אנשים רבים אשר רוצים לוודא שקרוביהם יקבלו את רכושם לאחר מותם כפי שהם מחליטים לנכון, דואגים לערוך צוואה ולהשאיר בה הוראות לגבי חלוקת הירושה, מתוך ידיעה שצוואה היא מסמך בעל תוקף משפטי מחייב. למרות זאת, לא תמיד חושבים על מצב אחר, שבו עקב מחלה סופנית, פציעה קשה או מצב רפואי שאינו ניתן לריפוי, כאשר יהיה צורך בהארכת החיים בצורה מלאכותית, אותם קרובי משפחה יצטרכו להחליט האם לאפשר לקבל את הטיפולים מאריכי החיים או לא.


כל אדם יכול להשאיר את ההחלטה הזו בידיו, ולקבוע מראש האם ירצה לקבל טיפול מאריך חיים במקרה שלמצבו רפואי לא יהיה מרפא. ניתן לערוך מראש צוואה המכונה "צוואה בחיים", ובאמצעותה להצהיר כי אין להאריך את החיים באופן מלאכותי במצבים רפואיים מסוימים.


זכות החולה הנוטה למות לאפשר או לא לאפשר טיפולים רפואיים


במדינת ישראל קיימים שני חוקים המאפשרים לאדם להחליט בעצמו על הסכמה או אי הסכמה לקבל טיפול רפואי גם אם מצבו הרפואי לא יאפשר לו עוד להביע את דעתו: חוק זכויות החולה וחוק החולה הנוטה למות.


חוק החולה הנוטה למות קובע כי זכותו של כל אדם המוגדר כנוטה למות, אשר מצבו נקבע על ידי רופא מומחה כחשוך מרפא ואשר נותרו לו עד שישה חודשים לחיות אף אם יטופל, לסרב להמשיך ולקבל טיפולים רפואיים, לרבות חיבור למכונות הנשמה ולמכשור מאריך חיים.


על פי החוק, כל אדם רשאי להחליט מראש על האפשרות לסרב לקבל טיפול רפואי ולהביע את רצונו עוד בהיותו בריא, אם יתעורר הצורך לטיפול כזה ומצבו לא יאפשר לו להביע את רצונותיו. זכות זו ניתנת למימוש רק באמצעות חתימה על טופס הוראות רפואיות מקדימות, או צוואה בחיים במצב רפואי כשיר, או לחלופין באמצעות ייפוי כוח.


רק אם אדם הביע בבירור את החלטתו על המשך הטיפולים בו ומילא את טופס הצוואה בחיים, ניתן יהיה למנוע את הארכת חייו באופן מלאכותי לפי בקשתו. ללא הבעת רצון זה בצורה מפורשת, הטיפולים הרפואיים מאריכי החיים יימשכו.


איך עורכים צוואה בחיים?


ישנם מספר תנאים ודרישות טכניות שצריך לעמוד בהם כדי שטופס הצוואה בחיים או טופס הוראות רפואיות מקדימות יקבל תוקף משפטי מחייב, במקרה של סירוב קבלת טיפולים מאריכי חיים לחולים הנוטים למות. ניתן להיעזר בהנחיות למילוי הצוואה באתר האינטרנט של משרד הבריאות.


התנאי הראשון והחשוב ביותר הוא שהחתימה על ההצהרה שבטופס צוואה בחיים התבצעה לפי רצונו החופשי, האמיתי והעצמאי של המצווה, ולא בעקבות לחצים כלכליים או לחצים מצד בני המשפחה. כדי לוודא שהסירוב לקבל טיפול רפואי מאריך חיים אינו נובע משיקולים זרים או מהחלטה של רגע, המצווה חייב להיות צלול, בריא ומודע להשלכות חתימתו על הטופס.


כמו כן, יש לחתום על הטופס בנוכחות שני עדים ללא אינטרס כלשהו, שאינם קרובי משפחה. בטופס הנחיות רפואיות מקדימות ניתן לפרט אילו פעולות רפואיות מסרבים לקבל או מסכימים לקבל, ולהגדיר מה נחשב סבל משמעותי.


באופן עקרוני, תוקפה של הבקשה יהיה לתקופה של עד חמש שנים, וניתן להאריכה לתקופה נוספת של חמש שנים במידת הצורך. חשוב לדעת שכמו צוואה רגילה הנוגעת לחלוקת הירושה, ניתן לשנות, לתקן או לבטל גם צוואה בחיים.

 

יש לך שאלה?

עריכת צוואה | רישום צוואה


כדאי לגבות את ההנחיות והבקשות בצילום וידאו ולתעד את המצווה מקריא את הוראותיו בקול ברור. כמו כן חשוב לצרף אישור רפואי ממועד החתימה על הצוואה, על כשירותו של המצווה באותו מועד. לבסוף, מומלץ להפקיד את הצוואה במאגר המיועד לכך במשרד הבריאות.