חכמים ממני אמרו: "במלחמה אין מנצחים", וגם אלו הסבורים כי ניצחו שילמו על כך במחיר נפשי כבד והיו שנלחמו על חשבון גבם ונפשם הרכה של ילדיהם הקטינים.


חשוב לדעת שניתן לעשות זאת בדרכים מכובדות ובעלויות נמוכות יחסית, לעומת הדרך של פתיחת הליכים בבית משפט כאשר סופה של דרך זו אינו תמיד ידוע.


בדרך זו אתם אלו הקובעים את הלך הרוח, לעומת החלטות שמתקבלות בבית המשפט לעיתים על דרך הכפייה.


בנוסף, רצוי להגיע להסכם בהליך גישור שכן התדיינות משפטית עלולה להיות מייגעת וארוכה, כאשר המטרה העיקרית בהליך הינה ליישב בין הפערים הקיימים, ולהביא את הצדדים לכדי הסכם גירושין כולל.

 

במסגרת ההסכם, הצדדים מגיעים להסכמות בעניין מספר סוגיות:

 

רכוש: חלוקת הרכוש בין בני הזוג, כאשר בידי המגשר קשת של כלים יצירתיים ליישוב המחלוקות בעניין זה. במסגרת זו יש להתייחס לחלוקת הזכויות בדירה המשותפת ככל שיש, כלי רכב, תכולת הדירה, חסכונות, זכויות סוציאליות, חובות, משכנתאות וחשבונות בנק.

 

משמורת ילדים והסדרי שהות: יש לקבוע את כל הכללים גם בעניין זה. מי מבני הזוג יקבל את המשמורת על הילדים, ומהם הסדרי השהות בין הקטינים להורה שאינו המשמורן. לעיתים מוסכם על משמורת משותפת.

 

סוגיות הנוגעות לקטינים כגון חינוך הילדים ומיקום מגוריהם: ההסכם צריך לכלול כיצד מקבלים החלטות בעניין חינוכם של הילדים, מקום מגוריהם, מידת השותפות והמעורבות של שני ההורים בעניין זה.

 

מזונות ילדים: קביעת סכום המזונות שישולם לידי ההורה המשמורן . במקרה בו ישנה משמורת משותפת, לא תמיד יש צורך במזונות והדבר תלוי בנסיבות של כל תיק ותיק.

 

עסקים מסחריים: לעיתים לאחד מהצדדים קיים עסק או עסקים משותפים ויש להסדיר גם עניין זה. האם העסק נשאר על שם מי מהצדדים? האם לבצע פירוק שיתוף אם מדובר בעסק משותף? מה הזכויות המגיעות לאותו צד שהוא לא בעל העסק? וכדומה.

 

גירושין ומתן גט: הסדרת הגט שניתן על ידי הבעל לאשתו.


היעדר תביעות: חשוב שהסכם הגירושין יסגור את מלוא המחלוקות בין הצדדים, ולכן כדאי לכתוב סעיף בעניין היעדר תביעות.

 

למי מתאים הליך הגישור?


הליך גישור בגירושין מתאים לרוב לזוגות אשר הפערים בין דרישותיהם אינם גבוהים. ראוי לציין כי הליך זה מתאים באופן מיוחד כשקיימת חשיבות להמשך מערכת יחסים תקינה בין הצדדים המסוכסכים.


כמו כן, גישור מתאים לצדדים המעוניינים לסיים את הקשר ביניהם, אך רוצים להיפרד בדרך מכובדת.


קבלת תוקף משפטי להסכם


ככל שמגיעים להסכם גירושין, יינתן להסכם תוקף של פסק דין בבית המשפט או בבית הדין הרבני, ולאחר מכן יסדירו הצדדים ביניהם את הגט בבית הדין.

 

על פי הוראות חוק יחסי ממון בין בני זוג (1973), יש לאשר כל הסכם ממון בין בני זוג על ידי בית משפט לענייני משפחה או בית דין רבני. עד קבלת אישור זה, אין כל תוקף משפטי מחייב לכל הסכם ממון, גם אם הוא חתום בידי שני הצדדים.

 

שינויים בהסכם גירושין


ראוי לציין כי באפשרות הצדדים לערוך, בהסכמת שניהם, שינויים בהסכם גם לאחר שאושר וקיבל תוקף של פסק דין.