דיני משפחה בינלאומיים

 

עו"ד דפנה זיס, בעלת משרד מוביל בתחום דיני משפחה ומומחית בניהול תיקים בעלי זיקה למדינות ארה"ב ומדינות נוספות. היא מספרת על גירושיה בניו יורק, שהובילו אותה לעסוק בתחום, על הסכמי ממון בינלאומיים ועל גירושים בימי הקורונה.

 

משרד עו"ד דפנה זיס עוסק בדיני משפחה ומהמשרדים מהבודדים בישראל המתמחה גם בדיני המשפחה והירושה הבינלאומיים, עו"ד דפנה זיס מספרת איך הכל התחיל:

"מאז ומתמיד הרגשתי את "הצביטה הזו בלב" מול עוול שנגרם ומיד הייתי מתמלאת במוטיבציה לשנות את המצב, לסייע לצד הנפגע ולהביא לעשיית צדק. מהמקום הזה פניתי ללימודי משפטים והגעתי למשרדו של עוה"ד אמנון זכרוני, (ז"ל). שם טיפלתי כ"לוחמת צדק", בעתירות בפני בג"צ, בעודי מייצגת ארגוני זכויות אדם, ואנשים או קבוצות שנפגעו מפעולות ו/או מהחלטות של הרשויות השונות במדינה.

 

לימים התחתנתי ועברתי לניו יורק בעקבות מי שהפך לבעלי. עברתי את מבחני לשכת עוה"ד של ניו יורק והוסמכתי שם כעורכת דין. עבדתי תחילה כעו"ד שכירה בתחום המסחרי אזרחי . שתי בנותיי הנהדרות (כל אחת בדרכה המיוחדת) נולדו בניו יורק אך נישואיי עלו על שרטון. מצאתי את עצמי לבד, בפתחו של מאבק גירושין עוין במיוחד שנכפה עליי, במדינה שאני לא ממש מכירה, ללא משפחה תומכת וללא חבריי הקרובים שנותרו בישראל. בשנה הראשונה להליכים בבית המשפט בניו יורק הייתי מיוצגת על ידי משרד עורכי דין לענייני משפחה אך כעבור שנה התחלתי לייצג את עצמי וכך נכנסתי לתחום המרתק הזה של דיני המשפחה.

 

תיק הגירושין שלי היה מורכב ונמשך שנים ארוכות לרבות בערכאת הערעור שהוגש על ידי מי שהיה בעלי. יחד עם זאת, במקביל לניהול תיק הגירושים שלי, פתחתי משרד עצמאי בניו יורק, המתמחה בדיני משפחה וכך צברתי ניסיון עשיר בטיפול בתיקי גירושים, ביניהם סבוכים ומורכבים במיוחד ואשר דרשו הכרה של שיטות משפט שונות, של מדינות ארה"ב השונות ושל ישראל, והתמחות במשפט הבינלאומי הפרטי. בשנת 2009, לאחר 12 שנים בניו יורק, חזרתי לישראל ביחד עם שתי בנותיי.

 

"הצמיחה המטאורית של משרדי בישראל", אומרת עוד זיס, "היא לא רק בזכות הניסיון והיכולות המשפטיות והמקצועיות הגבוהות שצברתי במשך השנים, ולא רק בזכות המומחיות הבינלאומית הייחודית שיש לי, אלא, ובעיקר משום שהייתי בעצמי במקום הזה, של משבר הגירושין המשליך על כל דבר בחיים של מי שעובר אותו. חוויתי על בשרי את החרדה העצומה מפני העוול שעלול להיגרם נוכח הליכים משפטיים בדיני המשפחה והתחברתי שוב למקום ממנו באתי. זה מזרים לתוכי כמויות אדירות של אדרנלין, גורם לי לתת את הנשמה לכל לקוח ומסב לי סיפוק אדיר".

 

 

הסכמי ממון חובקי עולם

 

אחד מהתחומים שעו"ד זיס היא מהמומחים הבודדים בו, הוא הסכמי ממון בינלאומיים. כמי שהינה לא רק חברת לשכת עוה"ד של ניו יורק אלא גם בעלת ניסיון של שנים רבות של עבודה בתחום בארה"ב, היא בהחלט משמשת כאוטוריטה בתחום זה, בישראל. "לא מעט ישראלים, הנישאים לבני/בנות זוג בעלי אזרחויות זרות או ישראלים בעלי ממון המצוי גם מחוץ בישראל, עורכים הסכמי ממון טרום נישואים המתאימים לדינים החלים במדינת ישראל. יחד עם זאת, ברגע האמת הם עלולים לגלות שאין להם אפשרות לאכוף את הסכם הממון עליו חתמו באשר הוא אינו מוכר ובלתי אכיף על פי הדינים החלים במדינות בהן מצוי רכושם ו/או הדינים החלים במדינות בהם למי מבני הזוג יש אזרחות נוספת, או במדינה בה הם מתגוררים. לכן חשוב להקדים תרופה למכה, ולפנות לעו"ד מומחה בעניין, שיבדוק מה הדינים הפנימיים במדינות שקיימת זיקה אליהן, יפעל להביא לכך שהסכם הממון שיחתם בישראל יהיה בעל תוקף מחייב גם במדינות אחרות אשר לבני הזוג זיקה אליהן,". "לדוגמא" מציינת עוד זיס, "יש מדינות שלא מכירות בהסכם ממון טרום נישואים, יש מדינות שבהן לא ניתן להתנות בהסכם ממון שהאישה מוותרת על מזונותיה". "אחרי שנים רבות של עיסוק בתחום, פיתחתי מודעות למכשולים האלו כמו גם דרכים משפטיות לעקוף מכשולים כאלה". עו"ד זיס מסבירה כי ההסכמים האלה מתאימים (ואף הכרחיים) לאנשים שיש להם רכוש במדינות שונות, אזרחויות זרות או שמתכננים להתגורר בחו"ל.

