גם אנשים נורמטיביים וחפים מפשע, לפחות עד שתוכח אשמתם, עלולים להיקלע לסיטואציה מאוד לא נעימה ולהיעצר בגין חשד לביצוע עבירה או למעורבות בפלילים. בהליך המעצר נשללת מאדם אחת מזכויות היסוד שלו - חירותו, לעתים מבלי שביצע כל עבירה.


ישנם תנאים רבים המגבילים את המשטרה מביצוע מעצרים של חשודים, בשל הפגיעה הקשה בחופש הפרט שנגרמת בעקבות המעצר. ניתן לעצור אדם רק אם קיימים נגדו חשדות סבירים לכך שהיה מעורב בפעילות פלילית, או ביצע עבירות מסוג פשע או עוון, אשר נחשבות לעבירות חמורות שדינן מאסר בפועל לתקופה העולה על שלושה חודשים, ואך רק לפרקי זמן ספציפיים הקבועים בחוק. לדוגמה, קצין משטרה מוסמך לבצע מעצר ראשוני לפרק זמן המוגבל ב-24 שעות לכל היותר.


באילו נסיבות ניתן להשתחרר ממעצר? למי צריך לפנות? מהן זכויותיו של העצור? וכמה זמן הוא יכול לשהות במעצר?


מהו מעצר ימים ובאילו נסיבות ניתן לבצע שחרור בערבות מהמשטרה?


מעצר ימים הוא מעצר המתבצע למטרת חקירת המשטרה, עוד לפני שהחלו כנגד החשוד הליכים משפטיים או הוגש נגדו כתב אישום. חוק הסדר הפלילי קובע כי שופט מוסמך להוציא צו מעצר לחשוד אם השתכנע כי נוצרו חשדות סבירים לכך שביצע את המעשים הפליליים, וכן כי קיימת מסוכנות מצדו או שיש סכנה שיימלט או ישבש הליכי חקירה.


לא רק בית המשפט אלא גם המשטרה מוסמכת לבצע מעצר ראשוני כנגד חשוד. עם זאת, אין אפשרות להאריך מעצר ימים ללא צו בית משפט מעבר לפרק זמן של 24 שעות. כמו כן, ניתן להשתחרר בערבות או בתנאים מגבילים, תלוי בנסיבות, אם מטרתו של המעצר יכולה להתממש בדרכים אחרות הפוגעות באופן פחות חמור בחירותו של החשוד, באמצעות קביעת תנאים וערובה לשחרור, לדוגמה מעצר בית.


בתום פעולות החקירה, החוק קובע כי יש לשחרר את החשוד על פי התנאים שייקבעו לשחרורו, או להאריך את מעצרו באמצעות הגשת בקשה להארכת המעצר בבית המשפט. בסמכות בית המשפט להשאיר את החשוד במעצר לעוד כמה ימים, לשחרר אותו תחת תנאים מגבילים כמו למשל צו הרחקה מאדם או מאזור מסוים, או קביעת מעצר בית, או לשחררו ממעצר ללא תנאים מגבילים.


מהם התנאים לשחרור ממעצר עד תום ההליכים?


בשונה ממעצר ימים, מעצר עד תום ההליכים מתבצע לאחר שלכאורה התגבשו חשדות כבדים יותר נגד החשוד ולאחר שהוגש נגדו כתב אישום. הבקשה להארכת המעצר עד תום ההליכים המשפטיים שננקטים כנגד הנאשם יכולה להיות מוגשת על ידי המשטרה או הפרקליטות.
מדובר בהליך בעייתי ובענישה חמורה עוד לפני שהוחלט על ידי הרשות השופטת האם הנאשם ביצע את המעשים המיוחסים לו, ומבלי שהוכחה אשמתו, מאחר שההליכים הפליליים עלולים להימשך חודשים ארוכים ובמקרים מסוימים שנים רבות.


מעצר עד תום ההליכים יתבצע אך ורק במקרים שבהם אין אפשרות לממש את מטרת המעצר בדרכים אחרות חמורות פחות, כגון שחרור בערבות כספית או בתנאים מגבילים.


בשלב מעצר עד תום ההליכים והעמדה לדין, בית המשפט מוסמך לקבוע האם יש צורך להמשיך במעצר, האם הוכחו מספיק ראיות המצביעות על אשמה, והאם ניתן לשחרר את הנאשם בתנאים מגבילים כפי שייקבעו בבית המשפט, או לשחררו ללא תנאים.

 

יש לך שאלה?

פורום מעצר - זכויות עצורים ושחרור ממעצר


בכל מקרה חשוב לזכור כי מטרתו של מעצר אינה להעניש את החשוד או הנאשם, ולכן כל עוד ניתן להשיג את המטרה באמצעות דרכים אחרות, ניתן להביא לשחרור ממעצר.