ישנן צוואות רגילות שכולנו יודעים שעלינו לערוך, מי יותר מוקדם ומי יותר מאוחר, כלומר צוואה שבה אני אכתוב מה אני רוצה שיהיה אחרי לכתי, וישנן צוואות הקרויות צוואות הדדיות.


מה זה צוואה הדדית?


צוואה הדדית היא צוואה של שני בני הזוג, שבה הם כותבים מה ייעשה ברכושם ובמרכולתם אחרי שאחד מהם יילך לעולמו. עד פה כמו צוואה רגילה. אז מה השוני של צוואות הדדיות? השוני הוא בכך שבצוואה הדדית ישנה הסתמכות של בין זוג אחד על בן הזוג השני. לדוגמה, מוטי נשוי למירית ושניהם יחדיו עושים צוואה, מוטי ומירית קושרים את עצמם יחדיו בצוואה וכל אחד מהם מסתמך על השני.


האם יש לצוואה הדדית יתרונות?


יתרון אחד הוא שבן הזוג הנותר ימשיך להשתמש ברכוש או בחלק ממנו. יתרון שני הוא כי בן הזוג שיירש, היינו זה שנותר בחיים, לא יוכל לשנות את הצוואה אלא אם כן יוותר על מה שיירש. לדוגמה: יוסי ורינה ערכו צוואה הדדית, רינה נפטרה ויוסי נותר בחיים. לאחר כשנתיים יוסי הכיר את מיכל, אישה בת גילו וגם היא אלמנה, כיום הם חיים יחד עם שני ילדיה. יוסי רוצה לשנות את הצוואה ההדדית שערך יחד עם רינת, אשתו שנפטרה. בהתאם לחוק הוא לא יוכל לעשות כן, רק אם יוותר על מה שירש כאשר רינת נפטרה. לסיכום, יוסי יוכל לכאורה לצאת מהצוואה ההדדית רק אם יסתלק מהעיזבון.


אם כן, צוואה הדדית צופה פני עתיד למעשה ומגנה על הילדים של הזוג במקרה שבן הזוג הנותר בחיים נכנס למערכת יחסים.


האם בצוואה הדדית ניתן, כמו בצוואה רגילה, לערוך אחת נוספת ואז הקודמת בטלה?


אם בני הזוג עוד בחיים, בן הזוג אשר רוצה לבטל את צוואתו עליו למסור הודעה בכתב לבן הזוג השני על ביטול הצוואה, ואם אכן הייתה הודעה, הצוואות ההדדיות בטלות.


לדוגמה: אם רינת בחיים וכך גם יוסי, ולפתע יוסי רוצה לצאת מאותה צוואה הדדית, עליו לתת את ההודעה על כך לרינה בכתב והצוואות יהיו בטלות.


בבסיס הצוואות ההדדיות ישנה הנחה כי לאחר מות בני הזוג יירשו אותם האנשים היקרים להם, לדוגמה הילדים, כלומר הילדים יירשו את בן הזוג שנפטר ראשון, אך בצוואה הדדית הילדים יירשו רק לאחר שבן הזוג הנותר בחיים יילך לבית עולמו.


מה ההיגיון מאחורי הצוואה ההדדית? למה כן לעשות צוואה שכזו?


לאפשר לבן הזוג שנשאר בחיים להמשיך את חייו תוך דאגה לצרכיו מבלי שהרכוש והכספים או חלקם ייעלמו או מחציתם יינתנו. בעצם לאפשר לו לחיות ברוגע ולא לחשוש אם יוכל להמשיך ליהנות מהעזבון.


האם צוואה הדדית היא צוואה שעורכים במסמך אחד או בשני מסמכים?


ניתן אמנם לערוך צוואה הדדית במסמך אחד, אך ישנה עדיפות לערוך בשני מסמכים נפרדים וזאת מן הטעם שיהיה יותר קשה לתקוף צוואה הדדית שנכתבה בשני מסמכים נפרדים.