הפרשות המעסיק בגין השלמת פיצויי הפיטורים בשיעור של 2.33% לקופה אישית לפיצויים, יבואו במקום חובת תשלום של 28% מפיצויי הפיטורים לעובד מאת המעסיק, במועד סיום עבודתו, בהתאם להוראות סעיף 14 לחוק, בגין התקופה והרכיבים שבגינם הופרשו בלבד, בכפוף לכך שהמעסיק מוותר על כל הסכומים שהופרשו על ידו לקופה האישית לפיצויים.

מקרה שעו"ד עופר בן אבי טיפל: מדובר בעובדת שהחליטה להתפטר עקב מעבר למגורים בחו"ל, העובדת עבדה במפעל שעסק בייצור של שבבים אלקטרוניים. לעובדת נפתחה קופת ביטוח מנהלים על שמה ולטובתה. על פי צו ההרחבה בענף המתכת, החשמל והאלקטרוניקה, זכאותה לקבלת כספי הפיצויים עם סיום עבודתה, על כן הינה זכאית לקבל את קופת הפיצויים שנצברה עבורה בסיום עבודתה גם אם בחרה לסיים עבודתה ביוזמתה.


ראוי לציין כי במרבית צווי ההרחבה במשק, הפרשות המעביד לקופת הביטוח הפנסיוני יבואו במקום פיצויי פיטורים, וזאת על פי סעיף 14 לחוק פיצויי פיטורים-התשכ"ג-1963 והאישור הכללי שהוצא מכוחו.

 

המשמעות לכך היא, כי התשלומים לקופת הביטוח או לקרן הפנסיה יבואו במקום פיצויי פיטורים לפי סעיף 14 לחוק פיצויי פיטורים, נקבע עוד, כי ההפקדות ותשלומי המעביד עבור רכיב פיצויי הפיטורים לא ניתנים להחזרה למעביד, למעט אם העובד משך כספים מקופת הגמל לפני שקמה לו או לשאריו זכאות לקבלת הכספים מקופת הגמל לפי תקנונה בשל אירוע מזכה.


מקור חוק נוסף המאפשר את קבלת כספי הפיצויים, בגיל פרישה, נובע מכוח סעיף 26 לחוק פיצויי פיטורים הקובע כדלקמן:


סכומים ששולמו לקופת גמל לתשלום פיצויי פיטורים, או ששולמו או שהופרשו לקופת גמל לקצבה- אינם ניתנים להחזרה, להעברה או לשעבוד או לעיקול גם במקרה שהעובד בחר להתפטר מיוזמתו.


קיימת לעובד אפשרות לדרוש את כספי הפיצויים במקרה שכספים אלו מיועדים לביטוח קצבה ולא נקבע בהסכם קיבוצי או בהסכם אחר שהוא ניתן להחזרה למעביד. ראוי לציין בעניין זה, כי אין עמדה חד משמעית בפסיקת בתי הדין לעבודה בעניין זכאותו של העובד לקבלת כספים אלו.


עובדים רבים אינם מודעים כלל לזכותם לקבל את קופת הפיצויים, גם אם סיום העבודה נעשתה ביוזמתם. חשוב להתייעץ עם עו"ד הבקיא בדיני עבודה שיבדוק את זכאותכם לקבלת פיצויי פיטורים בכל מקרה של סיום עבודה וידרוש אותם מהמעסיק.

לפני פנייה למעסיק או הגשת תביעה לבית הדין לעבודה, מומלץ להיוועץ בעו"ד הבקיא בדיני עבודה ובזכויות העובדים במקרים של פיטורים או התפטרות.

 


עודכן ב: 28/06/2012