המשטרה עורכת רישום בעקבות כל חקירה שהיא מבצעת לאדם שנחשד בביצוע מעשים פליליים. התיק המשטרתי נרשם ונערך כבר לאחר החקירה הראשונית, ונשמר גם אם בסופו של דבר הוחלט שלא להעמיד את הנחקר לדין ולא להמשיך בהליכים כנגדו.


לאחר החקירה מחליטה יחידת התביעות המשטרתית האם להגיש כתב אישום או לסגור את התיק המשטרתי בשלב זה. את תיק החקירה הפלילי במשטרה ניתן לסגור בהתאם לשלוש עילות סגירה עיקריות: חוסר עניין לציבור, היעדר ראיות או חוסר אשמה פלילית.


לכל אחת מהעילות הללו ישנן השלכות שיכולות להשפיע על המשך חייו של הנחקר, גם אם לא ייחקר עוד במשטרה אלא כחלק מחייו הרגילים, למשל כאשר ינסה להתקבל לעבודות מסוימות הדורשות היעדר רישום פלילי. מה ההבדלים בין העילות השונות לסגירת תיק החקירה, ומדוע חשוב שהתיק ייסגר בעילה של היעדר אשמה, במקרים המאפשרים זאת?


מהי החשיבות בסגירת תיק חקירה במשטרה מחוסר אשמה פלילית?


כאמור, תיק המשטרה שנפתח כנגד חשוד לאחר חקירה יכול להיסגר על פי שלוש עילות סגירה. כאשר התיק נסגר מהיעדר ראיות, משמעות הדבר היא שלא נצברו די ראיות כדי להביא להרשעה. סגירת תיק בשל היעדר עניין לציבור מתבצעת כאשר דווקא נצברו ראיות אשר מעלות חשד כי הנחקר ביצע את המעשים הפליליים המיוחסים לו, אולם קיים אינטרס ציבורי שלא להעמידו לדין, אשר גובר על הראיות בנסיבות העניין.


במסגרת סגירת תיק עקב חוסר עניין לציבור מובאים בחשבון נתונים כגון אינטרסים מדיניים וביטחוניים, נסיבותיו האישיות של החשוד כגון עברו הפלילי, מצבו המשפחתי, גילו, מצבו הרפואי וכדומה, חומרת העבירות המיוחסות לו ועוד.


כאשר התיק נסגר לאחר החקירה בעילות של היעדר ראיות או אי עניין לציבור, הרישום המשטרתי עדיין נותר, והוא עלול להותיר ספק באשר לחפותו האמיתית של הנחקר, גם אם הוחלט בסופו של דבר שלא להעמיד אותו לדין.


המצב שונה כאשר התיק נסגר בשל חוסר אשמה. במקרה כזה, הרישום המשטרתי נמחק לחלוטין. סגירת תיק בשל היעדר אשמה מתבצעת כאשר לא נמצאו כל ראיות אשר עלולות לקשור את הנחקר לעבירות שבהן נחשד, כך שאי אפשר לייחס לו כל אשמה.


האם ניתן לשנות את עילת סגירת התיק להיעדר אשמה, גם במקרים שבהם נסגר בשל אחת העילות האחרות?


כדי לסגור תיק משטרתי מחמת חוסר אשמה, ניתן לפנות אל הרשות התובעת במשטרה או אל קצין החקירות, ולהגיש בקשה שבמסגרתה יועלו הנימוקים שבגינם יש לסגור את התיק. כך למשל, שאין כל בסיס לחשדות, שאין כל ראיות לביצוע העבירות וכדומה.


במקרים שבהם התיק כבר נסגר בעילה של חוסר עניין לציבור או היעדר ראיות, כדי לשנות את עילת הסגירה יש להגיש בקשה בעניין אל המשטרה. הבקשה יכולה להתקבל אם אמנם לא נצברו ראיות כנגד הנחקר או במצבים שבהם הרישום המשטרתי עלול לפגוע באופן לא מידתי בעתידו, בכל הנוגע לאפשרויות התעסוקה שלו. את הבקשה יש להגיש על בסיס טענות משפטיות אשר עלו במסגרת החקירה המשטרתית.

 

יש לך שאלה?

פורום רישום פלילי


מי שמגיש בקשה לשינוי עילת סגירה של התיק המשטרתי לחוסר אשמה, ובקשתו מתקבלת על ידי המשטרה, למעשה מבטיח כי רישומו המשטרתי יימחק מגיליון המרשם הפלילי ויותיר אותו נקי.