למרות שהחוק מציע הסדרי התדיינות ולא גישור אתייחס אל הפגישות הללו כמן אל הליך של גישור שכן המטרה הסופית היא לגשר בין בני הזוג או בשאר סכסוכי משפחה ולא להפנות אותם להליך רגיל בבית משפט.


קצת רקע, גישור הוא הליך וולונטרי כלומר לדוגמא בסכסוכי משפחה, שני בני הזוג צריכים לבוא מרצונם החופשי אל המגשר ולדון איתו על מה חשוב להם יותר ומה חשוב להם פחות תוך ראייה כוללת ועתידית של המצב ולהגיע ביחד להסכם.


החוק בעצם אומר כי בטרם יגיש כל צד תביעה לבית המשפט, הוא יצטרך להגיש בקשה ליישוב סכסוך לבית המשפט ואז אלה יופנו אל יחידת הסיוע לכארבעה פגישות מהות, היכרות ותיאום. במהלכם של ארבע פגישות שכאלה יינתן מידע לזוג על הליכים משפטיים בסכסוכי משפחה, על השלכות גירושין ושל עניינים נוספים, יינתן מידע, תיעשה היכרות עם הצדדים ועוד.


מי יושב ביחידת סיוע?


יושבים עובדים סוציאליים שמטרתם לתת את חוות דעתם בסוגיות השונות הקשורות להורות, לטובת הקטינים ועוד.


כמו שאמרתי הליך של גישור הוא רצוני, רצונם של המתגשרים ואין יכול אף לא אחד להכריח אותם להיות בהליך שכזה, אך לאמיתו של דבר החוק בעצם כופה על הצדדים לשבת ולדבר אחד עם השני, זה אכן רעיון לא רע בכלל, אך, אני לא יודעת אם הוא יתאים לכל סכסוך, לדוגמא: אם עסקינן באישה קורבנית שסבלה כל החיים ובגבר מכה ואלים, בנסיבות הללו אני לא בטוחה שיהיה זה נכון לנסות ולגשר ולמנוע מהאישה את זכות הגישה לערכאות משפטיות.


החוק בעצם בא ואומר, וזו אכן אמירה מוצהרת, לפני שאתם רבים אולי עדיף לדבר. יש מקרים שבהם זה יכול לעבוד אבל להערכתי זוגות שכבר מבינים את יתרונות הגישור לא יגישו מלכתחילה בקשה ליישוב סכסוך ולא ייכנסו בדלתות יחידת הסיוע.


לפי החוק, במהלכם של 45 ימים (שיכולים להתארך ב-15 יום נוספים) מרגע הגשת הבקשה ליישוב סכסוך, לא תוכלו לפעול בבית משפט ולא להגיש תביעה אלא, תדרשו ללכת להליך ביחידת הסיוע.


החוק נשמע נפלא על פניו, אז מה בעצם החסרונות?


חסרון ראשון הוא כי המידע אודותיכם ייכלל ברווחה ויתועד שם ולא בטוח שזה הרצון שלכם, חסרון נוסף הוא כי לא ברור איפה עורכי הדין נכנסים לתמונה, כמו שנכתב, עם המצב אינו מסובך הרי תמיד עדיף להגיע להסכם אך במקרים שכבר יש רצון לבוא לבית המשפט, סימן שהעניין מסתבך ולא בטוח שלא עדיף לקחת עו"ד שייצג אותך ויעמוד, בכל הקשור לאינטרסים שלך על הרגליים האחוריות. חסרון אחרון למאמר זה, הוא כי לא בטוח שהניסיון לשיח ודיאלוג שהמחוקק מצווה עליו, מתאים תמיד.


לצערי, בזמן הניסיון להידברות בישיבות המהות, הצד שכנגד מתכנן מהלכים שעלולים להזיק מבחינה משפטית לצד השני.


החוק כשלעצמו הוא טוב, עם כי אני לא בטוחה כי היישום שלו הוא בין המשוכללים, הרבה ועדות קמו ודנו בחוק הזה, והרבה רעש נעשה סביבו אך האם הוא ייטב עם הציבור את זה רק הזמן יגיד.


*האמור אינו מהווה ייעוץ משפטי מכל סוג שהוא וכל העושה בנאמר שימוש הוא באחריותו הבלעדית.


**הכותבת היא בעלת משרד עורכי דין וגישור העוסק בתחום דיני המשפחה והגישור המשפחתי, במתחם עזריאלי בחולון.