 

תחומים נוספים בדיני משפחה שבהן קיימות מורכבויות מיוחדות כשיש זיקה לחו"ל

 

עו"ד זיס מציינת שקיימים תחומים רבים בהם הזיקה לחו"ל מוסיפה מורכבות, כמו בירושות, במשמורת, שבה לכל מדינה יש ניואנסים משלה בהתייחס לשאלות המשמורת והסדרי השהות, גיל הילדים, דפוסים וכלים שונים ביחס לדרך חישוב גובה המזונות שיש לפסוק לילדים, שיקולים בדבר פסיקת מזונות אישה לאחר הגירושין, הבדלים בהתייחסות לרכוש שנצבר במהלך הנישואין ולאופן אישומו, התייחסות שונה לרכוש הכולל עסקים, חברות מסחריות, מניות ואופציות, ובנושאים רבים נוספים. "כך למשל" מספרת עו"ד זיס, "נתקלתי בלא מעט מקרים בהם נשים פתחו בתביעת מזונות ילדים במדינות בהן פסיקת המזונות המקובלת גבוהה משמעותית מהמקובל במדינות אחרות, כגון בישראל.

 

"השיקול היכן לפתוח תביעות, מורכב, ומצריך להכיר היטב את הדין הבינלאומי והפרטי של כל מדינה רלוונטית". אומרת עו"ד זיס.


עליה בפניות לגירושים בעקבות משבר הקורונה

 

"אני רואה בתקופה האחרונה לא רק יותר מקרי גירושים, אלא, לצערי, גירושים עויינים במיוחד" אומרת עו"ד זיס. היא מסבירה כי אנשים חיכו עם פניה לגירושים בעקבות הפעילות הבלתי סדירה של בתי המשפט בתקופה זו, והסיבה המשמעותית יותר, לדבריה, היא חוסר הוודאות הכלכלית הגדול, שגורם לאנשים שהחליטו שברצונם להתגרש, לחשוש מהצע הזה.

 

"הקורונה מעוררת שאלות משפטיות סבוכות", אומרת עו"ד זיס, "לדוגמא קביעת מזונות הילדים המחושבת, בין היתר, לפי הכנסות הוריהם, אך המדובר בהכנסות בלתי יציבות כיום. חלוקת רכוש, שמצריכה הערכת שווי עסק ששוויו הושפע באופן משמעותי בשל מגפת הקורונה. יש עסקים שנפגעו באופן משמעותי ביותר ויש עסקים שמגפת הקורונה דווקא גרמה לעלייה משמעותית במחזור העסקי שלהם. זה מצב תקדימי שעמו בתי המשפט עוד יצטרכו להתמודד ולפתח כלים, מנגנונים ופתרונות מיוחדים".

 

עו"ד זיס נוקטת בגישה זהירה בתקופת המשבר הזו, ללכת צעד צעד, לפתור קודם את הבעיות המידיות על ידי הגעה להסכם זמני שמייצב את ההתנהלות הנוכחית והמידית, קצרת התווך ובמידת הצורך להשאיר מקום לדיון בהמשך כשהמצב העתידי יתבהר. כשיש הסלמה ביחסים מומלצת הפרדת מגורים, בפרט לאור העלייה הדראסטית במקרי אלימות במשפחה שאנו עדים להם מדי יום ביומו". אם דרוש צו הגנה או צו הרחקה או תלונה למשטרה או יציאה למקלט – לא להסס. יחד עם זאת עו"ד זיס מדגישה, רצוי כמובן להגיע לתובנה הזו עוד לפני שמתרחשת הסלמה, ולהגיע להסכמות בכתב בדבר הפרדת המגורים, בליווי של עו"ד, כדי למנוע פגיעה בזכויותיו של בן הזוג שיצא מבית המשפחה.

 

יש לך טיפים לגירושים בצורה נכונה?

 

"קודם כל בהסכמות," משיבה עו"ד זיס. "זו הדרך הטובה ביותר עבור הצדדים וכמובן בעבור הילדים. אני נלחמת בשביל הלקוחות שלי כלביאה בבתי משפט כשאין ברירה. כמו שאמרתי, כשאני רק מריחה ניסיון לעושק, לחוסר תום לב, למניפולציות שנועדו לגרום עוול, אני מתמלאת באדרנלין והופכת ללביאה. יחד עם זאת, הכיוון הראשוני שלי הוא תמיד, אבל תמיד וכל עוד ניתן, להגיע להסכמות הוגנות ומושכלות".