דיני המשפחה הנהוגים בישראל מבוססים על הדין העברי, ובהתאם אליו מוטלת על הבעל החובה לפרנס את רעייתו ולשלם לה מזונות כל עוד ברית הנישואין ביניהם נמשכת. רק במקרה שהתגרשו והבעל נתן לאישה גט, הוא אינו חייב עוד לשלם לה מזונות.


ואולם, כפי שקורה לא פעם, מהרגע שבו בני זוג מחליטים להיפרד ועד שהם מתגרשים בפועל יכול לחלוף זמן רב. מסיבה זו אישה יכולה לקבל מזונות זמניים, מהמועד שבו החל הליך הגירושין ועד שתקבל את גטה, בהתאם להכרעת בית המשפט למשפחה או בית הדין הרבני. מזונות אלו נועדו לשמר את המצב הכלכלי שהיה קיים במסגרת התא הזוגי, וכך לאפשר לאישה להמשיך בחיים רגילים ולא לסבול ממחסור או בתלות בבעלה במשך ההליכים המשפטיים.


מתי אפשר להגיש בקשה למזונות זמניים?


באופן עקרוני, אישה שהגישה תביעת מזונות במסגרת תביעת גירושין כנגד בעלה, זכאית לקבל מזונות זמניים עד שתתקבל הכרעה בעניין. על פי החוק אפשר לבקש מזונות אלו עוד לפני שבית המשפט קיים דיון בתביעת המזונות, מאחר שעלולים לחלוף חודשים ארוכים עד שהדיון ייערך.


לרוב בית המשפט למשפחה הוא זה שידון בתביעת המזונות, אלא אם כן הוגשה תביעת מזונות לבית הדין הרבני. בית המשפט יקבע את גובה המזונות הזמניים לאחר שיבחן את מצבם הכלכלי של שני בני הזוג ואת רמת הכנסתם. עם זאת, מדובר בהערכה כללית שמבצע בית המשפט על דרך האומדנה, היות שמדובר במעין "עזרה ראשונה" עד שהתביעה תתברר.


בתוך כמה זמן אפשר לקבל את המזונות בפועל?


בעבר, המועד הקצר ביותר לפסיקת המזונות הזמניים היה רק בחלוף חודשיים או שלושה מהיום שבו הוגשה תביעת המזונות, מכיוון שהתובעת נדרשה לחכות עם בקשת המזונות הזמניים עד שבן זוגה לשעבר יגיש את כתב ההגנה. אך התמונה השתנתה מאז תיקון שבוצע לפני מספר שנים בתקנות סדר הדין האזרחי במטרה לקצר את משך התקופה, וכעת ניתן להגיש את הבקשה עוד לפני שהוגש כתב ההגנה, ולקבל את המזונות בתוך תקופה קצרה במידה ניכרת.


עם זאת, קיימים מקרים שבהם בית המשפט יחליט שלא יתקבלו מזונות זמניים עד אשר יתקיים הדיון בתביעת המזונות, בייחוד במקרים שבהם טענות בני הזוג סותרות זו את זו באופן קיצוני וחריג.


שימור עקרון השוויון בין הצדדים בזמן ההליך המשפטי


אחד השיקולים המרכזיים בפסיקת המזונות הזמניים היא שימור השוויון בין הבעל והאישה, כך שאף אחד מהם לא יזכה ביתרון דיוני על פני הצד השני. מאחר שמדובר בשלב מאוד מוקדם בהליכים המשפטיים, ולמעשה הצדדים עדיין לא נחקרו לעומק והנתונים העובדתיים טרם נבדקו באופן יסודי, בית המשפט ינקוט משנה זהירות בהחלטתו ולא יפסוק סכום גבוה מדי.

 

יש לך שאלה?

פורום תביעת מזונות - הערך סיכוייך!


חשוב לזכור כי הסכום שייקבע כסעד זמני לא חייב להיות זהה לסכום המזונות שייפסק בעת ההכרעה הסופית בתביעת המזונות. אך מכל בחינה אחרת מזונות זמניים זהים למזונות הסופיים בכל הנוגע לחובה לשלמם, ואם הצד שמחויב בהם לא ישלמם ניתן יהיה לגבות אותם באמצעות ההוצאה לפועל או באמצעות פנייה לביטוח הלאומי לקבלת מזונות.