לא כל משבר בחיי הזוגיות חייב להוביל בסופו של דבר לפרידה או לגירושין, אפילו כאשר מגיעים להחלטה על פירוק התא המשפחתי ואף מתחילים בהליכים משפטיים להתרת קשר הנישואין. לעתים עדיין יש סיכוי לשקם את הקשר, ואמנם, משברים מסוימים מותירים פתח או סיכוי למנוע את הגירושין, ובתקווה להתחיל דף חדש ולהציל את מערכת היחסים. לכך נועד שלום בית, שמטרתו לנסות ולהציל את הקשר הזוגי ככל שהדבר אפשרי, ובכך להימנע מפירוק התא המשפחתי.


בני זוג שחושבים או מקווים כי עדיין ניתן להחיות את הקשר, יכולים לחתום על הסכם לשלום בית, או במונח המלא "הסכם שלום בית ולחילופין גירושין". במסגרת ההסכם יכולים בני הזוג להחליט לגבי כל הנושאים הקשורים לגירושין, לרבות משמורת על הילדים, חלוקת הרכוש ותשלום המזונות. כל ההסדרים שייקבעו בהסכם יחולו רק אם בסופו של דבר ניסיונות שלום הבית לא יצלחו ואחד מבני הזוג או שניהם יחליטו להתגרש.


בהסכם יכולים הצדדים לקבוע גם הסדרים לניסיונות שיבצעו למטרת שיקום הקשר, ולהחליט למשל לפנות לייעוץ זוגי ואף לתחום אותו בפרק זמן מסוים, אשר בסיומו יחליטו האם יש הצדקה לתת לקשר ביניהם הזדמנות נוספת, או שמא הם הולכים לקראת גירושין, ואז ההליך יתבצע בהסכמה משותפת וימומשו כל ההסדרים שנקבעו מבעוד מועד בהסכם שלום הבית.


מה כולל ההסכם?


עקרונית, מלבד ההחלטות לגבי הנושאים אשר קשורים לגירושין, ההסכם צריך לפרט את כל התחומים שעליהם מסכימים בני הזוג גם בקשר לחיי הזוגיות, למשל איך יחולקו ביניהם מטלות הבית השונות או הטיפול בילדים, וכן כל נושא אחר שנדרש לעגן בחוזה. ההסכם צריך להתייחס בצורה שוויונית לשני הצדדים, ולא להעניק יתרונות לאחד מהם על חשבונו של האחר.

 

יש לך שאלה?

פורום גישור משפחתי | גירושין בהסכמה - הכנה לגירושין


ברוב ההסכמים מנוסחת גם החלטתם של בני הזוג לפנות לטיפול זוגי למשך "תקופת מבחן" שבסופה יכריעו לאן פניהם מועדות, תוך התחייבות שלא לנקוט הליכים משפטיים זה כנגד זה במשך אותה תקופה, במטרה לתת הזדמנות אמיתית לניסיונות שלום הבית. לאחר החתימה על ההסכם, הוא יוגש לאישורו של בית המשפט כדי שיינתן לו תוקף משפטי מחייב.


מהם היתרונות בחתימה על הסכם שלום בית?


בראש ובראשונה, חתימה על ההסכם מאפשרת לבני הזוג לעבור על מערכת היחסים מבלי להתכתש בדיונים משפטיים אשר עלולים להזיק לניסיונות שיקום הקשר. מעבר לכך, בני זוג שחותמים על הסכם שלום בית למעשה מסדירים גם את הגירושין מבעוד מועד, כך שגם אם בסופו של דבר יחליטו לפרק את הזוגיות, הם לא יצטרכו להמשיך ולנהל את הליך הגירושין בהליכים משפטיים נוספים בעתיד.


ואם אחד מהצדדים מחליט שברצונו להתגרש אחרי שחתם על הסכם שלום בית?


נהוג לקבוע בהסכם שלום בית כי באפשרותו של כל אחד מהצדדים להחליט שברצונו להתגרש, בכל מועד שיבחר. במקרה כזה יחויבו בני הזוג לשתף פעולה עם הליך הגירושין, התרת הנישואין וקבלת הגט. במקרה שאחד מהצדדים מעוניין בגירושין, ההסכם ביניהם יהפוך להסכם גירושין. מסיבה זו חשוב לערוך הסכם שלום בית ולחילופין גירושין בכובד ראש ולהביא בחשבון שהמצב עלול להסתיים בגירושין.