חופשת הקיץ אומנם מאחורינו אך עונת הסקי לפנינו ובקרוב אלפי ישראלים יצאו לנפוש באתרים הסקי השונים ברחבי אירופה. אחד התרחישים הלא נעימים שיכולים לקרות בנופש המיוחל הוא שהטיסה שהוזמנה מבעוד מועד תתעכב או תבוטל באופן חד צדדי על ידי חברת התעופה וללא כל התרעה מוקדמת.


לפני יותר משנה נחקק חוק שירותי תעופה אשר זכה לכינוי "חוק טיבי" שאמור היה להגן על נוסעים במקרים אלו, אולם בפועל חברות התעופה מזלזלות בנוסע ולא מיישמות את הוראות החוק. תביעה תקדימית שהוגשה לאחרונה בנושא, יכולה לשנות את המצב ולגרום לחברות התעופה לשלם בעתיד מיליוני שקלים לנוסעים שטיסותיהם בוטלו באופן חד צדדי או עוכבו לזמן ממושך. הסיפור מתחיל בחודש אוגוסט השנה בטיסה מסימפרופול שבקייב לתל אביב, שהתעכבה במשך כיממה.

 

יחס מזלזל מצד חברת התעופה 


ביום 11.8.13, התייצבו הנוסעים בדלפקי "הצ'ק אין" של חברתUkraine International Airlines לטיסת מסימפרופול לתל אביב. להפתעתם, הודיעו להם נציגי חברת התעופה כי טיסה זו מתעכבת במספר שעות. כאשר ביקשו הנוסעים הסבר לפשר סיבת העיכוב ומידע בנוגע למועד חדש לטיסה, נתקלו בחוסר מענה וביחס מזלזל.


לאחר מספר שעות בו שהו הנוסעים בחוסר וודאות הודיעו נציגי חברת התעופה כי הטיסה בוטלה באופן סופי, ואת הלילה הם יעבירו בבית מלון. "הגענו לשדה התעופה בשעה המיועדת וכשלוש שעות לפני הטיסה, בעודנו ממתינים ראינו על גבי הצגים בשדה שיש עיכוב של כתשע שעות, כך שהטיסה נדחית משעה 4.00 לשעה 17.30. לאחר מספר שעות נוספות של המתנה מורטת עצבים הגיע הנציג המקומי של חברת Ukraine והודיע לנו שהטיסה לא תצא היום" כך מספר מר בני כהן, אחד הנוסעים בטיסה.

 

בית מלון מרוחק ובלי מים חמים 


אולם בכך לא הסתיים מסעם המפרך של נוסעי הטיסה. הם הופנו לאוטובוסים שהסיעו אותם, לטענתם, לבית מלון המרוחק משדה התעופה, שם הם נדהמו לגלות כי אין מים חמים במקלחות והאוכל ברמה ירודה ביותר. "הגענו למלון הזוועתי, וכל מילה נוספת - מיותרת. לא קיבלנו קפה בבוקר, ובארוחת הערב הגישו לנו אוכל קר ולא אכיל". למחרת היום נמסר לנו כי יש עיכוב נוסף של מספר שעות משום שהמטוס עדיין בתיקון ולכן הטיסה נדחית לשעה 22.00 בלילה.


בסופו של דבר, הטיסה מסימפרופול לת"א המריאה ביום 13.8.13, בשעה 22:00 ובחלוף 24 שעות מהמועד שהיה נקוב על גבי כרטיס הטיסה. עו"ד אשר רוטבאום פנה לחברת התעופה ודרש את הפיצוי הסטטוטורי הקבוע בחוק אולם, הנתבעת השיבה שאינה חייבת לפצות את הנוסעים משום שהאיחור נגרם כתוצאה "מתקלה טכנית" שאירעה במטוסה של הנתבעת.

 

תביעת הנוסעים כנגד חברת התעופה 


כעת הנוסעים החליטו לא לוותר, להתאגד ולתבוע את חברת התעופה. הם הגישו תביעה באמצעות עו"ד רוטבאום, המתמחה בתביעות תעופה, בטענה כי האיחור עלה על שמונה שעות ולכן מדובר ב"טיסה שבוטלה" כהגדרתו בחוק. כמו כן, בהתאם לנוסחת הפיצוי הקבועה בחוק ומשום שמרחק הטיסה מסימפרופול לתל אביב הינו 1,432 קילומטר, הרי שעל Ukraine International Airlines לפצות את כל אחד מהתובעים בסך של 1,270 שקלים.


סעיף 6(ה)(1) לחוק קובע כי נוסע שטיסתו בוטלה או התעכבה מעל שמונה שעות לא יהיה זכאי לפיצוי כספי, רק אם מפעיל הטיסה או המארגן הוכיח כי הטיסה בוטלה בשל "נסיבות מיוחדות שלא היו בשליטתו". למורת רוחם של הנוסעים הניזוקים חברות התעופה משתמשות במונח 'נסיבות מיוחדות שלא היו בשליטתו' ולא מפצות מאות ואלפי נוסעים במקרים שהטיסה שלהם בוטלה או התעכבה בשל 'תקלה טכנית'.


סעיף זה לא אמור לחול על 'תקלה טכנית' ולא לזה הייתה כוונת המחוקק. חברות התעופה יכולות להשתמש בפטור שניתן להם במקרי קיצון בלבד כגון, חוסר יציבות פוליטית, פגעי מזג אוויר, שביתות, סיכוני אבטחה או פגם שהתגלה על ידי יצרן המטוס (ולא על ידי חברת התעופה). על כן, יש לפצות נוסעים במיליוני שקלים על אותן טיסות שהתעכבו או התבטלו החל מיום 16.8.13 (היום שבו החוק נכנס לתוקף).