבר כי עוד ארוכה הדרך לקביעת מזונות שוויוניים, הוגנים ולא מפלים, המבוססים על זמני ההורות של כל אחד מבני הזוג לשעבר וכמובן על גובה הכנסותיהם.


לדוגמה, אבות שמקיימים הסדרי ראייה רחבים עם ילדיהם, והלכה למעשה הילדים גדלים בביתם כמעט מחצית מהזמן, עדיין מחויבים לשלם לגרושתם דמי מזונות, גם אם משכורתם שווה או אף פחותה מזו של האם.


חובתו האבסולוטית של האב לשלם מזונות


חלוקת מזונות הילדים נקבעת בבתי המשפט לענייני משפחה בהתאם לשני חוקים עיקריים, הדין העברי והחוק לתיקון דיני המשפחה. על פי החוק, אב חייב לשלם מזונות לילדיו לפי הוראות הדין האישי. הדין העברי מחייב אף הוא את האב במזונות ההכרחיים, אך גם האם חייבת בתשלום באופן שווה בהתאם ליכולותיה הכלכליות.


מפסיקות בתי המשפט ניתן לראות כי פעמים רבות, במקרים דומים נקבעו החלטות שונות. בעוד אמות המידה לקביעת מזונות קטינים במקרים של משמורת משותפת, כאשר האב משלם את חלקו בהוצאות עבור הילדים, קובעות כי התוצאה הנכונה היא הפחתת דמי המזונות שהאב יצטרך לשלם, בפסקי דין אחרים נקבעו קריטריונים שונים, שקבעו כי יש לבחון את הפחתת המזונות באופן זהיר כדי שטובת הילדים לא תיפגע.


בתי המשפט הוסיפו וקבעו כי אם עולה החשש שהאב מבקש משמורת משותפת רק כדי להפחית בדמי המזונות, יש לוודא שההסדר בין ההורים הוא כן ומטרתו לדאוג באמת למלוא צורכי הילדים, הנפשיים, הכספיים והפיזיים.


קביעת גובה המזונות במשמורת משותפת


לאחר קבלת ההחלטה בנוגע למשמורת, יש צורך לקבוע את גובה המזונות. כאשר מדובר במשמורת משותפת, הקטינים שוהים אצל אביהם חצי מהזמן והעלות הכלכלית של גידולם מתחלקת שווה בשווה בין ההורים. חרף עובדה זאת, מגמת הפחתת המזונות בבתי המשפט הייתה חלקית בלבד ובכל אופן היא אינה נקבעת באופן אוטומטי, כאשר מדובר בהפחתה חלקית של 25% בלבד.

 

יש לך שאלה?

פורום תביעת מזונות - הערך סיכוייך!


אך המגמה הולכת ומשתנה, וכבר ניתן פסק דין הקובע כי אם משכורתם של ההורים דומה או זהה והם מקיימים משמורת משותפת ומגדלים את הילדים באופן שוויוני, האב לא יחויב כלל בתשלום דמי המזונות. הפסיקה הסתמכה על עקרון השוויון, והזכירה כי מהותה של המשמורת המשותפת היא חלוקת נטל שווה בין ההורים, ללא אפליית אף אחד מהצדדים, לטובתם של הילדים וכל הנוגעים בדבר.