זו עובדה ידועה שבשנים האחרונות חלה עלייה דרמטית בשיעור הגירושין בארץ. עובדה זו לבדה גורמת לזוגות לחשוב על העתיד יותר מפעם, ולנסות לבצע פעולות מנע למקרה שביום מן הימים הם יהפכו לחלק מהסטטיסטיקה ויחליטו לפרק את החבילה. יותר ויותר זוגות עורכים ביניהם הסכמים עוד לפני החתונה שנועדו להגן עליהם במקרה של גירושין, הכוללים התייחסות לנושאי רכוש וילדים.


מלבד זאת, בני זוג שאינם רוצים להתחתן כדת וכדין או שאין באפשרותם להינשא בהתאם לדין הדתי, כגון ידועים בציבור או זוגות חד מיניים, פעמים רבות מחליטים לערוך הסכמי זוגיות ביניהם. הסכמים אלו מהווים פתרון מושלם לעיגון הזכויות של בני הזוג, אשר מנהלים חיים משותפים וחושבים על הקמת משפחה, ללא קשר לשאלה האם הם נשואים או לא. זאת מאחר שאם ייפרדו, הם ייאלצו לדון בכל הסוגיות הרלוונטיות הקשורות בגירושין, לרבות הסכמות על מזונות, משמורת על הילדים וכמובן חלוקת הרכוש.


לרוב, בני הזוג עורכים את ההסכמים לפני החתונה, אך ניתן לערוך אותם במשך כל תקופת הזוגיות. חשוב לזכור שההסכמים צריכים לעמוד בהוראות החקיקה והפסיקה כדי שיקבלו תוקף משפטי קביל. כמו כן, כדאי לכלול בהסכמי הזוגיות את שלל הנושאים הרלוונטיים ולא להתמקד רק בעניין הרכוש והממון.


הסכם זוגיות בין בני זוג ידועים בציבור


ידועים בציבור יכולים לערוך ביניהם הסכם ממון בשילוב עם הסכם לחיים משותפים. כדי לקבל הכרה כידוע בציבור מבחינת מוסדות המדינה, יש להציג הוכחות לקיום החיים המשותפים וניהול משק הבית המשותף.


הסכם הזוגיות בין ידועים בציבור צריך להיות מפורט ויסודי ככל שאפשר, מאחר שאם השניים ייפרדו הוא יהווה ראיה מוצקה לקשר הזוגי שלהם ולהסכמתם לגבי הרכוש והנכסים שצברו. את ההסכם אפשר להביא לאישורו של בית המשפט לענייני משפחה ולתת לו תוקף משפטי.


עריכת תעודת זוגיות


בשנים האחרונות נוצרה דרך חדשה להצהרה על זוגיות, שבמסגרתה בני זוג יכולים להוציא תעודת זוגיות באמצעות מספר ארגונים פרטיים. המסמך למעשה מצהיר כי בן הזוג שנושא אותו הוא הידוע בציבור של בן זוגו, ומובא לאישור אמיתותו לעורך דין. עם זאת תעודת הזוגיות אינה מוכרת באופן מוחלט על ידי מוסדות המדינה ואינה בבחינת תעודה ציבורית.


הסכם ממון


הסכם ממון נועד להסדיר את כל ענייני הרכוש בין הצדדים, אם הם מעוניינים לקבוע ביניהם הסדר שונה מזה שנקבע במסגרת חוק יחסי ממון, אשר זוגות שנישאו משנת 1974, לאחר חקיקתו, זכאים בהתאם לכלליו לכלל הרכוש שצברו במקרה של גירושין. מדובר בהסדר איזון משאבים אשר שונה במהותו מהלכת השיתוף שחלה עד לחקיקת חוק יחסי ממון, שלפיה כל אחד מהצדדים זכאי לחצי מהרכוש המשותף.

 

יש לך שאלה?

פורום הסכם ממון


לאחר עריכת הסכם הממון יש לאשרו בבית המשפט לענייני משפחה או בבית הדין הרבני, ואם מדובר על הסכם ממון שנערך לפני החתונה ניתן להביאו לאישור גם אצל נוטריון או רשם הנישואין. מלבד השמירה על הזכויות ברכוש, הסכם ממון יכול למנוע מצבים של סרבנות גט ונושאים נוספים.


הסכם חיים משותפים


מדובר בדרך מקובלת להסדרת נושאי הקשר הזוגי, לזוגות שמתגוררים יחדיו ומנהלים משק בית משותף ללא נישואין. מטרתו של הסכם זה היא לקבוע את דרכי הפעולה במקרה של פירוד, כיצד יחולק הרכוש וסוגיות נוספות. ניתן לקבל תוקף משפטי מחייב באמצעות אישור ההסכם בבית המשפט וקבלת תוקף של פסק דין.