האם ומתי ניתן לשנות את גובה דמי המזונות שנפסקו על ידי בית המשפט?

בדרך כלל, פסק דין למזונות הינו סופי ואינו ניתן לשינוי, אולם, במידה ובית משפט יווכח לדעת כי חל שינוי נסיבות מהותי המצדיק שינוי בגובה מזונות ילדים, הוא יעשה זאת.

לא כל שינוי בנסיבות נחשב למהותי. כך למשל שינוי בגובה המדד או שינוי בגיל הקטינים, לא ייחשב לשינוי נסיבות המצדיק שינוי בגובה המזונות.

אם כן, מהם השינויים אשר יכולים להחשב כשינויי נסיבות מהותיים לצורך שינוי בגובה המזונות?

* שינוי במצב הכלכלי, לרבות חובות (לא חוב מזונות), פיטורין, ירידה או עלייה בהכנסות.

* שינוי במצב הבריאותי אשר יש בו כדי להשפיע על כושר ההשתכרות. כך למשל, רו"ח שנפגע ברגליו- אין השפעה על כושר ההשתכרות שלו אולם ספורטאי או סבל שנפגע ברגליו, יש בכך וודאי על מנת להשפיע על כושר ההשתכרות.

* הולדת ילד נוסף מנישואים שניים.

* אי קיום זמני השהות שנקבעו. שכן, גובה המזונות נקבע גם בהסתמך על זמני השהות של הקטינים אצל כל אחד מההורים ובזמן שהסדרים אלו אינם מקויימים, הרי שהנטל הכלכלי על הצד האחר- גדל ויש בכך כדי להביא להגדלה/הקטנה בגובה מזונות ילדים (תלוי מי המפר את זמני השהות).

*שינוי בצרכי הקטינים אשר לא היה צפוי במועד פסק הדין, כמו למשל מחלה, חלילה, שמצריכה הוצאות שלא היו צפויות או ילד שהתגלה כילד מחונן ויש להשקיע בו בצרכים שלא היו צפויים מלכתחילה.

* קטינים סרבנים - במצב בו קטינים מסרבים להפגש עם האב, יהיו מקרים שבית משפט יבטל, יפחית או יקפיא את דמי המזונות עד לחידוש הקשר.

גם בהתקיים אחד או יותר מהשינויים המוזכרים לעיל, בית המשפט לא ישנה באופן אוטומטי את גובה המזונות אלא יבחן כל מקרה ומקרה לגופו. ורק אם בית המשפט ישתכנע כי חלו שנויי נסיבות מהותיים שכאלה, המצדיקים שינוי בגובה המזונות -הוא יעשה זאת.

טרם הגשת תביעה לשינוי גובה המזונות, חשוב מאוד להיוועץ עם עורך דין המתמחה בתחום ולפרט כמה שיותר שינויים שארעו מאז פסק הדין.