זכותו הבסיסית של כל אדם ואזרח היא הזכות לחירות, ואין אפשרות חוקית לפגוע בזכות אלמנטרית זו מלבד מצבים חריגים וקיצוניים. מבחינה זו, מעצר כמובן סותר את הזכות לחירות מתנגש עם המושג. למרות זאת, שני המונחים גם יחד נועדו להגן על הן על החברה והן על הפרט, ויש להם חשיבות עצומה במהלך התקין של המדינה.


בעוד הזכות לחירות מגנה על עצמאותו וחופש הבחירה של אדם על חייו, מעצרו של אדם משמש הגנה על החברה. מכיוון שיש סתירה בין שני המושגים, יש להפעיל שיקול דעת כדי לאזן באופן המתאים לנסיבות מי מהם בעל משקל רב יותר.


כמובן, צריך לזכור כי מהרגע שבו נשללת חירותו של אדם במעצר, הדבר מוביל לשלילת זכויות נוספות.


עיכוב למעצר בהתאם לחוק: באילו נסיבות?


"מעצר" הוא, הלכה למעשה, כפיית מאסר על אדם תוך שלילת חירותו וחופש הבחירה שלו, ללא התחשבות ברצונו. אם אדם מתנגד למעצר או אינו מסכים למעצר, החוק מאפשר הפעלת סנקציות נגדו לצורך אכיפת המעצר הכוללות שימוש סביר בכוח.


מטרתו של מעצר להרחיק מהציבור חשוד או נאשם בעבירה על החוק לפרק זמן מוגבל לפני הבאתו למשפט את בפיקוחו של בית המשפט. ייעודו של המעצר היא להפסיק ולמנוע ביצוע עבירות נוספות על ידי אדם המוכרז כמסוכן, אך לא נועד להרתיע עבריינים אלא להגן על החברה והמדינה לצורך המשך תקין של קיומה הדמוקרטי. אמנם מדובר בפגיעה ממשית בזכויות אדם, אולם זהו צעד הכרחי לצורך שמירה על כלל האוכלוסייה.


למרות הפגיעה בזכויות אדם, במהלך המעצר יש דרישה לשמור על כבודות וזכויותיו של העצור באופן מקסימלי. במרבית המקרים כדי לעצור אדם יש צורך בצו מעצר שמוצא על ידי בית המשפט. צו השופט וההודעה לעצור על מעצרו נחשבים לתחילת המעצר, וסיומו בדרך כלל יהיה בתום פרק הזמן שנקבע.


המשטרה או השב"ס אחראים על החזקת העצורים, והם יוחזקו במקום נפרד מהמקום שבו מוחזקים אסירים, בתנאים ראויים, לרבות תנאי תברואה תקינים, טיפול רפואי לפי הצורך, אספקת מיטה ותזונה המתאימה למצבו הבריאותי של העצור, אפשרות לקיים קשר טלפוני ולקבל מבקרים וזכות להלך באוויר הפתוח באופן יומיומי.


מהם סוגי המעצרים הקיימים?


באופן עקרוני קיימים שני סוגים: מעצר לפני כתב אישום ומעצר לאחר שהוגש כתב אישום. בסוג הראשון, מעצר לפני כתב אישום, בית משפט השלום מוסמך להוציא צו לתקופה מרבית מצטברת של 30 יום.


במעצר ימים המשטרה רשאית להגיש בקשה למעצר של חמישה ימים לצורך חקירה, ולהאריך את פרק הזמן עד 15 ימים.


לאחר שהוגש כתב אישום, כלומר במעצר עד תום ההליכים, המשטרה סיימה את החקירה והחליטה להגיש כתב אישום. זאת כאשר בית המשפט משתכנע כי יש די ראיות כנגד החשוד לצורך המשך המעצר, עם סיכוי סביר שבסיום המשפט הוא יורשע.
 

 


עודכן ב: 21/09/2016