חובות אבודים יכולים להיווצר עקב סיבות שונות, כגון היעלמות החייב, אי יכולת לשאת בתשלום, מתן הפטר לאחר פשיטת רגל, וכדומה. במקרים מסוג זה, נותרים הנושים מול שוקת שבורה, וכל הנראה, לא יזכו לקבל בחזרה את כספם. לשם כך החוק מקל מעט על הנושים בתחום המסים, וקובע מה ניתן לעשות לגבי חובות אבודים.

 

הכרזה על חובות אבודים מאפשרת לנושה לקבל בחזרה את המס ששילם עבור עסקה שבגינה נוצר החוב. כך למשל: אם ספק מכר סחורה לחברה, אך מעולם לא קיבל את התמורה הכספית שלה הוא זכאי, במצב שיחליט להכריז על החוב כחוב אבוד, הוא יוכל לקבל החזר עבור הוצאות מס הכנסה, מס ערך מוסף ומס קנייה בגין העסקה. כלומר, הכרזת חוב כאבוד מאפשרת את מחיקת סכום החוב מן ההכנסות שבגינם חייב העסק במס, ובכך ימנע תשלום מס עבור הכנסה שבפועל לעולם לא תתקבל.

 

באילו מקרים ניתן להכריז על חובות אבודים?

 

כאשר חייב נמלט מהארץ כדי להתחמק מנושיו, או הבריח נכסים מחוץ למדינה או לקרובים ניתן להכריז על החוב כאבוד. גם אם הנושה לא הצליח לגבות את החוב באמצעות הליכי הוצאה לפועל, או כאשר החייב קיבל הפטר בפשיטת רגל, עלול הדבר להוביל לחובות אבודים.

 

במסגרת הליך פשיטת הרגל מכיר בית המשפט בכך שחייב אינו יכול לעמוד בתשלום חובותיו, ופעמים רבות מתעורר מצב שבו הנושה לעולם לא יפרע, או יפרע חלקית, זאת כאשר לחייב אין נכסים, או כאשר הנכסים אינם מספיקים לכיסוי כלל החובות. בסופו של ההליך החייב מקבל צו הפטר, המוחק למעשה את כל יתרת החובות שלא נמצאה אפשרות להשיבם. מצב נוסף שבו ניתן להכריז על חוב כחוב אבוד הוא כאשר החייב נפטר ובעזבונו לא נותרו נכסים לפירעון החוב.

 

בעת הגשת בקשה של נושה להכיר בחוב כחוב אבוד לרשות המסים, חשוב להצביע על הסיבה שבגינה אין סיכוי שהחוב יפרע, ולציין כי למרות מיצוי כל אמצעי הגבייה, לא ניתן לגבות את החוב. הנושה נדרש להציג מסמכים שונים המעידים על כך, כגון: מכתבי התראה שנשלחו לחייב, פתיחת תיק בהוצאה לפועל, בקשה לפשיטת רגל, פסקי דין רלוונטיים וכל מסמך רלוונטי אחר.

 

הנושה רשאי להמשיך בהליכי גבייה גם לאחר שהחוב הוכרז כחוב אבוד

 

במקרה שרשויות המס מכירים בחובות אבודים, ומזכים את הנושה בסכום המס, הוא אינו מנוע מלהמשיך בהליכי גביית החוב שהוכר כאבוד. במצב שבו הנושה יצליח לגבות מהחייב את החוב האבוד, ייחשב הסכום כחייב במס במועד הכרזתו המושג "חוב אבוד" רלוונטי ליחסים שבין הנושה לרשויות המס, אך אינו ישפיע על היחסים שבין הנושה לחייב. על כן רשאי הנושה להמשיך ולנסות לגבות את החוב, גם לאחר שהוכר על ידי רשויות המס כחוב אבוד.

 

יש לך שאלה?

פורום גביית חובות

 

בפני הנושים שאינם מצליחים לגבות חובותיהם וככל הנראה גם לא יצליחו לגבותם בעתיד עומדת האפשרות לבקש את הכרת רשויות המסים בחובות אבודים ולקבל החזר מס עבורם. כדי לקבל הכרה בכך נדרשים הנושים להוכיח כי מיצו את הליכי הגבייה באמצעות מסמכים רלוונטיים. לשם כך נדרשות לעתים עלויות רבות, כמו תשלום לעורך דין או לחוקר פרטי, במקרים שבהם נעלמו עקבותיו של החייב. על כן רצוי לשקול היטב, האם החזר המס שיתקבל גבוה יותר מההוצאות הנדרשות כדי לקבל את ההכרה בחוב כחוב אבוד.