כאשר נערכת חקירה משטרתית, לאחר שהוגשה תלונה או התעוררו חשדות לביצוע עבירות פליליות, המשטרה מנהלת מרשם בכל שלבי החקירה. ומה קורה כאשר החקירה מסתיימת? או שגובשו די ראיות והמשטרה ממליצה להגיש כתב אישום, או שתיק החקירה נסגר.


באופן עקרוני, המשטרה יכולה לסגור תיק חקירה בשל שלוש סיבות אפשריות: אם עקב חוסר אשמה, אם בשל אי קיומן של ראיות ואם בשל חוסר עניין לציבור. הרישום המשטרתי בדבר החקירה נותר גם אם היא לא מובילה בסופו של דבר לגיבוש ראיות ולהגשת כתב אישום כנגד החשוד, כאשר תיק החקירה נסגר בשל מחסור בראיות או עקב חוסר עניין לציבור.


כך, אם תיק החקירה נסגר בשל אחת משתי העילות הללו, ייוותר בגיליון המרשם הפלילי של הנחקר רישום משטרתי. זה יימחק רק אם החקירה נגמרה בשל חוסר אשמה. עד מתי נשמר הרישום המשטרתי? האם חלה התיישנות על חקירה שנסגרה ללא כתב אישום? ומהן ההשלכות של הרישום המשטרתי?


האם רישום משטרתי מהווה רישום פלילי?


חשוב להדגיש כי הרישום המשטרתי שונה מרישום פלילי ואינו יכול להעיד על עברו הפלילי של אדם רק מכיוון שנחקר במשטרה. עם זאת, הרישום המשטרתי עדיין מופיע במרשם הפלילי של אדם. המרשם הפלילי כולל גם רישום פלילי, אשר בניגוד לרישום משטרתי מופיע רק כאשר האדם הורשע בביצוע עבירות פליליות.


אם כך, משמעות קיומו של רישום משטרתי אינה חמורה כמו רישום פלילי. אדם בעל רישום פלילי אינו יכול לעבוד במשרדי ממשלה, למשל, ועלול להיתקל בקשיים של ממש במציאת עבודה גם במגוון עבודות אחרות במגזר הפרטי, רק בשל היותו בעל עבר פלילי. רישום פלילי ניתן לביטול רק באמצעות הגשת בקשה אל נשיא המדינה.


למרות זאת, כדאי מאוד לפעול לביטול הרישום המשטרתי, מאחר שהוא עדיין מופיע במרשם הפלילי ולמעשה עלול לפגוע בחייו או בעתידו של אדם שלא עשה דבר, ועל לא עוול בכפו, רק מכיוון שנחקר במשטרה.


כמו כן, אפשר למחוק את הרישום המשטרתי בקלות ובפשטות, ולכן כדאי לפעול לטובת ביטול הרישום מוקדם ככל האפשר. אז מהן הדרכים למחיקת רישום משטרתי?


מחיקת רישום משטרתי בשל חלוף הזמן


ניתן לפעול לביטול הרישום בשל חלוף הזמן מיום האירוע. כאשר מדובר בקטין עם רישום משטרתי, ניתן למחוק את הרישום בחלוף חמש שנים, אם נחקר בחשד לפשע. אם נחקר בחשד לעוון, ניתן למחוק את הרישום כעבור שלוש שנים. אם מדובר בבגיר, ניתן למחוק את הרישום כעבור חמש שנים אם נחקר בגין חשד לעוון, ושבע שנים אם נחקר בגין ביצוע פשע.


ככל שהעבירה שבגינה התבצעה החקירה קלה יותר, כך יגדלו הסיכויים לביטול הרישום המשטרתי. כמו כן, ככל שמספר הרישומים המשטרתיים של אדם נמוך יותר או כאשר מדובר ברישום בודד, כך יגדלו הסיכויים שתתקבל הבקשה לביטול הרישום.


מלבד זאת יש התחשבות בנסיבות האישיות של מגיש הבקשה. כאשר מדובר באדם המנהל חיים נורמטיביים, הוא לא נחקר עוד במשטרה ואין לו עבר פלילי, כך תהיה יותר הצדקה למחוק את הרישום המשטרתי בעניינו.


בקשה לביטול רישום משטרתי בשל שינוי עילה


ניתן להגיש בקשה אל יחידת המשטרה שביצעה את החקירה לשינוי העילה שבגינה נסגר תיק החקירה. אם העילה תשתנה לחוסר אשמה, לא תהיה עוד הצדקה להותיר את הרישום המשטרתי והוא יימחק.

 

יש לך שאלה?

פורום חקירות משטרה | חקירה פלילית


כדי שהעילה תשתנה לחוסר אשמה, יש להציג טיעונים עובדתיים רלוונטיים הנוגעים לחומר הראיות, וכן להציג טיעונים משפטיים רלוונטיים. לא בכל מקרה תסכים המשטרה לשנות את עילת סגירת תיק החקירה.