חיים משותפים שמנהלים בני זוג ללא מוסד הנישואין הם תופעה שהולכת וגוברת בשנים האחרונות. ייתכן שזה שלב ביניים שבסופו יינשאו בני הזוג, פרק ב' אחרי נישואין שכשלו, בחירה אידאולוגית שלא להינשא או אי אפשרות להתחתן כדין, למשל כהן וגרושה או זוגות חד מיניים.


בשונה מזוג נשוי, זוג ידועים בציבור יכולים לנתק את הקשר כמעט באופן מיידי. בעוד גירושין נמשכים לפחות מספר חודשים עד שהפרידה הופכת לרשמית, ולבעל יהיו חובות כלפי אשתו כדוגמת מזונות גם אם נפרדו והוא עזב את הבית, אצל ידועים בציבור מספיק שאחד מבני הזוג עוזב כדי שהקשר ייגמר.


אישה שהתחתנה תקבל דמי מזונות מבעלה בהתאם לדין תורה, והוא מחויב לספק את כל צורכיה לפי רמת החיים שאליה היא רגילה. חיוב הבעל במזונות נפסק ברגע מתן הגט, או אף לפני כן במקרה שזכאות האישה לקבל את הכתובה נשללת, למשל אם ניהלה רומן. אך מה עם אישה שלא התחתנה עם בן זוגה?


זכאותה של ידועה בציבור למזונות


גם אישה לא נשואה שנחשבת ידועה בציבור זכאית לקבל מזונות מבן זוגה, אשר נקראים מזונות משקמים. בניגוד למקרה של גירושין, הזכאות לקבלת המזונות המשקמים היא לאחר הפרידה, והם ניתנים לתקופה קצובה בלבד, בהתאם לקביעת בית המשפט לענייני משפחה שבוחן את נסיבות המקרה, וקובע אף את גובה התשלום.


המזונות המשקמים, כפי שמעיד שמם, נועדו לסייע לידועה בציבור בשיקומה הכלכלי אחרי הנתק הכלכלי הפתאומי בעקבות הפרידה, מעין זמן להסתגל למצב החדש, לסיים את הלימודים או להשתלב בשוק העבודה ולהתחיל בדרך עצמאית.


תביעת מזונות משקמים? קודם צריך להוכיח את קיום הקשר


בני זוג שלא נישאו ייחשבו לידועים בציבור, בהתאם לפסיקה, בשני תנאים: קיום חיי זוגיות ואינטימיות וניהול משק בית משותף. אם הם לא התגוררו באותו בית אך ניתן להוכיח סממנים אחרים למשק בית משותף, עדיין ניתן לראות בהם ידועים בציבור.


אך בניגוד לבני זוג שהתחתנו, יש להוכיח את סטטוס הידועים בציבור בכותלי בית המשפט לפני שייפסקו מזונות משקמים לטובת האישה. לשם ההוכחה, אפשר למשל להראות מסמכים מהבנק להוכחת ניהול משותף של חשבון בנק, להציג חוזה שכירות או לזמן עדים שיכולים להצהיר על כנותו וטיבו של הקשר הזוגי.


קביעת פרק הזמן שבו האישה תקבל מזונות משקמים


משך הזמן שבו תהיה בת הזוג זכאית למזונות המשקמים תלוי כמובן בנסיבות כל מקרה ומקרה, כאשר נשקלים מספר פרמטרים. בין המשפט בוחן את אופי היחסים וקיומה של תלות כלכלית של האישה בבן זוגה. תלות כלכלית גדולה תביא לתקופת תשלום מזונות ארוכה יותר.


עוד בוחן בית המשפט את גילה של האישה, כאשר ככל שהיא מבוגרת יותר כך מניחים שייקח לה זמן רב יותר להגיע לעצמאות, למצוא עבודה וכדומה. לכן גילה משפיע על גובה המזונות ואורך התקופה. במקרים שבהם לאישה יש מוגבלות כלשהי אשר עלולה להקשות עליה להתקיים בצורה עצמאית, יתחשב בית המשפט במוגבלותה.

 

יש לך שאלה?

פורום זכויות ידועים בציבור והורות משותפת


נוסף על כך, ישנם מצבים שבהם ידועים בציבור חיו שנים ארוכות בשיתוף ובמסגרתם ויתרה בת הזוג ויתורים כלכליים כדי שבן זוגה יוכל להתקדם, לדוגמה, אם ויתרה על קידום בעבודה או על לימודים. ויתורים כלכליים כאלו יובאו בחשבון בקביעת המזונות.