שאלה החוזרת חדשות לבקרים במשרדי: "איך אני יכול לעזוב את מקום העבודה ולקבל את פיצויי הפיטורים שלי" ?

רבים מאיתנו אינם מודעים כי זכאות לפיצויי פיטורים אינה נקנית רק כאשר פוטרת ע"י המעסיק. ישנן סיטואציות מסוימות המאפשרות לעובד להתפטר בדין מפוטר או המזכות בפיצויי פיטורים מכוח מעמדו או מצב העסק.

להלן נביא אופציות שונות לסיום יחסי העבודה עם זכאות לפיצויי פיטורים.

שייכות להסכם קיבוצי

ישנם עובדים רבים במשק אשר חל עליהם הסכם קיבוצי מכוח הענף בו הם מועסקים. בענפים רבים במשק(ענף השמירה, ענף הבניה ועוד) נחתמו הסכמים עם המעסיקים לפיהם המעסיק מחויב לתת בידי העובד טפסים המורים לחברות הביטוח השונות לשחרר את הכספים שנצברו בקופת הפיצויים לעובד גם אם העובד התפטר.

מות המעסיק או פשיטת רגל של המעסיק

במצב אירועים זה העובד זכאי לפיצויי פיטורים כאילו פוטר.

מצב בריאותי לקוי של העובד אן של בן משפחתו

עובד שהתפטר לרגל מצב בריאותי לקוי שלו או של בן משפחתו והמעסיק אינו מאפשר לו לעבוד בתנאי עבודה התואמים את מצבו הבריאותי החדש (או של בן משפחתו) זכאי לפיצויי פיטורים. יצוין כי מצב בריאותי לקוי של העובד צריך להיות מגובה באישור רופא תעסוקתי הקובע כי העובד אינו יכול לעבוד בתנאי העבודה הקיימים.

התפטרות של הורה לצורך גידול הילד

הורה (אב או אם )שהתפטר לצורך גידול הרך הנולד תוך 9 חודשים מיום היוולדו זכאי לפיצויי פיטורים ובתנאי שמטרת הפיטורים היא לצורך גידול הילד ו/או למעבר לתנאי עבודה נוחים יותר מהקיימים במקום העבודה.

התפטרות לרגל מעבר למקום מגורים חדש

עובד שהתפטר לצורך מעבר למקום המגורים של בן זוגו החדש (נישואים) ומקום המגורים החדש מרוחק כ-40 ק"מ ויותר ממקום עבודתו וממקום מגוריו הישן זכאי לפיצויי פיטורים.


כמו כן, עובד שהתפטר לצורך מעבר למקום מגורים חדש הנחשב כמושב חקלאי או כיישוב מזכה ( לפי הרשימה שבתקנות) והתגורר במקום החדש לפחות 6 חודשים זכאי לפיצויי פיטורים.

התפטרות מחמת אי חידוש חוזה עבודה

עובד המועסק בחוזה לתקופה קצובה והמעסיק לא ביקש ממנו לחדש את חוזה העבודה הקיים לפחות 3 חודשים לפני תום תקופתו זכאי לפיצויי פיטורים.

מעסיק החתום על סעיף 14 לחוק פיצויי פיטורים

ישנם עובדים אשר חתומים על חוזה המכיל את סעיף 14 לחוק פיצויי פיטורים.
הסעיף אומר כי המעסיק מתחייב לשחרר את הכספים הצבורים בקופת הפיצויים אף אם העובד הוא שזה שסיים את יחסי העבודה.

פיצויי פיטורים מכוח הבטחה

ניתן לקבל פיצויי פיטורים אף מכוח הבטחה של המעסיק. עובד השוקל להתפטר לאור הבטחת המעסיק עדיף שיגבה עצמו בראיות (מכתב חתום, הקלטה, מייל, מסרון) להבטחת פיצויי הפיטורים טרם התפטרותו.

פיצויי פיטורים מכוח נוהג

עובד זכאי לפיצויי פיטורים כאשר במקום העבודה קיים נוהג במסגרתו העובדים מקבלים את פיצויי פיטוריהם אף הם עוזבים מרצונם.

הרעת תנאים בעבודה

הרעת תנאי עבודתו של העובד מתבטאת בכמה מישורים.

המישור הנפשי: זלזול כלפי העובד, השפלתו, הכפשת שמו ועוד.

המישור הכספי: אי מתן זכויות סוציאליות(פנסיה, נסיעות, שעות נוספות ועוד), פגיעה בשעות העבודה(הורדת משמרות, מעבר לאחוז משרה נמוך יותר), פגיעה בשכר.

המישור הסמכותי:
שינוי לתפקיד בדרג נמוך יותר, הורדת סמכויות.

במצבים אלו על העובד להתריע בפני המעסיק על הפגיעה בתנאי עבודתו טרם יתפטר ורק לאחר שהמעסיק לא תיקן את תנאי העבודה הפוגעים שנוצרו תוך זמן קצר, זכאי העובד להתפטר בדין מפוטר.

 

 

עודכן ב: 26/01/2014