משכנתא הינה הלוואה הכי זולה בשוק מכיוון שהבנק יודע כי "הנישואין" בין הבנק המלווה לבני הזוג הלווים הינם בדרך כלל לשנים רבות ומגובה בנכס לפירעון והן מצד המדינה שמוכרת לבנקים את הכסף בעלות זולה עת הם מעמידים אותה לשם הלוואת דיור. ומכיוון ששני בני הזוג לווים בנכס הנרשם על שמם במשותף, הרי שעל הלווים לממן יחדיו את ההחזר החודשי.


האם הדבר נכון גם בעת פירוד? האם הדבר נכון גם לידועים בציבור? האם הדבר נכון כאשר האישה משתכרת יותר?


משכנתא בפירוק התא המשפחתי


כשהבעל, בן הזוג או האב נתבעים במזונות ומדור, הרי שחובת תשלומיה הינה נוספת מעבר לחיובם לשאת בתשלום מחצית מתשלומיה החודשיים של המשכנתא וזאת ללא כל קשר לתביעה שעומדת כנגדם בעניין המזונות, מפני שהתחייב לבנק יחד עם אשתו או בת זוגתו כי יעמדו יחדיו בתשלומיה החודשיים של הלוואת המשכנתא שאם לא כן יפסידו את ביתם.


מאידך נקבע גם שחובת המדור שחייב הבעל לאשתו, או בת זוגתו יכולה להתקיים ולעמוד על ידי תשלום חודשי של משכנתא על ידיו ובית המשפט יתחשב בדבר דיורם, עת הוא בא בחישוב גובהם של דמי המזונות, האמורים להשתלם מהבעל לאשתו או לבת זוגתו כך שדמי המזונות שיפסקו יבטיחו את קורת ראשם של האישה וילדם.


בפסיקה נקבע גם כי האב חייב הן מכוח דיני המזונות והן מכוח הדין העברי לשאת בתשלומם של צרכים ההכרחיים עבור ילדיו. לכן עליו להשתתף לא רק במזונותיהם אלא גם בעלות עבור דיורם בשיעור מסוים וריאלי, אם אינם גרים עמו כאשר אין הדבר תלוי אם האם גרה בדירה בבעלותה עליה רובץ חוב משכנתא או בדירה שכורה.


מדור רעיוני


במקרה בו הצדדים פרודים או גרושים והאישה יחד עם ילדיה גרים בדירה שבבעלותה ולהבנת הרעיון של מדור רעיוני נניח לרגע כי הילדים ואימם היו גרים בדירה שכורה, הרי שממילא חייב האב להשתתף בדמי השכירות. אם כך הם פני הדברים הרי שאין סיבה שהבעל או האב ישתמט מלהשתתף בתשלומי המשכנתא החודשיים עד לשווי שכר הדירה אותו היה חייב לשלם במידה ופרודתו או גרושתו הייתה מתגוררת בדירה שכורה. זהו משמעותו של המושג מדור רעיוני.


פירוק שיתוף


בית המשפט העליון פסק כי עד לפירוק השיתוף בנכס המקרקעין של בני זוג ולצורך התחשבנות בין הצדדים בפסיקת המזונות הזמניים, יובאו בחשבון תשלומיה החודשיים של המשכנתא.


מנגד מה יקרה במקרה בו האם הינה אישה אמידה אשר רכשה את דירתה מהונה העצמי ולחילופין מה יקרה במקרה בו האם הינה אישה אשר גורלה לא שפר עליה ובתהליך של פירוק התא המשפחתי אף שבה להתגורר בבית הוריה.


מחד אפשר לומר כי חיוב האב בתשלום מדור ילדיו אינו קשור למצבה הכלכלי של האם ומאידך אפשר לטעון שאין לחייב האב כל עוד אשתו או פרודתו אינה משלמת, שכן האישה תתעשר על חשבון הבעל וכלל במשפט שעשיית "עושר ולא במשפט" דינו להתבטל.


דירת יוקרה


כאשר בני הזוג רכשו דירת יוקרה. הרי שזוהי השקעה הונית ולכן במידה והבית לא נמכר ויש משכנתא הרי שמחד שכר דירה ריאלי עולה פחות שכן מדור מתקיים גם בדירה רגילה אך מאידך צריך לבדוק גם את רמת החיים של בני הזוג.


אשר על כן במקרה שהבעל משלם גם את חלקה של האישה במשכנתא, הרי שהוא זכאי לקבלם בחזרה והכל בהתאם למסמכים שיתמכו ויוכיחו על הכנסותיהם הפנויות מחד ולדרישת השיתוף בדמי השכירות הגיוניים ופרופורציונאליים לשוק השכירות לדירה דומה.


הסכם ממון


אי אפשר שלא להזכיר כי רצוי מאוד בטרם נישואין או תוך כדי להחתים את בן הזוג על הסכם ממון אשר ימנע ויחסוך צער ועגמת נפש באם חיי הזוג יעלו על שרטון. ההחלטה המשותפת הכי חשובה של בני זוג הינה האם הם רואים עתיד לחיים משותפים וההוצאה המשותפת הכי יקרה בחיי הנישואין הינה רכישת קורת גג במיוחד במחירי דיור וריביות משכנתא שרק עולים.


קיזוז


אין ספק כשזוג מפרק את התא המשפחתי הוא יעבור דרך בית המשפט שישקול את כל הנתונים אשר יובאו לפניו. אשר על כן יכול ובית המשפט יפסוק שהדירה תצא למכירה או שתישאר בידי האישה, יכול ויפסוק בית המשפט שהמשכנתא תשולם במלואה או בחלקה על ידי הבעל וכל מקרה לגופו, כמו במקרה בו האישה משתכרת יותר מבעלה, תוך כדי הוראת קיזוז ואיזון בין צרכי המדור של האישה והילדים מחד לבין הצפת ערך הוני לאישה על ידי תשלום מלוא המשכנתא על ידי הבעל כשהדירה הינה משותפת ועושקת את הבעל בבחינת "עשיית עושר ולא במשפט".

 

עורך הדין גורפיין שמואל, מומחה בדיני מקרקעין, חוזים, התחדשות עירונית ותמ"א 38 ומימון עסקאות נדל"ן מורכבות ומנהל פורום משכנתא באתר LawGuide.