אחת מהעבירות הפליליות הנפוצות ביותר היא עבירת הסמים, אשר כוללת עבירות כגון החזקת סמים לצריכה עצמית, סחר בסמים, תיווך לעסקת סמים ועוד. לא מעט אנשים נורמטיביים אשר אינם קשורים לעולם הפלילי מוצאים עצמם מתייצבים לחקירה בתחנת המשטרה בגין עבירות סמים, בייחוד בגין שימוש בסמים קלים מסוג קנאביס.


במקרה כזה, פעולות מסוימות עלולות להחמיר את החשדות או את האישום כנגד הנחקר, ופעולות אחרות יכולות דווקא להקל עם המצב המורכב שבו הוא נמצא. כיצד מתמודדים עם החקירה ובאיזה שלב אפשר לפנות לעורך דין?


חיפוש סמים על ידי המשטרה: מה מותר ומה אסור, ומה נחשב חיפוש לא חוקי?


באופן עקרוני, השוטרים אינם רשאים לבצע חיפוש על גופו, בביתו או ברכושו של אדם מבלי שיוציאו קודם לכן צו חיפוש בבית המשפט מאושר על ידי שופט. ואולם, במקרים שבהם מתעורר חשד סביר לכך שבוצעה עבירה או עומדת להתבצע עבירה, ניתנת למשטרה הסמכות לבצע חיפוש באופן מיידי גם מבלי לפנות קודם לכן לבית המשפט לצורך השגת צו חיפוש.


ביצוע חיפוש ללא חשד סביר מהווה חיפוש שלא כדין, ועלול להוביל לפסילת הראיות, וזאת גם אם נמצאו סמים ברשותו של החשוד. מלבד זאת, ללא צו חיפוש, החשוד רשאי לסרב לחיפוש אך עליו לנמק מדוע הוא אינו מעוניין לאפשר לשוטרים לבצע חיפוש. כמו כן, תמיד כדאי לשאול מדוע החיפוש נדרש ומהי מטרתו.


כיצד צריך להתנהג במהלך חקירה משטרתית על עבירות סמים?


מציאת סמים או מידע מודיעיני על שימוש או מכירת סמים יובילו לחקירה בתחנת המשטרה. במקרה כזה, חשוב לזכור כי מותר לנחקר לקבל ייעוץ מעורך דין פלילי, וכן מותר לו לשמור על זכות השתיקה.


באופן עקרוני, מומלץ שלא לדבר עם החוקרים לפני שמדברים עם עורך דין, וזאת כדי להימנע מהפללה עצמית. מכל מקום, עדיף שלא לשקר לחוקרים. אם השקר יתגלה, הוא עלול לשמש כראיה מפלילה כנגד הנחקר. עדיף לשמור על זכות השתיקה מאשר לשקר במהלך החקירה.


כאשר מדובר בחקירה של בני נוער, חשוב לדעת כי החוק דורש מהשוטרים להודיע לקטין על זכותו כי במהלך החקירה אחד מההורים או קרוב משפחה אחר יהיה נוכח. כמו כן, המשטרה מחויבת להסביר לקטין ולבני משפחתו על הזכות להיוועץ עם עורך דין פלילי בכל שלב משלבי החקירה.


מהו ההשלכות האפשריות של חקירה במשטרה?


לאחר החקירה, התיק יכול להיסגר מחוסר ראיות או מחוסר אשמה, וניתן לפעול למחיקת הרישום הפלילי שנותר במשטרה. אם הכמות שנמצאה אינה משמעותית, סביר להניח שלא יינקטו הליכים פליליים כנגד הנחקר. זאת גם לאור מדיניות אי ההפללה אשר אושרה בממשלה, והובילה גם להקלה מסוימת מבחינת יחסה של המשטרה בכל הנוגע לעבירות סמים קלים המיועדים לצריכה עצמית.


פעמים רבות משוחררים הנחקרים למעצר בית עד שהמשטרה תחליט כיצד להמשיך בתיק החקירה, וחשוב לדעת כי ישנם מקרים שבהם המשטרה מבצעת מעקבים אחרי חשודים הנתונים במעצר בית.

 

יש לך שאלה?

פורום סמים


אם הוחלט להגיש כתב אישום פלילי, כדאי להתייעץ עם עורך דין פלילי ולגבש תוכנית פעולה אסטרטגית לגבי דרכי הפעולה האפשריות. פעמים רבות ניתן להימנע מהרשעה אשר עלולה להמשיך על המש החיים או להגיע להסדר טיעון מקל, אולם הדבר תלוי בנסיבותיו הספציפיות של כל מקרה ומקרה.