דמיינו לעצמכם את הסיטואציה הבאה: אתם מחפשים עבודה כבר כמה שבועות, והגעתם לראיון עבודה בחברה ציבורית נחשבת. הראיון היה מצוין ובחברה התרשמו מכם מאוד, אבל בסופו של דבר לא קיבלתם את העבודה. הסיבה: לא עמדתם בקריטריון של "היעדר עבר פלילי", רק בגלל סוגיה שכבר הספקתם לשכוח.


עבר פלילי עלול להוות מטרד רציני עבור אדם - בתחומי החיים השונים, בהם גם שוק העבודה. תתפלאו לשמוע, אבל ישנם כאלו שנחשבים בעלי "עבר פלילי", על אף שלא הגיעו לבית המשפט מעולם ולא נשפטו או הואשמו בעבירה מסוימת כלל ועיקר. כך למשל, אם נפתח תיק חקירה כנגד אדם, החקירה הופסקה או הסתיימה בהמשך והתיק נסגר, הוא עלול למצוא את עצמו עם רישום פלילי.


די ברור שחומרת הרישום הפלילי של אדם שנחקר בחשד לביצוע עבירה אל מול אדם שעמד לדין בגינה, שונה בתכלית השינוי. על מנת 'לנקות' את שמכם, במקרים רבים, ההמלצה היא לבדוק את אפשרות ביטול הרישום או מחיקתו על ידי עורך דין פלילי שעוסק בכך ובעל ניסיון בעניין.


התיק הפלילי נסגר? זה לא אומר שאין לכם רישום פלילי


בכל הקשור לתיקים שנסגרו בעילת "היעדר אשמה", הרישום המשטרתי יבוטל ויימחק ומכאן שלאדם שנחקר בחשד לביצוע עבירה, לא יהא רישום פלילי. עם זאת, שימו לב: תיקים שנסגרים בעילות של 'חוסר עניין לציבור' או 'חוסר ראיות' (בתנאי שהעבירה לא מוגדרת "פשע"), ייתכן שהרישום הפלילי יימחק רק בתום שבע שנים מהאירוע.


במקרים אלו, חשוב מאוד לדעת שאתם רשאים לפנות לעורך דין פלילי על מנת שיחתור בייצוגכם, ויביא למחיקת רישום פלילי. בנסיבות המתאימות, בקשתכם תיענה בחיוב. מטבע הדברים, כאשר תיק פלילי כנגד אדם מסוים נסגר, ישנה תחושה שהפרשה הלא נעימה כבר מאחוריו, אבל הרישום הפלילי עלול לצוץ בשלב מאוחר יותר בחיים. פעמים רבות, אנשים שוכחים מקיומו של הרישום, ובבואם לבצע צעד משמעותי בחייהם - כמו קבלה לעבודה בגוף ציבורי או עיסוק במקצוע חופשי, הנפקת אשרת כניסה (ויזה) וכדומה, יימנע הדבר בעדם בהתקיים רישום פלילי מכתים.


יתרה מכך, במקרים רבים מעוכב אדם בידי שוטר כחלק מבדיקות שגרתיות (במהלך נסיעה ברכב לדוגמא) או כאשר קם חשד סביר שבוצעה עבירה. בהתאם לכך, בודק השוטר במסוף המשטרתי את פרטיו של המעוכב וקיומו של עבר פלילי פועל לרועץ בהיבט זה, בין אם מדובר בבדיקה שגרתית ולבטח שעה שמדובר בזימונו של אדם לחקירה בחשד לביצוע עבירה.


הרשעות ורישום פלילי


אם הורשעתם בעבירה פלילית ואף נאסרתם, יהיה לכם קשה הרבה יותר ל'היפרד' מהרישום הפלילי שלכם. גם אם חלפה תקופת ההתיישנות בהרשעה הרלוונטית, קיים מספר מצומצם של גופים שיכולים להיחשף לפרטי הרשעתכם על כל המשתמע מכך. חישוב תקופת התיישנות ומחיקת עבירות תלוי בין היתר בחומרת העבירה, עוצמת הסנקציה שהשית בית המשפט בגינה ועוד. כך למשל לאדם שהורשע בעבירה ונגזר עליו עונש מאסר עד שנה, יתווספו 7 שנים נוספות מיום סיום ריצוי עונש המאסר ועד להתיישנות העבירה. בנסיבות לפיהן הוטל עונש מאסר הגבוה משנה ועד חמש שנים, התיישנות הרשעה תתגבש רק לאחר 10 שנים בצירוף 5 שנים נוספות.


מתי ניתן לבטל הרשעה?


המחוקק מבחין בין הרשעת אדם בעבירות חמורות במיוחד ובין עבירות קלות מהן. בהתאם לכך וככלל, הרשעה בעבירות חמורות במיוחד שומטת את האפשרות לביטול. כך למשל, מובן שעבירת רצח היא החמורה ביותר מבין עבירות האלימות, ולכן ביטול הרשעה בעבירות רצח הינו בעייתי. חוק המרשם הפלילי ותקנת השבים קובע ברירת מחדל לפיה: הרשעתו של אדם תבוטל אם תמה תקופת התיישנות. ואולם לנשיא המדינה הסמכות להעניק חנינה לאדם בנסיבות מסוימות ומוצדקות - על דרך קיצור תקופות התיישנות ומחיקה. בהקשר זה חשוב לציין כי המחוקק קובע עיקרון חשוב: אדם שהרשעתו בוטלה ייחשב לעניין כל דין כאילו לא הורשע וכל פסול שנפסל בעניינו כתוצאה מהרשעתו, יהא בטל מיום ביטול הרשעתו.


שיקומם של פרטים שהורשעו ונענשו – ובכך שילמו את חובם לחברה, לעתים אינו עולה בקנה אחד במבחן המציאות בחיי היום-יום. ומדוע כך? חוק המרשם הפלילי ותקנת השבים קובע 'אות קין' וכתם אישי מכביד. המבקרים את החוק טוענים (ובמידת צדק שאינה מבוטלת) כי החוק מהווה מעין ענישה כפולה כנגד אדם שהורשע.

 

פעמים רבות עברו הפלילי של אדם 'רודף אותו' למשך פרקי זמן ארוכים וממושכים ועניין זה לבדו מונע את שיקומו ואת שילובו בחברה, כלכלית וחברתית כאחד. בהמשך, מימוש חירויות וזכויות אזרחיות לגיטימיות נשלל פעמים רבות על הסף מאדם - וכל זאת לאחר שנשפט, הורשע וריצה עונשו, ועתה רישומו הפלילי הוא לו לרועץ ואבן נגף המהווים מכשלה בפני שיקומו. חשוב אף לציין כי שיקומו של אדם וחזרתו למוטב מהווים אינטרס חשוב מאין כמוהו בהיבט החברתי, וכן ברצון לצמצם את הסיכויים לחזרה לדפוסים עבריינים.