מסדר זיהוי הוא אחד מהכלים שניתן בעזרתו לבדוק את זיהויו של מבצע העבירה. כלומר, כדי שהמדינה תעמיד לדין אדם החשוד בביצוע עבירה היא צריכה שנפגע העבירה יזהה את החשוד כמבצע העבירה וזה יהווה כבסיס להעמדתו לדין.


על מנת להעמיד לדין את העבריין זיהויו כמבצע העבירה היא מרכיב בסיסי לאחריות פלילית, על התביעה להוכיח כי הנאשם ביצע את העבירה מעל לכל ספק סביר. על מנת שהחשוד באמת יהיה נחשב כנאשם , התביעה צריכה באמצעות כל מיני ראיות ולהראות כי אותו אדם אשם.


ראיות אלו מתחלקות לכמה סוגים: עדים היכולים לזהות אותו, חפצים מסוימים יכולים להפלילו שהיה במקום מסוים ובזמן מסוים או שעשה דבר מה, כמו גם ראיות נסיבתיות- ראיות היכולות להצביע גם לכאן וגם לכאן.


מהו בעצם מסדר זיהוי? במסדר זיהוי בעצם נמדדת יכולת אדם לזהות אחר על ידי היכולת החזותית שלו לאמור על ידי זיהויו כמבצע העבירה. וכיצד זה מתבצע? החשוד מוצג לנפגע עם עוד אנשים הדומים לו, והעד הנפגע צריך לומר מי הוא אותו פוגע.


אם כך, מובנת הבעיתיות כאשר מסדר נערך כעבור זמן מרגע ביצוע העבירה שכן זיכרון העד יכול להתבלבל, להטשטש ולסנן דבר מה. לכן, מומלץ כי מסדר זיהוי יתרחש מהר מאוד על מנת שלא לפגום בראיות או במקרינו, בזיכרון העד.


חוץ ממסדרי זיהוי פורמאליים כמו בסרטים קיימים עוד מספר מסדרי זיהוי: מסדר זיהוי תמונות, מסדר זיהוי מאולתר, מסדר זיהוי באקראי.


מסדר זיהוי צריך להתבצע כמסדר זיהוי פורמאלי שהינו מסדר חי, אך במצבים מסוימים ביהמ"ש גם יסתפק במסדר תמונות כאשר הוא עומד בתנאים שאמורים להתקיים למסדר כזה כמו: שיהיו 8 תמונות לרבות תמונתו של החשוד, שאר התמונות צריכות להידמות לחשוד, אין לרמוז למזהה אודות מיקומו של החשוד או אף על הימצאות תמונתו שם, התמונות צריכות להיות ממוספרות, פרוטוקול צריך להירשם וכן, נוכחותו של עו"ד צריכה להיות במסדר.


אותו עד המזהה את החשוד יכול להיות עד מזהה- עד שמעולם לא ראה את החשוד מלפני העבירה אך חושב שהוא יכול לזהותו. אומנם, יש עוד סוג של עד והוא עד המכיר את הנאשם היכרות מוקדמת כל שהיא, ללא קשר למעשה העבירה. במקרה של עד מזהה שאינו מכיר את החשוב, אין שום בעיה עם מסדר הזיהוי, לגבי עד המכיר את החשוד, וכי ישנה היכרות מוקדמת ביניהם, אין צורך במסדר זיהוי.


משקלו הראייתי של זיהוי במסדר זיהוי פורמאלי שנערך כראוי, עשוי לשמש ראיה יחידה לזיהוי הנאשם ואף להרשעתו בהנחה כמובן שהעד הינו עד אמין וכן.