היפגעות תלמידים בתאונות בבתי-ספר ובגני-ילדים היא תופעה שהיקפה לא מבוטל. לפיכך, ראיתי לנכון לכתוב בקצרה על אחד מהסודות השמורים של מערכת החינוך בישראל, פוליסת ביטוח תאונות אישיות לתלמידים.

 


המדובר בביטוח החובה הנפוץ ביותר בארץ אך למרות זאת, הוא הפחות ידוע מבין כל ביטוחי החובה. מרבית ההורים אינם מודעים לכך כי במסגרת תשלומי החובה לבית הספר או לגן, ישנו תשלום נוסף עבור כיסוי ביטוחי לילדיהם באחת מחברות הביטוח הפועלות בארץ. כך למשל, בסקר שנערך בשנת 2007 על ידי מכון "גיאוקרטוגרפיה"נמצא כי 84% מההורים לא ידעו ולא קיבלו כל מידע על פוליסת הביטוח לתלמידים ועלהזכויות המוקנות להם במסגרתה.

 

 

מהו הכיסוי הביטוחי?

 

תלמיד המכוסה בפוליסה ואשר נפגע בתאונה יהיה זכאי לפיצוי בהתאם לנזק שנגרם לו וללא כל צורך בהוכחת רשלנות מצדו של התלמיד. הפיצוי הינו חד פעמי כאשר רובו נגזר מדרגת הנכות שנותרת לתלמיד כתוצאה מהתאונה.

 

 

את מי פוליסת הביטוח מכסה?

 

פוליסת הביטוח חלה על כל מבוטח המוגדר כ"תלמיד" וכ"תלמיד" ייחשבו ילדי גן חובה, טרום חובה וטרום טרום חובה, תלמידי בתי ספר יסודיים, תיכוניים וחטיבות ביניים, כולם בפיקוח משרד החינוך. בנוסף, מבוטחים גם ילדים בגני הילדים, בפעוטונים ובמעונות יום המופעלים על ידי רשויות מקומיות או ארגונים מרכזיים.

 

כמו כן, פוליסת הביטוח מעניקה כיסוי ביטוחי גם להורה או לבן משפחה של התלמיד הנוטל חלק, ללא קבלת שכר בפעילות רשמית של בית הספר או הגן כמלווה ו/או כמשגיח בטיולים, ו/או כמלווה ו/או כמשגיח באירועים אחרים מטעם ו/או במסגרת בית הספר או הגן, אך ורק בעת פעילותו כאמור לעיל ובקשר אליה.

 

 

אלו נזקים מכוסים בהתאם לפוליסה?

 

פוליסת הביטוח מעניקה כיסוי ביטוחי, בין היתר ובכפוף לחריגים המצוינים בה, למשל חריג תאונות הדרכים, עבור נכות זמנית, נכות חלקית וקבועה, נכות מלאה וקבועה, מקרה מוות, החזר הוצאות בגין עלות בפועל של השכרה ו/או השאלה ו/או רכישה של אמצעי עזר רפואיים, החזר הוצאות רפואיות וכיסוי הוצאות חילוץ.

 

 

חשוב לדעת

 

1. הכיסוי ביטוחי עשוי לחול לכל אורך שעות היממה במשך כל השנה, לרבות חופשת הקיץ ואף בזמן שהייה בחו"ל.

 

2. הכיסוי הביטוחי עשוי לחול גם על פעילויות שלא במסגרת בית הספר או הגן. כלומר, הכיסוי הביטוחי חל גם על תאונות שארעו שלא במסגרת שעות הפעילויות של בית הספר או הגן וכן גם לתאונות שארעו שלא בשטח בית הספר או הגן. כך למשל, פגיעה שארעה כתוצאה מתאונה בבית עשויה להיות מכוסה במסגרת פוליסת הביטוח.

 

3. קבלת פיצוי במסגרת פוליסת הביטוח אינה באה במקום קבלת פיצוי בתביעת נזיקין, במידה וקיימת עילה לתביעה כזו, אלא בנוסף. כך למשל, במקרה שהתלמיד נפגע בבריכה עקב מפגע בטיחותי, ניתן יהיה לתבוע את נזקיו הן באמצעות תביעת נזיקין כנגד מפעילי הבריכה והן באמצעות תביעה מכח הפוליסה.

 

4. תביעה במסגרת פוליסת הביטוח כפופה לתקופת התיישנות מיוחדת של 3 שנים. יחד עם זאת, ובמידה והתלמיד היה קטין ביום בו נולדה עילת התובענה, בחישוב תקופת ההתיישנות לא יבוא במניין הזמן שבו עדיין לא מלאו לתלמיד 18 שנים. כלומר, במקרה של תלמיד קטין ניתן לתבוע פיצויים במסגרת פוליסה זו עד שהתלמיד מגיע לגיל 21.

 

 

המלצות ראשוניות להורים שילדיהם נפגעו בתאונה

 

1. אספו את כל המסמכים הרפואיים אשר יכולים להעיד על המצב הרפואי של הילד.

 

2. פנו למזכירות בית הספר או לגן או לאגף חינוך הרלוונטי בעירייה ודרשו לדעת איזו חברת ביטוח מבטחת את ילדכם ב- "פוליסה לביטוח תאונות אישיות לתלמידים" ובקשו את טופס התביעה.

 

3. בקשו ממזכירות בית הספר אישור על היעדרותו של ילדיכם מבית הספר או מהגן עם פירוט מלא של תאריכי ההיעדרות.

 

4. אל תהססו לפנות לקבלת ייעוץ רפואי.

 

5. אל תתפתו לקבל פיצוי מחברת הביטוח. לעיתים הסכומים המוצעים על ידי חברת הביטוח מפתים אך בפועל, הפיצוי המוצע עשוי להיות נמוך מהסכום האמיתי המגיע לנפגע. בנוסף, חברות הביטוח מתנות קבלת הפיצוי בחתימה על כתב ויתור, לפיו לא יהיו לנפגע כל טענות בעתיד בנוגע לתאונה. כאשר מדובר בילדים קטנים, לא תמיד ניתן לעמוד על הנזק שנגרם בתאונה מיד לאחריה. לעיתים מוטב להמתין, אפילו מספר שנים, עד להתבהרות התמונה.

 

6. לעיתים, חברת הביטוח שולחת חוקרים מטעמה על מנת לחקור את מהות ונסיבות התאונה. ברוב המקרים האינטרסים של החוקרים הפרטים ושל הנפגע מנוגדים. עם זאת, הנפגע חייב לשתף פעולה. חשוב להדגיש, ישנה חשיבות לכל מילה אשר נאמרת במסגרת הפגישה עם החוקר הפרטי, על כן יש להישמר ולהיזהר בשיחה.

 

מומלץ כיבטרם פגישה עם החוקר הפרטי, תפנו לייעוץ משפטי. במידה וחוקר של חברת הביטוח מגיע לביתכם ללא תיאום מראש, אתם רשאים לדחות את הפגישה למועד אחר על מנת שתוכלו להתייעץ עם עורך דין.

 

יש לשים לב, החוקר חייב להציג בפני הנחקר רישיון חוקר פרטי וחשוב מכל, לחוקר אסור לבוא בדברים עם קטין, אלא בנוכחות הורהו או באישורו מראש ובכתב.

 

7. מומלץ להיוועץ עם עו"ד המתמחה בתחום הביטוח ובתחום תאונות תלמידים בטרם הגשת התביעה לחברת הביטוח.