ביום 8 בדצמבר 2014 אושר בכנסת חוק להסדר התדיינויות בסכסוכי משפחה התשע"ד-2014, שייכנס לתוקף ביום 8 בספטמבר 2015.
בטרם חקיקת החוק, צד שרצה להגיש תובענה בנוגע לסכסוך משפחה כגון מזונות, גירושין, משמורת וכדומה, היה באפשרותו להגיש תובענה ללא כל מגבלה ובהתאם לעיקרון מרוץ הסמכויות שבין בית המשפט לענייני משפחה לבין בית הדין הרבני.


משמע, כל מי שהקדים להגיש תביעה לבית המשפט או לבית הדין, למעשה "קנה" סמכות להתדיין בפני אותה ערכאה שיפוטית. כך למשל, פסיקת המזונות עשויה להיות שונה מערכאה אחת לאחרת.


השינוי בהתאם לחוק החדש למעשה מגביל את הצדדים בהגשה ישירה של תובענה בעניין סכסוך משפחתי, והחל מיום 8.9.2015 יש להגיש בקשה ליישוב סכסוך לפני הגשת תביעה משפטית.


בהתאם לחוק, חובה על הצדדים בעניין של סכסוך משפחתי להגיש בקשה ליישוב הסכסוך, אשר לא תכלול טענות או עובדות בנוגע לסכסוך או בנוגע לסמכות השיפוטית. לאחר הגשת הבקשה ליישוב הסכסוך, יזומנו הצדדים לפגישת מידע, היכרות ותיאום ביחידת הסיוע, המכונה "פגישת מהו"ת".


מהן מטרות החוק החדש?


מטרה אחת: ניסיון ליישב סכסוך משפחתי בדרכי שלום ללא צורך בהליכים משפטיים, מאחר שהתדיינות גורמת לבני הזוג ובייחוד לילדים נזק רב.


הליכים משפטיים הדנים בסכסוך משפחתי כוללים הגשת כתבי תביעה רבים ובהם האשמות המוטחות אחד כנגד השני, עדויות, חקירות וכדומה, אשר מקשים על יישוב הסכסוך האישי וגורמים להקצנת עמדות בני הזוג.


הליך יישוב הסכסוך מטרתו לסייע למצוא פתרון מוסכם על הצדדים באמצעות ייעוץ וגישור ללא קיומו של הליך משפטי.


מטרה שנייה: החוק מצמצם את מרוץ הסמכויות ומאפשר לבני הזוג ליישב את הסכסוך בדרכי נועם. בני הזוג ינהלו שיח והידברות כדי למצוא פתרון אמיתי לסכסוך, וכך לא יזדקקו לשאלת מרוץ הסמכויות.


פגישות המהו"ת


לאחר הגשת בקשה ליישוב סכסוך תיערכנה ארבע פגישות במהלך 45 ימים, באמצעות יחידות הסיוע הנמצאות סמוך לבית המשפט לענייני משפחה. יחידת הסיוע כוללת עובדים סוציאליים, פסיכולוגים, פסיכיאטרים ועורכי דין. עורך הדין מיחידת הסיוע אינו מייצג איש מהצדדים.


יחידת הסיוע תספק מידע לצדדים בדבר ההליכים המשפטיים וההשלכות מבחינה רגשית, כלכלית ומשפטית. כאמור, מאבק משפטי גורם לנזק בעיקר לילדים. לפיכך, יחידת הסיוע תספק מידע לגבי הדרך ליישוב הסכסוך כגון גישור, ייעוץ, טיפול זוגי ועוד. מטרות הפגישות לבחון את צורכיהם של בני הזוג, רצונותיהם, טובת הילדים ורצון הילדים.


לאחר קיומם של ארבעה מפגשים, על הצדדים יהיה להודיע תוך עשרה ימים אם בכוונתם ליישב את הסכסוך. בתום עשרה ימים יכול הצד שהגיש בקשה ליישוב הסכסוך, להגיש תביעה לערכאה משפטית שיבחר, וזאת תוך 30 ימים.


בהתאם לחוק החדש, הגשת בקשה ליישוב סכסוך מהווה הגשת תביעה, ולכן קיימת חובת התייצבות בפגישות מהו"ת. יש לציין כי לא קיימת חובה על הצדדים לנהל את הפגישה באותו חדר.


מדובר בחוק מהפכני שתכליתו לסייע לבני הזוג לפתור סכסוך משפחתי בהסכמה, תוך הימנעות מהליכים משפטיים מיותרים אשר גורמים בדרך כלל להחרפת הסכסוך ולנזק לבני הזוג ובעיקר לילדיהם. יחידת הסיוע תעניק לבני הזוג את הכלים ליישוב הסכסוך ביניהם, ובדרך זו ניתן לגשר בין הצדדים בדרכי נועם ושלום, תוך התחשבות ברצון של כל אחד מהם, ולהקטין את העומס הכבד בבתי המשפט לענייני משפחה.


משרדי המשמש גם כמרכז גישור גירושין בפריסה ארצית, למד היטב את הוראות החוק, וצוות המשרד ערוך לבצע גישור בסכסוכי גירושין.