בס"ד
מאת: * עו"ד ליאור פרץ

מעצר בטרם הגשת כתב אישום, מכונה בפרקטיקה הפלילית "מעצר ימים". מדובר על השלב הראשוני בהליך הפלילי בו נעצר אדם בין אם ע"פ צו שופט ובין אם לאו, כאשר במקרה כזה מצויה המשטרה / הגוף החוקר ב"מרוץ נגד השעון" כדי לבצע כמה שיותר פעולות חקירה שיובילו לאיסוף ראיות בתיק.

 

במידה שמשך הזמן לא הספיק למשטרה, והיא זקוקה לבצע פעולות חקירה נוספות בתיק, היא תיאלץ להגיש לבית המשפט בקשה להארכת מעצרו של החשוד ולהביאו בפני שופט בטרם יסתיימו להן 24 שעות מרגע המעצר (במקרים חריגים תוך 48 שעות).


יובהר, כי בשלב זה, בו מוגשת לבית המשפט בקשה להארכת מעצרו של החשוד, סנגורו של החשוד "מגשש באפילה" את דרכו היות והוא אינו רשאי לעיין ו/או לקבל לידיו את חומרי החקירה (הזכות קיימת רק לאחר הגשת כתב אישום) המצויים בידי המשטרה.

 

אשר על כן, הסנגור יכול ללמוד על מצבו של החשוד משיחות עם החשוד עצמו וכן קיימת לו האפשרות לחקור את נציג המשטרה במהלך הדיון בבקשת הארכת המעצר שהוגשה.


כאשר חשוד מובא בפני שופט בבקשה להארכת מעצר, השופט יבחן האם מתקיימים התנאים המצטברים הבאים:


1. קיים חשד סביר כי החשוד ביצע את העבירה המיוחסת לו.


2. מדובר בעבירה בת מעצר (עבירה מסוג עוון או פשע).


3. מתקיימת לגבי החשוד אחת מעילות המעצר הבאות:


· חשש לביטחון הציבור, בטחונו של אדם, בטחון המדינה.
· חשש לשיבוש הליכי חקירה או שיבוש הליכי משפט.
· קיים צורך בהמשך נקיטת הליכי חקירה.


4. לא ניתן להשיג את מטרת המעצר בדרך אחרת ("חלופת מעצר").


אין באמור לעיל להוות ייעוץ משפטי או חוות דעת, או תחליף לייעוץ משפטי אצל עו"ד, האמור לעיל אינו אלא תיאור כללי בלבד ולא מחייב של הנושא. בכל מקרה ספציפי יש לפנות לקבלת ייעוץ משפטי מעו"ד.