דעות על גישור נמצא משני צדי המתרס, יש שיבינו כי בלי הידברות ודיאלוג משותף אי אפשר להגיע לפתרון ויש שיאמרו שצריך בית משפט אז צריך ואין מה לעשות. לדעתי גם אלה וגם אלה צודקים ומדוע? הכול תלוי בנקודת ההשקפה ובתזמון.


לדבר וליצור דיאלוג זה הדבר האידיאלי, לא תמיד צריך לנהל מאבקים ולנהל מלחמות כאשר בסך הכול אנו בעצם רוצים אותו דבר, לסיים יפה וללא מריבות.


מניסיוני הרבה פעמים, המריבות הגדולות הן על דברים קטנים ואם רק לרגע, נניח את האגו בצד, נוכל להגיע לפתרון באורח פלא.


הידברות


דנה ורני היו נשואים 7 שנים ולהם ילד אחד. הם הגיעו אליי כאשר רני בכלל לא רצה לבוא וישב לאורך כל הפגישה הראשונה בפנים חמוצות, הסברתי לו ולדנה כי כדי להמשיך, כי לא מכריחה אף אחד וכי כל אחד יכול לקום וללכת, אני אמשיך בגישור רק אם הם ישתפו פעולה. דנה התלוננה שהיא לא יודעת מה עובר לרני בראש, הוא לא רב ולא מדבר איתה.


לאחר כמה דקות, רני פתח את פיו ואמר כי כבר לא טוב לו בבית, דנה פרצה בבכי, לא כי היה לה קשה לשמוע את המילים הללו אלא כי היא חיכתה למילים הללו שיאמרו וברגע שהן נאמרו, היה גם לדנה וגם לרני יותר קל להמשיך כי הייתה הידברות.


ייעוץ זוגי


מיכל ורוני הגיעו אליי באותו היום בו התקשרו למשרדי וממש התחננו לבוא גם אם לחצי שעה כדי להבין מה הם רוצים עוד לפני שרוני עוזב לעבודה במיאמי.


לאחר שהסברתי לרוני ומיכל מה הוא הליך הגישור המשפחתי הם הבינו אך נראו לי מבולבלים. לאחר שיחה עם שניהם הבנתי כי ישנה אהבה ורצון משותף בזוגיות שלהם והם צריכים ייעוץ זוגי ובכלל לא להתגרש. אז הפניתי את רוני ומיכל להליך של ייעוץ זוגי בו הם יוכלו להיעזר ביועצת יותר מבי.


להתגרש אבל יפה


ריקי ומירב הגיעו אל משרדי כאשר מירב בכתה כל כך הרבה שעיניה היו נפוחות ואדומות. "הוא רוצה להתגרש" היא אמרה, ב"הוא" היא התכוונה כמובן לריקי. "הוא רוצה להתגרש אחרי 15 שנים ו-3 ילדים!"


ריקי השיב כי גם היא רוצה להתגרש פשוט היא מפחדת, ביקשתי שידברו אחד אל השני ולא אליי. כאשר ריקי פנה למירב, מירב הוסיפה להתייפח ולבכות.


"אני לא רוצה להתגרש" היא אמרה לריקי "אתה זה שרוצה להתגרש כבר שנה ואני מנסה להציל את הנישואים האלה".


את הנישואים ריקי השיב לה כי היא לא באמת מנסה להציל, "את חושבת שאת רוצה שנישאר יחד כי זה מה שאת מכירה, אבל תביני, שגם אם נתגרש אנחנו עדיין משפחה".

 

גישור משפחתי, מטרתו היא להגיע להסכם גירושין אבל ההסכם הינו התוצר הסופי, הדרך היא החשובה פה כדברי חכמים רבים, הדרך, לאורכה מזהים את האינטרסים של כל צד, את הצרכים של כל אחד בין אם הצורך הוא שישמעו אותו או שיקשיבו לדעתו או שיכילו את הפחד שלו, זיהוי האינטרסים של מה חשוב לכל צד, מה הוא באמת רוצה, משתוקק וזועק בצעקה אילמת.


הליך הגישור המשפחתי הוא תהליך של שלום ולא של ריב ומדון, זהו הליך שבאמצעות 4-5 פגישות יכולים הצדדים לפגוש מחדש את בן הזוג, ולהבין שכמו שריקי אמר גם אם מתגרשים עדיין נשארים משפחה, עדיין פוגשים אחד את השני, עדיין יש חוט מקשר ולכן, עדיף לסיים יפה ולא בריב.