במאמר זה נסביר את המצב החוקי החדש, על מי הוא חל וממה עדיין כדאי להיזהר.

מה משמעות התקנות החדשות?


אדם שייתפס משתמש או מחזיק בקנאביס לשימוש עצמי במקום פרטי, לא יפתח כנגדו תיק פלילי אלא הוא יקבל קנס מנהלי בסך של 500 ₪. ככל וייתפס במקום פומבי הקנס שיקבל יעמוד על סך של 1,000 ₪.


יצוין כי המצב החוקי החדש יחול על כל אדם בגיר, ללא מגבלה באשר למספר הפעמים בהם הוא יתפס ע"י המשטרה וללא כל תנאי נוסף אחר כפי שהיה בעבר כגון אם הוא בעל עבר פלילי וכד'.

 

על מי לא חלות התקנות החדשות?


המדיניות החדשה חלה על כל אדם בגיר מעל גיל 18 אך לא על קטינים, חיילים בשירות חובה ואנשי קבע, עובדי שירות הביטחון ואסירים.

 

לא תמוה שדווקא הקטינים אינם זוכים להגנה עפ"י התקנות החדשות?


אכן הושמעה ביקורת לפיה דווקא קטינים עלולים למצוא עצמם מואשמים בעבירות החזקה ושימוש בקנאביס, דבר אשר עלול לפגוע בעתידם הצבאי והתעסוקתי בעיקר.


הפתרון שנבחר ע"י הכנסת הוא כי בחודשים הקרובים יוצג הסדר מיוחד בעניינם של קטינים בו יושם דגש על הסברה והפניית הקטינים למסלול שיקומי טיפולי.

 

האם התקנות החדשות הופכות את השימוש בקנאביס לחוקי בישראל?

 

לא. גם לאחר כניסת המתווה החדש לתוקף, כל החזקה או שימוש בקנאביס תחשב לעבירה פלילית עפ"י פקודת הסמים המסוכנים, אולם, השינוי מתרכז במדיניות האכיפה של עבירה זו ע"י גורמי אכיפת החוק.

 

שוטר תפס אותי משתמש בקנאביס בחוף הים, מה המצב החוקי החדש?

 

ככל ומדובר בכמות הנחשבת לצריכה עצמית (מתחת ל-15 גרם), השוטר אמור לפעול להחרמת הקנאביס ומתן קנס מנהלי בהתאם למתווה החדש.


ככל והכמות אינה לצריכה עצמית, השוטר אמור לאכוף את החוק, לעכב את החשוד לחקירה בתחנת המשטרה, לחקור אותו תחת אזהרה ובהמשך להעביר את הטיפול ליחידת התביעות במשטרה בכדי שלבחון אם יש מקום להגיש כתב אישום.


האם יש שינוי במצב החוקי על מי שייתפס מגדל קנאביס או סוחר בו?

 

לא, גידול וסחר בקנאביס עדיין יחשבו כעבירה פלילית ואין כל שינוי בהקשר זה.

 

ומה חדש ביחס לאדם שייתפס נוהג תחת השפעת קנאביס?


המדיניות החדשה לא אמורה לשנות את מצב חוקי התעבורה וכל מי שייתפס נוהג תחת השפעת קנאביס, עלול למצוא עצמו נאשם בכתב אישום ודרישת התביעה להטיל עליו עונש חמור של פסילת רישיון הנהיגה לתקופה ארוכה ורכיבי ענישה נוספים.

 

כיצד המצב החוקי החדש ישפיע על מי שכבר קיים נגדו תיק פלילי בעבירת סמים?

 

המדיניות החדשה אמנם תחול רק על עבירות החזקה ושימוש בקנאביס שיבוצעו לאחר תאריך 1.4.22 ואולם בהתאם לפרקטיקה הנהוגה בבתי המשפט, ניתן לטעון ולבקש ליתן משקל לשינוי החקיקה כך שיוביל להקלה בעונש.

 

עורך הדין שי שקד בעל ניסיון וידע רב בכל תחום עבירות הסמים, מייצג חשודים ונאשמים בעבירות סמים בכל בתי המשפט בישראל, במסירות, מקצועיות ונאמנות ללקוח.