מאת: עו"ד רינת גולד גזית
 
חוק הנכים (תגמולים ושיקום),המהווה את העוגן החוקי לזכויות נכי צה"ל, יוצר הסדר חקיקתי ייחודי, אשר אינו דומה ל"משטר הפיצוי" הנהוג בנזיקין ואשר ניתן לכנותו בקצרה: שיטת "התיק הפתוח".
 
בניגוד לפיצוי נזיקי אשר בו, ככלל, נעשית בנקודת זמן נתונה הערכת גובה הנזק שניגרם לניזוק (מתוך מטרה להשיב את המצב לקדמותו ככל הניתן) ובהתאם לכך נקבע גובה פיצוי חד פעמי, הרי שהזכויות על פי חוק הנכים נקבעות מעת לעת, בהתאם למצב רפואי ונסיבות משתנות, בעיקר כאלה הנוגעות לנכות המוכרת.
 
בהתאם לכך, נכה אשר חלה החמרה בנכותו המוכרת יהיה רשאי לבקש ועדה רפואית חוזרת ואם תעלה דרגת הנכות, יעודכנו הזכויות מכאן ולהבא. באותה מידה, יכולה דרגת הנכות גם לרדת, והזכויות יופחתו, במידה ותקבע ועדה רפואית כי חלה הטבה במצב הרפואי.
 
גם נסיבות כלליות כגון גיל הנכה, מצבו התעסוקתי, בשילוב עם נכותו המוכרת, עשויות להביא לשינוי בהיקף הזכויות. למשל: לצורך קביעת זכאות לקבלת תגמול מחיה.
 
משמעות הסדר ייחודי זה היא כי הקשר בין אגף השיקום במשרד הבטחון לבין נכי צה"ל הוא קשר הנמשך על פני שנים רבות ומשתרע על פני תחומים רבים, טיפוליים (רפואיים, פסיכוסציאלים) ואדמיניסטרטיביים.
 
כל אלה אמורים להוות "רשת ביטחון" לנכה אשר אם חלילה תהיה החמרה במצבו ,עקב נכותו המוכרת, יותאמו זכויותיו למצבו החדש. יחד עם זאת מחייבת שיטת "התיק הפתוח" עירנות רבה של הנכה לשינויים בזכויותיו ועמידה על זכויות אלה כולל בקשות לועדה רפואית חוזרת במידת הצורך, בקשות להכרה בנכויות מוסבות  הנובעות מהנכות המוכרת, תגמולי מחיה, תגמולים עקב פרישה ,ועוד.