הפיברומיאלגיה הינה תסמונת המתארת מצב שכיח של כאבי שרירים מפושטים ותשישות ומופיע אצל 2% מהאוכלוסיה.


משמעות השם 'פיברומיאלגיה' הינה כאב בשרירים ובסיבי רקמות החיבור. מצב זה מוכר כתסמונת מאחר והוא אוסף של סימנים ותסמינים המתרחשים יחדיו. פיברומיאלגיה היא תסמונת קשה לאבחון למי שאינו ראומטולוג, ולעיתים קרובות לא מאובחנת בשל העובדה שהתסמינים שלה יכולים להופיע גם במצבים רפואיים אחרים.

 

פיברומיאלגיה פוגעת בעיקר בשרירים וברקמות המחברות אותם לעצמות והיא מחלה של רקמות רכות או ראומטיזם של השרירים.


בדיקות אשר נעשו לחולי התסמונת הראו שמספר תלונות, כמו כאב מפושט בשרירים ונקודות רגישות (tender points) קיימות אצל חולי פיברומיאלגיה ולא אצל אנשים בריאים או בעלי מחלות ראומטיות אחרות.


מאפייני התסמונת:


הפיברומיאלגיה מאופיינת בעיקר ע"י כאב מפושט בגוף. הוא מופיע בדרך כלל בכל הגוף, אם כי הוא עלול להתחיל באזור אחד, כמו הצוואר והכתפיים, ולהתפשט לאחר תקופת מה. הכאב מורגש בעיקר בשרירים, והחולים מפתחים מעין תסמינים של שפעת. הבעייתיות באבחון המחלה נובע בין היתר מהעובדה שהחולים במחלה נראים בריאים כלפי חוץ.

 

תכונה נוספת המאפיינת את החולים במחלה היא עייפות כרונית. כ-90% מחולי הפיברומיאלגיה סובלים מעייפות מתונה או חמורה המלווה בתחושה של חוסר באנרגיה, ירידה בסבילות לפעילות גופנית או תשישות מהסוג שמורגש בזמן שפעת או חוסר שינה. מרבית חולי

הפיברומיאלגיה סובלים מהפרעות בשינה, אשר בגינה הם מתעוררים לא רעננים או עייפים.


פגיעה מערכת העצבים


חולי פיברומיאלגיה מדווחים על קשיים בריכוז ובביצוע מטלות מנטליות פשוטות. כמו כן חולי פיברומיאלגיה עלולים להרגיש קהות חושים או עקצוצים בידיים, זרועות, כפות רגליים, רגליים או פנים. זה יכול לרמז על הפרעות אחרות כמו דלקת שלתסמונת שורש כף היד, דלקת של העצב או אפילו טרשת נפוצה.

 

דרכי האבחון:


האבחון של פיברומיאלגיה נעשה על ידי קיום של כאב מפושט בצרוף של רגישות יתר באזורים מסוימים בגוף אשר ניתן לאבחנם ע"י "נקודות לחיצה".


בדיקה רפואית והיסטורית מדוקדקת יכולה לשלול הפרעות אחרות הגורמות לכאב כרוני ועייפות ולזהות את הנקודות הרגישות אשר נמצאו אצל חולי פיברומיאלגיה.

 

בגלל שהתלונות של חולי פיברומיאלגיה כל כך כלליות, ולעיתים קרובות מזכירות הפרעות רפואיות אחרות, יש צורך להיבדק אצל ראומטולוג או רופא אחר אשר מכיר את דרכי האבחון שלהפיברומיאלגיה ואת הטיפול בה.


מהם הגורמים לפיברומיאלגיה?


עדיין לא ברור לחלוטין מה גורם לתסמונת אך ישנם גורמים רבים היכולים להביא להתפרצות פיברומיאלגיה. אלה יכולים להיות גורמי דחק כמו מחלה, טראומה פיזית, טראומה נפשית או שינויים הורמונלים יכולים להוביל לכאב מפושט, עייפות ושינה לא מרעננת המאפיינים פיברומיאלגיה.


טראומה פיזית: הטראומה הגופנית המובהקת ביותר הינה חבלה בעמוד שדרה צווארי של חולים שנפגעו בתאונת דרכים, החבלה בצוואר היא מטיפוס של צליפת שוט.


חשוב מאד לאבחן את התסמונת על רקע גורמי הדחק ועל כן חשוב להיוועץ עם עו"ד מומחה בתחום אשר עשוי למצוא קשר בין גורמי הדחק לבין התפרצות התסמונת.

פיברומיאלגיה וביטוח לאומי


פיברומיאלגיה עשויה להיות מוכרת כתאונת עבודה. רבים מהלוקים בתסמונת (הן נשים והן גברים) אינם מודעים לאפשרות שהתסמונת, אשר לא הייתה קיימת קודם לכן, הופיעה על רקע חבלה גופנית. גם המוסד לביטוח לאומי אינו קושר בין התאונה והכאבים המפושטים בגוף. בנוסף לכך ביטוח לאומי בדרך כלל אינו נוטה, הן מהסיבות המצוינות לעיל, והן בשל חוסר רצונו לפתוח "צוהר" לתביעות רבות להכרה במחלה כתאונת עבודה, להכיר בטראומה גופנית כגורמת להתפרצות המחלה. עצם העובדה כי התסמונת אינה מוגדרת כמחלת מקצוע ו/או אינה נופלת בקטגוריה המזכה בגמלה בהתאם לתקנות הביטוח הלאומי, אינה מוסיפה לכך.


גם הפסיקה אינה חד משמעית ככל שזה נוגע להתפרצות התסמונת על רקע חבלה גופנית ו/או כתוצאה מאירוע דחק נפשי.


אשר על כן ישנה חשיבות רבה בהצגת המסמכים הרפואיים והטיעונים הרלוונטיים ומציאת הקשר הסיבתי לתאונת העבודה/ תאונת הדרכים. כמו כן ישנה חשיבות רבה בהבאת חוות דעת מקצועית ממומחה ריאומטולוג לעניין הקשר הסיבתי.


בניית התיק והכנת החומר הרפואי הינם בעלי חשיבות רבה בדרך להכרה ויש לעשותם בצורה מקצועית. על כן ישנה חשיבות רבה להתייעץ בעו"ד מקצועי מהתחום הבקיא ברזי הפסיקה ובשיטות העבודה טרם הגשת התביעה.