נכון הוא כי זוגות רבים העומדים לפני חתונתם, סוברים כי הדבר הכי פחות רומנטי יהיה, לחתום על הסכם ממון וכי הדבר יחבל בהרמוניה. אולם, חתימה על הסכם ממון, במקרים מסוימים היא דבר הכרחי ביותר על מנת להגן על הצדדים. במקרים מסוימים, העדר חתימה על הסכם ממון עלולה לגרום, בעתיד, להפסד כספי רב ועוגמת נפש, אשר יכלו להיחסך אילו רק היו הצדדים חותמים על הסכם ממון, טרם נישואיהם.

 

הסכם ממון הוא בעצם חוזה, הצופה פני עתיד, הנחתם על ידי בני זוג (לרבות, נשואים, ידועים בציבור, זוגות חד - מיניים), אשר מסדירים בו את כל ענייני הממון והרכוש הנוכחיים והעתידיים בהתאם לרצון הצדדים. מובן שבהסכם ממון ניתן להכניס אף עניינים נוספים, כראות עיני הזוג.

 

מהם המקרים בהם מומלץ לחתום על הסכם ממון לפני הנישואין?

 

כמובן שכשבני הזוג הינם צעירים ונישאים בפעם הראשונה והצדדים מממנים במשותף את החתונה ורכישת דירה ו/או ריהוט וכד', הרי שאין כל צורך לחתום על הסכם ממון, אולם כמעט בכל מקרה אחר, רצוי לחתום על הסכם ממון לפני הנישואין.

 

כך למשל במקרה של נישואים ראשונים כשיש פער כלכלי גדול בין הצדדים וצד אחד מביא עימו לנישואין, רכוש/ממון רב יותר. כך במקרה של נישואים מאוחרים או נישואים שניים, כאשר כל אחד מהצדדים הספיק לצבור רכוש אשר הוא מעוניין להגן עליו. מובן שבנישואים שניים, קיים צורך הכרחי להגן על הילדים מהנישואים הראשונים, וזאת ניתן לעשות אך ורק באמצעות חתימה על הסכם ממון.

 

כך גם במקרה של ידועים בציבור וזוגות חד מיניים, אשר מעוניינים להסדיר ביניהם את העניינים הרכושיים והכספיים.

 

בהסכם ממון, ניתן אף להכניס סעיפים אשר ימנעו סרבנות גט. זאת על ידי קביעת סכום פיצוי במידה ומי מהצדדים ימנע את הגירושין, במידה והצד האחר יחפוץ בכך.

 

חתימה על הסכם ממון, יכולה למנוע מצב של סחטנות כלכלית או אחרת לצורך קבלת הגט וכמובן יכולה למנוע סכסוכים עתידיים על הרכוש.

 

מה יעלה בגורלה של דירה, שהיתה בבעלות אחד הצדדים לפני הנישואין, במידה ולא נחתם הסכם ממון?

 

בשנים האחרונות, היו מספר מקרים בפסיקה בהם נקבע, כי למרות שרכוש מסוים, שהיה בבעלות אחד הצדדים טרם הנישואין, ייחשב, בהתקיים נסיבות מסוימות, כרכוש משותף. דברים אלו מכוונים בעיקר לנושא דירת מגורים, אשר מעצם טיבעה, ייתכן לטעון לגביה כי מתקיימת "חזקת שיתוף ספציפית". דהיינו, שלמרות שהדירה נרכשה טרם הנישואין על ידי צד מסוים או ניתנה במתנה טרם הנישואין, לצד מסוים ואף רשומה על שם אותו צד בלשכת רישום המקרקעין, בכל זאת, ייתכן ובעתיד יוקנו לצד השני, זכויות באותה דירה, בהתקיים נסיבות מסוימות.- במקרה כזה, חתימה על הסכם ממון טרום נישואין, פותר את הסוגיה באופן חד משמעי.

 

על מנת שהחתימה על הסכם הממון תהיה כנה, תמת לב וללא כפיה או לחץ (שאז ניתן יהיה לטעון בעתיד לביטול הסכם הממון) אזי, במידה ומחליטים על חתימה על הסכם ממון, הדבר צריך להיעשות זמן רב לפני מועד החתונה ולא להשאיר זאת לרגע האחרון.