ברוב המקרים צוואה היא מסמך משפטי רשום, שנוסח על ידי המצווה או נחתם על ידו. אולם בנסיבות חריגות, שבהן למצווה אין אפשרות בשל מצבו הבריאותי, לערוך צוואה באחת משלוש הדרכים האחרות, שהן צוואה בכתב יד, בפני עדים או בפני רשות, קיימת אפשרות למסור את הצוואה בעל פה בפני שני עדים, מבלי שהמצווה עצמו יצטרך להכין כל מסמך כתוב.

 

אדם גוסס המצוי על ערש דווי

 

כדי שצוואה בעל פה תהיה בעלת תוקף משפטי ולא ניתן יהיה לבטלה, יש לעמוד במספר תנאים. התנאי הבסיסי הוא הימצאותו של המצווה במצב "שכיב מרע", כלומר על ערש דווי לפני המוות, ובשל כך אין ביכולתו לחתום על הצוואה. המונח תקף גם למקרים שבהם המצווה חש עצמו כמי שעומד בפני המוות, כמו חייל הנמצא בקרב, ימאי שנקלע לסערה, אדם שחווה רעידת אדמה קשה ועוד, גם אם הדבר לא מדויק מבחינה עובדתית, ובתנאי שמתוך הכרה במותו הקרב המצווה הביע את רצונו לנסח את צוואתו האחרונה.

 

שני עדים שנמצאים כשירים למתן עדות

 

התנאי הבא קובע כי המצווה ימסור בעל פה את רצונו בפני שני עדים המבינים את שפתו ומוגדרים ככשירים למתן עדות על פי החוק הישראלי. בפסיקות קודמות הובהר כי אין חובה ששני העדים יהיו נוכחים בעת מסירת הצוואה, וניתן שהדברים יועברו לכל אחד מהם, בזמנים שונים.

 

לאחר שמיעת הצוואה, העדים נדרשים לרשום בדיוק רב ומהר ככל הניתן את דברי המצווה בזיכרון דברים, על גבי מסמך רשמי ומסודר. לאחר מכן, עליהם לאשר את נכונות הדברים באמצעות חתימתם על המסמך, ולהפקיד אותו בידי רשם בית המשפט לענייני ירושה. העדים נדרשים לפרט את הנסיבות שמצדיקות מתן התוקף המשפטי לצוואה, סמוך ככל הניתן למועד הפטירה של המצווה. למרות שברוב המקרים זיכרון הדברים מנוסח באותה השפה שבה ניתנה הצוואה, אין זה תנאי הכרחי, כל עוד מדובר בתרגום מדויק של הדברים.

 

הצוואה בעל פה מתבטלת לאחר חודש ימים

 

תוקפה של צוואה שבעל פה הוא חודש אחד בלבד, אם המצווה נשאר בחיים לתקופה של חודש ויום לפחות לאחר מתן צוואתו, כמו במקרה שבו אדם שכב על ערש דווי ולפתע החלים, תוקפה המשפטי בטל, למעט במקרים חריגים ביותר, אשר נקבעים על ידי בית המשפט.

 

פגמים צורניים בצוואה בעל פה

 

צוואה בעל פה מהווה פתרון מידי למקרים שבהם אין באפשרותו של המצווה לחתום על מסמך משפטי רגיל, במטרה להבטיח את זכותו הטבעית לקבוע כיצד יחולק רכושו. מאחר שמטרת הצוואה היא לכבד את רצון המת ולהפחית ככל הניתן מצבים שבהם פגמים טכניים ימנעו זאת, מאפשר החוק לבית המשפט לקיים את הצוואה למרות פגמים אלו, ובמידה וניתן לקבוע מהו רצונו האחרון של המצווה, ייעשה מאמץ להתגבר על פגמים צורניים בצוואה. אולם חוסר הקפדה על הנהלים הרלוונטיים תביא במרבית המקרים לביטול תקפותה.

 

יש לך שאלה?

עריכת צוואה | רישום צוואה

 

ביטול צוואה בעל פה

 

בשעה שאדם עומד מול המוות, לא ניתן להגדיר את מצבו הנפשי כיציב, לכן פעמים רבות מבקשים גורמים מסוימים, לרבות בני משפחתו של המצווה, לערער על תוקף הצוואה, בטענה שנמסרה בחוסר צלילות דעת, או בעקבות מניפולציה לא ראויה מצד גורמים אחרים. כאשר קיימת מחלוקת לגבי צוואה בעל פה, יתבקש הצד שדורש את קיום הצוואה להוכיח מדוע יש לקיימה. יחד עם זאת, לעתים בית המשפט יאשר קיומה, גם אם לא התקיימו כל התנאים הדרושים על פי חוק, במידה ועלה בידו של הדורש לקיומה לשכנע את בית המשפט באמיתות טענותיו.