בית משפט השלום בירושלים גזר היום את דינו של פקיד מס הכנסה כבן 55 שנאשם בקבלת שוחד, הפרת אמונים ומרמה. הוא נשלח לחמישה חודשי מאסר אשר ירוצו בעבודות שירות.


כפי שמופיע בכתב האישום, קיבל הפקיד 1,000 שקלים בתמורה לקידום עיניני לקוחותיו של מנהל חשבונות. האדם שמסר לנאשם את הכסף הופעל על ידי המשטרה כסוכן סמוי.


על פי המאשימה, קדם למקרה קבלת השוחד תכנון מוקדם שיש לראותו בחומרה בעת הכרעת גזר הדין. במקרה זה ממליצה המאשימה להשית על הנאשם עונש של שישה חודשי מאסר בפועל.


בא כוחו של הנאשם ביקש לציין את עבודתו המסורה ורבת השנים בשירות המדינה, עבודה שזיכתה אותו בשבחים רבים. עוד טען כי חשוב להבין את הקושי הגדול שחווה הנאשם בהתמודדות עם השעייתו מהעבודה מאז התגלה דבר השוחד.


הושעה מעבודתו וצבר חובות גדולים


הסנגור הסביר שמשפחתו חווה קשיים גדולים וכן כי נקלע לחובות כבדים בעקבות העובדה ששכרו קוצץ. עוד ביקש הסנגור שלא להרשיע אותו, אך אם יחליט בית המשפט בכל זאת לעשות כן, המליץ להטיל על הנאשם מאסר קצר שירצה בעבודות שירות.


בית המשפט התייחס לדברים וקבע כי העבירה שביצע הנאשם מהווה פגיעה חמורה באמון הציבור וכי התופעה של קבלת שוחד מצריכה החמרה בענישה. במקרים מעין אלה, מדובר באינטרס ציבורי להרשיע את הנאשם ולכן דחה בית המשפט את העתירה של הסנגור. אשר על כן החליט השופט כי הנאשם יורשע בעבירת שוחד.


בבואו להחליט על גזר הדין, נגע השופט בערכים שנפגעו בעת קבלת השוחד והסביר כי הדבר פגם בתדמית המנהל הציבורי, והוביל לשיבוש ההתנהלות התקינה שלו.


השופט הסביר כי הוא מתבסס בהחלטתו על פסקי דין קודמים בנושא, וכן בנסיבות המקרה ומצבו של הנאשם. התנהלותו בעת ביצוע העבירה מצביעה על כך שלא הייתה לו כוונה תחילה לדרוש את השוחד. המקרה אירע רק בתום הטיפול בסוכן, משנשאל על ידו איך יוכל להודות לו על עזרתו, אז עלה במוחו הרעיון לבקש תמורה כספית.


ביהמ"ש הקל בעונשו של הנאשם וגזר עליו עבודות שירות


לאחר הסיכום בין השניים, נפגשו מחוץ למקום העבודה, הנאשם קיבל לידיו את הסכום וספר אותו בפניו של הסוכן לפני שפנו לדרכם. השופט ראה בנסיבות ההתרחשות של המקרה כאלה המשקפות רף נמוך של עבירת השוחד. ועוד הוסיף כי אין כל הוכחה שאכן התאמץ הנאשם לזרז את הטיפול בבקשה של הסוכן על אף שהתבקש על ידו לעשות כן. לפי כל אלה מזכה השופט את הנאשם מעבירה של הפרת אמונים.

 

יש לך שאלה?

פורום חקירות משטרה | חקירה פלילית
פורום כתב אישום במשפט הפלילי

 

עוד התחשב השופט בנסיבות האישיות של הנאשם וציין את עובדת היותו נעדר עבר פלילי וכן את הבעת החרטה הכנה. על כן הקל השופט עם הנאשם וגזר עליו עונש של חמישה חודשי מאסר אותם ירצה בעבודות שירות, שמונה חודשי מאסר על תנאי וקנס בסך 6,000 שקלים.


ת"פ 3379-0