זכות ההיוועצות עם עורך דין היא זכות בסיסית הקיימת לכל אזרח בין אם הוא עצור, מעוכב,חשוד או סתם אזרח מן השורה. זוהי זכות יסוד הקיימת לכל נחקר בהליך פלילי או מנהלי המעמיד אותו בפני סכנה של פגיעה בזכויותיו (רע"פ 2060/97 וילנצ'יק נ' הפסיכיאטר המחוזי).

מימושה שלזכות זו מותנה במודעות לקיומה.

החקירה מתוארת ע"י נחקרים רבים כאחד הרגעים הקשים והמשפילים בחייהם, עקב הלחץ שבו הם שרויים, הגבלת חירותם וניתוקם מסביבתם הטבעית. מנגד למשטרה יש את הזכות לבצע תרגילים שונים בחקירה, והיא אף אינה חייבת באמירת אמת במהלך החקירה.

ניסיון החיים מוכיח כי בתי המשפט יעדיפו בסופו של דבר את אותה גרסה ראשונית אשר החשוד מסר במשטרה מתוך הנחה שזו גרסה שניתנה תחת לחץ ובזמן אמת מול גרסה אשר ניתנה מאוחר יותר ולאחר שהנאשם נועץ בעורך דינו, ביישוב דעת.

במצב זה לפגישה עם עורך הדין בטרם החקירה חשיבות רבה. עורך הדין הוא היחיד היכול לעמוד לצידו של הנחקר ולעזור לו. עורך הדין יכול להסביר לו מהו החוק שהוא חשוד בהפרתו ומהם יסודות העבירה, ולהעמידו על זכויותיו בחקירה.

המשטרה במקרים רבים "שוכחת" לאפשר לחשוד להתייעץ עם עורך דין, ונוהגת להשלים את פעולות החקירה המהותיות של חשודים המובאים לתחנות משטרה, ורק לאחר מכן, כשמתקבלת החלטה של הממונה על החקירה בדבר מעצר החשודים, נמסרת להן הודעה על זכותם להיוועץ בעורך דין בדרך כלל באמצעות טופס מעצר סטנדרטי בו רשומה בין היתר ובאותיות קטנות גם זכותם לשמור על שתיקה והזכות לייצוג משפטי.

 

גם במקרים שהחשוד עצור הודעה על זכויותיו מתקבלת רק בתחילת החקירה מיד לאחר שמטיחים בפניו את תוכן החשדות שבגינן נעצר, יחד עם הודעה שאם יבחר לשתוק הדבר עלול לחזק את הראיות כנגדו, כאילו מדובר גם בשתיקה עד לשיחה עם עורך הדין.

 

כך שהלכה למעשה החובה הקבועה בחוק לאפשר פגישה עם סנגור "ללא דיחוי" אינה מתקיימת.


במצב דברים זה כאשר עיכוב, מעצר, וחקירה יכולים להתפתח בנקל למאסר ממושך כתוצאה מדברי הנחקר בחקירה, יש להקפיד על מימושה של זכות ההיוועצות. יעוץ ראשוני מעורך דין מומחה בתחום הפלילי יכול לספק לנחקר הבנה טובה יותר של הסיטואציה שבה הוא נמצא, ולאפשר לו להתמודד באופן ראוי עם יחסי הכוחות הבלתי סבירים.


לא מומלץ להיחקר מבלי להתייעץ בטרם החקירה עם עורך דין פלילי.


יעוץ ראשוני מעורך דין פלילי מנוסה יכול להציל את התיק ולשפר את סיכויי החשוד להתמודד עם האשמות נגדו.


שמירה על זכות השתיקה עד לקבלת ייעוץ ראשוני מעורך דין אינה יכולה לחזק את חשדות כנגד הנחקר, כל עוד הייעוץ מתקיים תוך זמן סביר.
(ראה דברי הסבר הצעת חוק פ/2629/17)


 


עודכן ב: 22/04/2011