רכישת דירה היא ככל הנראה העסקה הגדולה ביותר והחשובה ביותר, שתעשו בימי חייכם.


כשתחתמו על ההסכם לרכישת ביתכם, תתחייבו בתשלומים שתסיימו אותם רק בעוד כ 20 שנים מהיום, וכנראה שהיקף התשלום עבור הדירה שתקנו יהיה שווה ערך לכל המשכורות שתרוויחו ב 10 שנים הקרובות.


תהליך רכישת דירה הוא תהליך מורכב ביותר ובשוק הדירות בישראל היום יש המון סיכונים, שעלולים במקרה הטוב לגרום לכך שהעסקה לא הייתה כדאית ובמקרה הפחות טוב להפסדים גדולים, וכשמדובר בעסקה הגדולה והחשובה ביותר שתעשו בכל חייכם, אל תיקחו סיכונים.
אז הינה כמה עצות שימושיות שיעזרו לכם בתהליך רכישת הדירה.


כמובן שנצא מתוך נקודת הנחה, שאתם כבר הבנתם מה הצרכים שלכם ושל משפחתכם, התחשבתם בנתונים העתידיים וגם בנתונים הכלכליים, בדקתם את האזור, הסביבה, את הדירה עצמה, והחלטתם – כאן אנו רוצים לחיות את חיינו, כעת צריך להתחיל לבדוק את העסקה מהצד המשפטי, תכנוני ועסקי שלה.


אז ככה, ראוי ונכון לעשות את כל הבדיקות על ידי אנשי מקצוע מתאימים, לכל בדיקה קיימים היום אנשי מקצוע טובים שיכולים לזהות בעיות בעסקה במידה וישנם מבעוד מועד ובכך לחסוך לכם המון צער, עוגמת נפש ואולי אפילו הפסדים כבדים. שימו לב, אתם הולכים להשקיע המון כסף ברכישת הדירה, אז אל תחסכו בהוצאות על בעלי מקצוע שיבצעו עבורכם את הבדיקות, ואולי יצילו אתכם מסיכונים מיותרים.


בדיקת הדירה בהיבט התכנוני הנדסי, הבדיקות הללו חשובות גם כאשר רוכשים מגרש או בית צמוד קרקע או דירה או כל סוג אחר של נדל"ן, לצורך ביצוע בדיקות אלו אפשר לפנות למספר רב של בעלי מקצוע, כמו אדריכל, מהנדס, שמאי, וכדו'.


במסגרת הבדיקות עליכם להתייחס אל המצב התחזוקתי של הבית ושל מתקניו, כמו מערכות חשמל, מים, ביוב, איטום ונזילות, וכדו' אך יחד עם הבדיקות הללו צריך לבדוק האם לדירה יש היתרי בניה והאם הדירה ותוארה ומידותיה תואמות להיתר הבניה, האם קיימות תכניות חדשות המחייבות בתשלום היטל השבחה (על נושא התשלומים לכל סוגיהם נרחיב במדור זה בעתיד), האם יש תכניות קיימות או עתידיות לגבי סביבת הבית, כמו לדוגמא להקים לכם איזור תעשיה מול הסלון, או איזה מרכז ציבורי רועש, או סתם בניין ענק שיסתיר לכם את הנוף.


בדיקות אלו חשובות ביותר ויש להם השפעה גדולה על העסקה, כך לדוגמא אם תרכשו דירה עם חריגת בניה, אתם תהיו צפויים להליכים פליליים אשר מופעלים כנגד בעלים של מבנה עם חריגות בניה, ואתם בכלל לא ידעתם, עוד בעיה שעלולה להיווצר היא על ידי הבנק למשכנתאות, הבנק למשכנתאות שולח שמאי לנכס, אם השמאי יגלה את קיומם של חריגות הבניה הבנק לא יאשר לכם לקבל הלוואת משכנתא.


כמובן, שמעל לכל – בית עם חריגות בניה שווה פחות, כך שכנראה שילמתם יותר ממה שהדירה הייתה שווה באמת.


טיפ קטן לחסכון – במקום לשלם על הבדיקות בנפרד ואחר כך שוב לשלם על שמאות עבור המשכנתא, ניתן לנסות ולקבל הפניה לבדיקת שמאי מהבנק בטרם החתימה על ההסכם, ובכך לחסוך את הוצאות הבדיקות.


לאחר שסיימנו את הבדיקות בנושאים התכנוניים וההנדסיים, ניגע בשבוע הבא בנושא הבעלות והרישום של הדירה.


עודכן ב: 08/08/2013