התקשורת נוטה לסקר בהרחבה אישומים פליליים המוגשים כנגד בעלי תפקידים פוליטיים או ציבוריים בכירים, המואשמים בכך שניצלו את תפקידם לרעה כדי לקבל כספים או טובות הנאה, ובאופן זה פגעו בהתנהלות הציבורית התקינה. רק לאחרונה פורסם כי בכיר לשעבר במועצה לביטחון לאומי עוכב לחקירה ונעצר בחשד שביצע עבירות מרמה, הפרת אמונים ושוחד. החשד הוא כי אותו בכיר קיבל כספים מאיש עסקים בחו"ל תמורת קידום ענייניו במסגרת תפקידו.


לא מעט אנשי ממשל בכירים הורשעו בעבר בעבירות הפרת אמונים ופגיעה באמון הציבור, וביניהם אפשר למנות את מנהל רשות המסים לשעבר ג'קי מצא, אריה דרעי בתפקידו כשר הפנים, מנכ"ל משרד ראש הממשלה לשעבר שמעון שבס, וכן מספר ראשי ערים לשעבר כגון בקריית שומנה, בצפת וברחובות.


מבחינה משפטית, בשל ההגדרה החוקית של עבירות מרמה והפרת אמונים של עובד ציבור, לבתי המשפט ניתן שיקול דעת נרחב מאוד באשר לפרשנות הוראות החוק. מה מוגדר כשוחד ומהם יסודות עבירת הפרת אמונים?


מה נחשב לקבלת שוחד על ידי בעל תפקיד ציבורי?


שוחד הוא למעשה העברת כסף או רכוש לידי עובד ציבור בתמורה להפעלת כוחו במסגרת תפקידו הציבורי לטובת קידום ענייניו השונים של מציע השוחד. עבירת השוחד היא עבירה נפוצה גם בעולם העסקי והכלכלי, ולא פעם מוגשים כתבי אישום בגין הפרת אמונים בתאגיד או בחברה ציבורית הנסחרת בבורסה.


גם אם העברת השוחד לא הושלמה ואף אם היא לא באמת קידמה את ענייניו של מעביר השוחד, עדיין הדבר ייחשב לשוחד. זאת כל עוד מקבל השוחד כמו גם מי שמעביר אותו מודעים לכך שטובת ההנאה ניתנת בתמורה לפעולה הקשורה לתפקידו של עובד הציבור. הענישה בגין עבירת שוחד על ידי עובד ציבור במסגרת תפקידו מחמירה, וכוללת עשר שנות מאסר בפועל וקנסות בסכומים גבוהים.


מהי הפרת אמונים ומה העונש המקסימלי בגינה?


עבירות מרמה והפרת אמונים הן עבירות הקשורות לעובדי ציבור בלבד, בשל אופי תפקידם כעובדי ציבור ולאור הכוח הרב שניתן להם במסגרת עבודתם. על פי סעיף 284 לחוק העונשין, הפרת אמונים יכולה להיות כל פעולה שביצע עובד הציבור תוך ניגוד עניינים.


למעשה, גם אם לא היה מדובר בעבירה פלילית אילו בוצעה על ידי אדם פרטי, כאשר עובד ציבור מבצע מעשים שעלולים לפגוע באמון הציבור הוא יכול להיות מואשם במרמה והפרת אמונים.


עבירה זו מורכבת משלושה רכיבים. הראשון מתייחס להתנהגות המהווה הפרת אמונים או מרמה, כאשר החוק משאיר לפסיקה מקום נרחב לפרשנות, בהתאם להקשר שבו בוצעו המעשים. הרכיב השני מתייחס לנסיבות, כאשר הכוונה היא לכך שהמעשים בוצעו בזיקה לתפקידו של עובד הציבור. זאת גם אם המעשה בוצע מחוץ להגדרת תפקידו או לצורך קידום עניינים פרטיים. מלבד זאת, הרכיב השלישי מתייחס להתנהגות שהובילה לפגיעה בציבור. פגיעה בציבור יכולה להיות גם פגיעה באמון הציבור בשלטון.

 

יש לך שאלה?

פורום מעצר - זכויות עצורים ושחרור ממעצר


בגין עבירת מרמה והפרת אמונים עלול להישלח עובד הציבור למאסר בפועל של שלוש שנים, ולצד זאת לשלם קנסות גבוהים. עבירות השוחד, המרמה והפרת האמונים נתפסות על ידי מערכת המשפט כעבירות חמורות מאוד בשל הפגיעה בציבור ובחברה, ובהתאמה גם הענישה מחמירה. מעובדי ציבור מצופה טוהר מידות מחמיר יותר מאנשים פרטיים בשל האינטרס הציבורי המובהק, ועל כן עובדי ציבור שסרחו והורשעו בעבירות אלו צפויים להיענש בחומרה.