יש לכם קשר רומנטי עם אדם שאינו אזרח ישראלי? הילד או הנכד שלכם מתכננים להקים משפחה עם אדם שאינו אזרח ישראלי? חשוב להכיר את ההליכים להסדרת המעמד בישראל וכך תבטיחו הליך חלק ותקין במינימום עלויות נלוות וללא עוגמת נפש.

 

ההליך לקבלת מעמד בישראל לבני זוג (ידועים בציבור או נשואים) הינו הליך מדורג שאורך מספר שנים. כל שנה מוארכת האשרה של בן הזוג הזר עד שמתקבל לבסוף מעמד קבוע. רשות האוכלוסין פועלת בהתאם לנהלים מסודרים שקובעים את אופן הטיפול בבקשות מסוג אלה ואילו מסמכים נדרשים (נוהל חיים משותפים 5.2.0009, נוהל בני זוג נשואים 5.2.0008) הנהלים פומביים ומפרטים את התעודות והמסמכים הנדרשים ואת שלבי ההליך.

 

בהתאם לנסיבות ותוך כדי בירור הבקשה יוארך תחילה רישיון זמני מסוג ב/2 (תייר) לאחר מכן יינתן ב/1 שמאפשר עבודה בישראל. בשלב שלאחר מכן תינתן אשרה מסוג א/5 אשרה שמקנה זכויות בביטוח לאומי וביטוח בריאות. בתום ההליך המדורג (ידועים בציבור או נישואים) ניתן מעמד קבוע בישראל של אזרחות או תושבות קבע. את הבקשה להזמנה לישראל ופתיחת תיק יש להגיש באופן אישי ולהזמין מראש תור במשרד הפנים.

 

דגשים חשובים:

אם מדובר בקשר שעדיין אינו קשר של נישואין או ידועים בציבור, כל שתוכלו לבקש זה הארכת אשרה לצורך העמקת הקשר, אולם בשלב זה לא ניתן להגיש בקשה למעמד ולעיתים גם לא ניתן לבקש הזמנה לישראל והכניסה תעשה כתייר/ת תוך הסיכון הקיים (מומלץ להתייעץ עם איש מקצוע בנסיבות אלה).


הגעה לישראל של בני זוג של אזרחים ישראליים, מחייבת הזמנה מסודרת מראש, גם אם מגיעים ממדינות שלא נדרשת מהן ויזה לישראל.
קחו בחשבון שיש להזמין מראש תור לכל הליך מול הרשות והדבר יכול לקחת זמן, תכננו מראש את לוח הזמנים שלכם!

 

הנטל להוכיח את כנות הקשר מוטל על הזוג ולכן חשוב להצטייד בתמונות ובתכתובות.

 

הגשת בקשה מסודרת למשרד הפנים עם כל המסמכים הנדרשים, מאושרים עם החותמות הנדרשות ומתורגמים נוטריונית כנדרש - תתרום להצלחת ההליך ולקיצורו.


תכננו מראש את הכנת המסמכים, קל יותר להשיג מסמכים באופן עצמאי כשנמצאים במדינת המוצא מאשר שנמצאים בישראל ונעזרים בייפוי כוח וכד'.


דאגו לקבל חותמות אפוסטיל על כל התעודות הציבוריות או לקבל שרשרת חותמות ואישורי הקונסוליה הישראלית (במידה ומדובר במדינה שאינה חתומה על "אמנת האג").


וודאו שהשמות רשומים באופן זהה בתעודות המוגשות ובדרכון הזר.


בצעו תרגומים נוטריוניים בישראל בלבד.


במסגרת ההליך יבוצע שימוע, בשימוע נשאלות שאלות לגבי הזוגיות על מנת להתרשם מכנות הקשר, הקפידו שהשימוע יערך בשפת האם ובמידת הצורך בקשו תרגום. זה לא בושה לרענן את הזיכרון ולחדד נקודות חשובות לפני המועד, אפילו אם אתם בטוחים בעצמכם. רצוי להתייעץ עם איש מקצוע המומחה בתחום.


המאמר אינו ממצה ואינו מחליף ייעוץ משפטי כללי או ספציפי.