לפני כשבע שנים, אישה בת 76 צעדה בשולי כביש 4, סמוך לצומת בנהריה. היא לא הבחינה במוט ברזל שהיה נטוע מהקרקע, ונתקלה בו. היא נפלה, ונפצעה בשתי ידיה ובפניה. האישה הגישה תביעה לפיצויים עקב נזקי הגוף שנגרמו לה מהנפילה. התביעה הוגשה כנגד חברת נתיבי ישראל ועיריית נהריה, ונדונה בבית משפט השלום בחיפה על ידי השופטת מעין צור. לאחרונה התקבלה תביעתה, אחרי שהשופטת אימצה את עדותה לגבי נסיבות התאונה.


חברת נתיבי ישראל ניסתה להטיל את האחריות לפציעת האישה עליה עצמה, בטענה שהלכה בדרך שאינה מיועדת להולכי רגל. השופטת דחתה את הטענה, וקבעה כי הדרך הוכשרה להליכה של הולכי רגל, וכי אף נקבע בה מעבר חציה.


מכיוון שהמוט הונח במקום על ידי עובד חברת נתיבי ישראל, השופטת הטילה את מלוא האחריות על החברה ודחתה את התביעה כנגד עיריית נהריה. החברה תפצה את הנפגעת בסך של כ-190 אלף שקלים, וכן תישא בשכר טרחת עורכי דין בסכום של כ-38 אלף שקלים.


כיצד נקבע מי הגורם האחראי לתאונה שבה נפצעה התובעת?


האישה הגישה תביעה נגד נתיבי ישראל, בטענה שהיא אחראית לפציעתה. נתיבי ישראל טענה בתגובה כי האישה בחרה ללכת במקום שאינו מיועד להולכי רגל, וכי היא אחראית לפציעתה.


השופטת דחתה את טענת נתיבי ישראל, וקבעה כי הדרך הייתה מיועדת להליכת הולכי רגל, וכי אף נקבע בה מעבר חציה. השופטת גם קבעה כי הדרך החלופית שהאישה הייתה יכולה לצעוד בה הייתה מאריכה את דרכה באופן ניכר, והיא הייתה נאלצת לחצות צומת סואן ללא מעבר חציה.


נתיבי ישראל טענה כי לא ניתן למנוע לחלוטין תקלות בדרך, וכי העובדה שהאישה נתקלה במוט ברזל אינה מעידה על רשלנות מצדה. השופטת דחתה גם טענה זו, וקבעה כי מוט הברזל שבו נתקלה האישה הונח בדרך על ידי מודד מטעם החברה, אשר היה אחראי להסרת המוטות לאחר שסיים את עבודתו.


השופטת קבעה כי תקינותה של הדרך הייתה באחריותה הבלעדית של נתיבי ישראל, וכי החברה אחראית לפצות את הנפגעת. השופטת גם קבעה כי אין להטיל כל אחריות על הנפגעת, מכיוון שמדובר במפגע אשר לא קל להבחין בו.


מהן הפגיעות שמהן סובלת האישה מאז שנפצעה בתאונה?


כתוצאה מנפילתה, סבלה האישה המבוגרת משברים בשתי הידיים ובכתפה. אורתופד מומחה אשר מונה על ידי בית המשפט קבע כי במשך שלושה חודשים הייתה באי כשירות מלאה, והיום היא סובלת מנכות צמיתה בשיעור של 41% ומתקשה לבצע פעולות יומיומיות בשל הגבלות בתנועת הכתף, המרפק ושתי כפות הידיים. לפי הערת המומחה הרפואי, קבעה השופטת כי מדובר בפציעה לא קלה אשר גורמת לאישה סבל רב, ולכן היא זכאית לקבל פיצויים של 120 אלף שקלים עבור כאב וסבל.


עוד נקבע כי האישה זכאית לפיצויים בסכום של 5,000 שקלים להוצאות ונסיעות עבור טיפולים רפואיים. כמו כן, ללא ספק נזקקה האישה לעזרה בפעולות יומיומיות ובעבודות הבית, ותמשיך להזדקק לעזרה גם בעתיד. לפיכך נקבע כי היא תקבל פיצויים של 105 אלף שקלים עבור עזרה בתשלום.

 

יש לך שאלה?

פורום אחוזי נכות

 

מדוע נקבע כי חברת נתיבי ישראל תשלם את הוצאות ההליך של עיריית נהריה?


לכן נקבע כי סכום הפיצויים הכולל יעמוד על סך של 19 אלף שקלים, שאותם תשלם חברת נתיבי איילון. החברה תשלם גם את שכר טרחת עורכי הדין בסך של כ-38 אלף שקלים. השופטת החליטה לחייב את החברה גם בהוצאות המשפט ושכר הטרחה של עיריית נהריה, בסך של 20 אלף שקלים, מכיוון שטענה כי העירייה אחראית ולכן היה צורך להותיר את העירייה כצד להליך עד סופו.


ת"א 25620-12-19