שלי, אישה נשואה באושר ולה כבר שלושה ילדים, שלה ושל בעלה, אישה מלומדת ומשכילה, הגיעה למשרדי עם בקשה קצת מוזרה: "משהו בוער בי לעזור לזוג שהכרתי, הם זוג בני 35 והם לא יכולים להביא ילדים לעולם. הם ניסו כבר שנים אבל אחרי בדיקות התברר שהאישה לא יכולה להחזיק ברחם שלה את העובר, הם עברו כמה וכמה ניסיונות עם אחרות שלבסוף לא הצליחו".


פונדקאות אינה נושא פשוט כלל ועיקר ולא הסיפורים שנמצאים מאחוריה, אז קצת רקע לגבי מה זה פונדקאות. בהתאם לחוק הפונדקאות, האישה שנושאת את הילד ברחמה נקראת "האם הנושאת", כלומר אישה אשר נושאת בהיריון עבור ההורים המיועדים, ומנגד ישנה "האם המיועדת" שזו האם של התינוק לאחר שייוולד. "הורים מיועדים" על פי החוק הם גבר ואישה שהם בני זוג.


מהם התנאים להליך הפונדקאות?

 

החוק קובע כמה תנאים שצריך לעמוד בהם ואלו הם: ישנו הסכם בכתב בין האם הנושאת להורים המיועדים אשר אושר על ידי ועדת אישורים, הצדדים להסכם בגירים ותושבי ישראל, וכן האם הנושאת אינה אישה נשואה, אם כי הוועדה יכולה לאשר את ההתקשרות בינה ובין ההורים המיועדים למרות זאת, אבל רק אם הוכח כי ההורים המיועדים לא הצליחו במאמץ סביר למצוא אם נושאת שאינה נשואה.


האם הנושאת, היינו הפונדקאית, אינה יכולה להיות קרובת משפחה של ההורים המיועדים. החוק מגדיר למשל שהזרע צריך להיות של האב המיועד והביצית של האם המיועדת, ולא הביצית של האם הפונדקאית.


החוק ממשיך ואומר כי האם הפונדקאית חייבת להיות מאותה דת של האם המיועדת, כלומר האם הפונדקאית חייבת להיות יהודייה וכך גם האם המיועדת, וזאת בכדי אולי להסיר איזושהי בעייתיות בנושא. אך אם כל הצדדים אינם יהודים, החוק נותן פתרון למצב שבו הדת אחרת, והוועדה תוכל לסטות מהוראה זו.


מה קורה אם ההורים המיועדים הם בני אותו מין?


החוק בארץ אומר כי רק איש ואישה אשר הם בני זוג יכולים להיות ההורים המיועדים, ולכן רק הם יוכלו לבצע הליך של פונדקאות בארץ. אם כן ישנו פתרון לזוגות חד מיניים, אך הפתרון הוא להתקשר עם פונדקאית מעבר לים ולבצע הליך של פונדקאות בחו"ל.


בבקשה לאישור ההסכם אשר מוגשת לוועדה ישנן דרישות למספר מסמכים, כמו הצעת הסכם לנשיאת עוברים של האם הנושאת וההורים המיועדים, חוות דעת רפואית לגבי אי יכולתה של האם המיועדת להתעבר או לשאת היריון או שההיריון יסכן אותה, חוות דעת בדבר התאמת כל הצדדים להליך, חוות דעת פסיכולוגית לגבי כל המעורבים ועוד.


אנחנו מבינים כי הוועדה שמה דגש מיוחד על המוכנות הנפשית והפסיכולוגית של הצדדים להסכם ובודקת כל מקרה לגופו, ואכן לא פעם נדחים הסכמים שכן הם לא עמדו בתנאים או בתנאי הוועדה עצמה.


האם ההורים המיועדים משלמים סכום כלשהו לאם הנושאת?


ניתן יהיה לאשר תשלומים חודשיים לכיסוי ההוצאות של האם הנושאת, לרבות הוצאות ביטוח, פיצוי על אובדן הכנסה, סבל, זמן ועוד וכן כל פיצוי סביר אחר.


מה קורה לאחר שהילד נולד במזל טוב?


עם לידת התינוק הוא יעבור למשמורתם של ההורים המיועדים, ויחולו עליהם כל החובות והאחריות של הורים כלפי ילד. תוך שבעה ימים יפנו ההורים בבקשה לצו הורות לבית המשפט, ובית המשפט ייתן צו הורות אלא אם כן יראה כי הדבר נוגד את טובת הילד. ברגע שיינתן צו ההורות, ההורים שהיו עד כה בחזקת "ההורים המיועדים", יהיו האפוטרופוסים הבלעדיים והתינוק ייחשב לילדם לכל דבר ועניין.


ומה עם שלי ובקשתה? לאחר סיום תהליך בירוקרטי לא פשוט, הליך שהוא קצת מתיש ומייגע לכל הצדדים אך שכרו בצדו באופן משמעותי, ילדה שלי, האם הנושאת, תינוקת יפהפייה להורים המיועדים והמאושרים.