טיולי רכיבה על סוסים, בין שמדובר בטיול זוגי, בטיול קבוצתי, ברכיבה ספורטיבית או ברכיבת אקסטרים, מהווים מוקדי משיכה לאנשים רבים בכל רחבי הארץ. השילוב בין האוויר הפתוח והחיות האהובות והסבלניות, אשר גם ילדים ואנשים בעלי צרכים מיוחדים מוצאים איתן קשר מיוחד, גורם לכך שאלפי אנשים עוסקים ברכיבה, אם כתחביב, אם כפעילות חד פעמית ואם כפעילות ספורטיבית של ממש.


עבור מרבית האנשים, המפגש עם הסוסים מתבצע בחוות הרכיבה השונות, או מתקיים במסגרת נופש. עם זאת, רכיבה על סוסים טומנת בחובה סיכונים לפציעות ונפילות, ואכן, בכל שנה נגרמות למרבה הצער תאונות רכיבה שמסתיימות בנזקי גוף קלים ואף חמורים. מהן הזכויות לאחר פציעה בעקבות נפילה מסוס?


נפצעתם במהלך אימון רכיבה או פעילות ספורטיבית?


כאשר מדובר באימונים ספורטיביים במועדון ספורט, חוות הסוסים מחויבת להעסיק מדריכים מקצועיים להעברת האימונים. הפעילות עצמה תאושר רק בהתאם לאישור רפואי, ולפני כל אימון יש לעבור הכנה והדרכה על כללי הבטיחות. כאשר תנאים אלו אינם מקוימים, ונגרמים נזקי גוף, ניתן להגיש תביעה כנגד החווה או מועדון הספורט בטענה של רשלנות.


מלבד זאת, מועדון הספורט מחויב לרכוש פוליסת ביטוח תאונות אישיות עבור כל מקרה של פציעה, וזאת במקרים שבהם הפעילות מתבצעת במסגרת אגודת ספורט. ניתן להגיש תביעה לפיצויים גם כנגד פוליסת הביטוח.


כאשר מדובר בילדים מתחת לגיל 18, אשר נפצעו במסגרת קייטנה, בית הספר או כל מסגרת אחרת, ניתן להגיש תביעה לפיצויים כנגד פוליסת ביטוח תאונות אישיות לתלמידים, אשר מכסה כל פציעה של ילדים עד גיל 18, ללא קשר למקום שבו נגרמה הפציעה או לנסיבות שהובילו אליה. כמו כן, ניתן לתבוע את המוסד שהיה אחראי על הפעילות, וזאת במקרים שבהם הפציעה נגרמה בעקבות רשלנות.


אם הנפילה אירעה בעקבות מפגע בשטח, כגון מהמורות או בורות, גדרות או שטח משובש ללא שלטי אזהרה, אפשר לתבוע את הגורם האחראי, בין שמדובר ברשות העירונית, באדם פרטי או בעסק.


נפלתם מסוס ונפגעתם במהלך טיול רכיבה לא מקצועי?


גם כאשר רוכבים על סוסים באופן לא מקצועי אלא כפעילות מהנה, לעתים נגרמים נזקי גוף. חשוב לדעת כי חובה לקבל הדרכה ממדריך מוסמך לפני שיוצאים לרכיבה ולעתים אף לקבל מספר שיעורים, או לרכב בליווי מדריך צמוד. כמו כן, חוות הסוסים אחראית לוודא מהי מיומנות הרכיבה של המשתתפים, אם בכלל, ולוודא שם לבושים בהתאם לכללי הבטיחות ומצוידים בנעליים גבוהות, בקסדה ובמכנסיים מתאימים.


אם מועדון הרכיבה או חוות הסוסים לא דאגו לבטיחותם של הרוכבים כפי שמפורט, ניתן להגיש נגדם תביעה בגין רשלנות במקרה של נפילה ונזקי גוף. עם זאת, במקרים רבים ייקבע גם אשם תורם של הרוכב עצמו, ובמהלך המשפט ייערך בירור האם הוא נהג על פי כל כללי הבטיחות והזהירות.


נפלה מסוס באירוע שאורגן על ידי חוות נופש - תקבל פיצויים בסכום של 37,500 שקלים


במהלך אירוע רכיבה שאורגן על ידי חוות נופש, אחד הרוכבים התעכב מאחור. כשהאיץ בסוסו, החל הסוס לדהור וגרם ליתר הסוסים לדהור אף הם. כתוצאה מכך, אחת הנשים שהשתתפו באירוע, סטודנטית לעבודה סוציאלית באותה עת, נפלה מהסוס שעליו רכבה ונפצעה.


בתביעה שהגישה אל בית משפט השלום בתל אביב יפו כנגד החווה וחברת הביטוח, הוחלט לקבל את התביעה, אולם בית המשפט קבע כי יש להטיל עליה אשם תורם בשיעור של 25% לקרות התאונה. הפיצויים שנקבעו כללו הפסד עבור כושר השתכרות, עזרת הזולת וכאב וסבל והגיעו לסכום של 50 אלף שקלים. בניכוי האשם התורם, חויבה החווה לפצותה בסכום של 37,500 שקלים, ונוסף על כך חויבה לשלם את הוצאות המשפט ושכר הטרחה בסכום של 14 אלף שקלים.


180 אלף שקלים לאישה שנפלה מסוס בבית ספר לרכיבה


אישה בשנות ה-60 לחייה שברה את שתי ידיה וקיבלה מכה חזקה בראשה, כאשר נפלה מסוס בזמן שיעור רכיבה. היא החלה ללמוד רכיבה על סוסים כשלושה חודשים לפני התאונה. בתביעה שהגישה כנגד החווה שבה למדה לרכב, היא טענה כי לא קיבלה הדרכה מספקת ונפצעה בעקבות רשלנות.


מנגד טענה החווה כי נפילה מסוס היא אירוע שגרתי שאף צפוי כי יקרה במסגרת לימוד רכיבה, ובמקרה זה לא נבע מכל רשלנות מצדה. היא ביקשה להטיל על הרוכבת אשם תורם בשיעור מלא. שופט בית משפט השלום בתל אביב יפו התרשם כי מדריך הרכיבה לא שאל אותה מהי מיומנותה, ולא מצא כל עדות לכך שהאישה קיבלה הדרכה כלשהיא.

 

יש לך שאלה?

פורום תאונות כלליות - בבית, ברחוב, שטח ציבורי, מתקני ספורט, פיצויים ועוד


מאחר שלא הייתה היכרות מוקדמת בין המדריך לתובעת, וזו הייתה הפעם הראשונה שהיא רוכבת בשטח פתוח מבלי שעברה הדרכה מתאימה, קבע השופט כי החווה אכן אחראית לפציעתה. עם זאת, בנסיבות העניין הוחלט לייחס לה אשם תורם בשיעור של 10%. בסופו של דבר ולאור הפגיעה הקשה שחוותה, נקבע כי היא זכאית לקבל פיצויים בסכום של 180 אלף שקלים, וכמו כן תישא החווה בהוצאות המשפט בסכום של 42 אלף שקלים.