בתי הדין הצבאיים מחזיקים ברוב הסמכויות של בתי המשפט במדינה, כגון השתת עונש מקסימום (כולל מאסר עולם, עשרות שנות מאסר, פסילת רישיון נהיגה ועוד), החלטות על מעצר ועוד. כמו כן, בידיהם סמכויות מיוחדות מכוח חוק השיפוט הצבאי.

 

בתי הדין הצבאיים ממוקמים בחיפה (בי"ד צפון ובי"ד חיל הים), ביפו (בי"ד מרכז, מטכ"ל, עורף וחיל האוויר) וליד קרית מלאכי (בי"ד דרום וזרוע יבשה).

 

על פסק דינו של בית דין צבאי מחוזי ניתן לערער בפני בית הדין הצבאי לערעורים, הממוקם בקריה בת"א. על פסק דינו של בית הדין הצבאי לערעורים ניתן לערער במקרים מיוחדים בפני בית המשפט העליון של המדינה.

 

הרישום הפלילי – מניעה ומחיקה

 

לא כולם יודעים, כי הרשעתם של בתי דין צבאיים לרוב גוררת אחריה רישום פלילי, המופיע במאגרי משטרת ישראל בתום ריצוי העונש ואף לאחר תום השירות הצבאי.

 

תקופת הרישום הפלילי המינימאלית אורכת 17 שנים, במהלכן פרטי הרישום הפלילי מועבר לגופים ציבוריים שונים ובכך מונע קבלת קשת רחבה של משרות ורישיונות. כך, הרישום הפלילי יכול להפריע בקבלת עבודה באבטחה, בהוצאת רישיון למונית, בהשגת ויזה לקנדה ולארה"ב ובכל מקרה בו נדרשת "תעודת יושר".

 

מחיקת הרישום הפלילי על תום 17 שנה ממועד ההרשעה כרוכה בפניה אל נשיא המדינה, דרך הערכאות המתאימות.

 

הרישום הפלילי מלווה את כלל ההרשעות הפליליות בבתי המשפט במדינה וכן את רוב ההרשעות של בתי הדין הצבאיים, אפילו בעבירות בעלות אופי צבאי כגון "נפקדות" ו"עריקות". עם זאת, בחוק השיפוט הצבאי מצויים מספר סעיפים כלליים, כגון סעיף 129 – "התנהגות מבישה", אשר אינם נושאים רישום פלילי.

 

לפיכך, בנסיבות מתאימות ובניהול נכון של קו ההגנה בבית דין צבאי ניתן להשיג את המרת סעיף האישום לסעיף שאינו נושא רישום פלילי.

פניה ללא דיחוי אל עורך דין מומחה בדיני צבא חשובה למיצוי כל האפשרויות למניעת הרשעה ורישום פלילי ולהקלה בעונש, וכמו כן למחיקת הרישום הפלילי בתקופה הקצרה ככל הניתן.

 


 


עודכן ב: 12/05/2011