ממתין לטיסה בחזרה לארץ, אחרי הכנס השנתי של ארגון ה-IACP המאגד את העוסקים בגירושין בשיתוף פעולה בעולם.

 

כל שנה מצטרפים למהפכה עוד ועוד אנשי מקצוע: עורכי דין, פסיכולוגים, מטפלים, רואי חשבון ואחרים, שהבינו כי יש דרך אחרת ליישוב סכסוכים.


מסתבר שבכל העולם יש אותן בעיות ואותם קשיים לאלו שעוסקים בתחום, המכירים ויודעים שקיימת דרך טובה, קצרה, זולה ובריאה הרבה יותר ליישוב סכסוכים, בכל התחומים ובמיוחד בגירושין, אולם עדיין ברירת המחדל היא ליטיגציה - ניהול הליכים משפטיים ארוכים, כואבים ויקרים.


בכל העולם מדווחים על פתרון אחד - מודעות


הציבור אינו מודע לכך שקיימות דרכים שיתופיות ליישוב סכסוכים ולכן, כשמתעורר סכסוך, אנשים מיד רצים לקבל סעד מבית המשפט. החוק להסדר התדיינויות בסכסוכי משפחה שנכנס לתוקף ביולי 2016, מחייב זוגות לשמוע על אלטרנטיבות אחרות ליישוב סכסוך.


בכנס העולמי הופתעו מעצם קיומו של החוק שהינו חוק יחודי בעולם ומתקדם מאוד. החוק אינו מאלץ גישור אולם הוא כן מחייב זוגות לשמוע על אלטרנטיבות להליכים משפטיים וביניהם גירושין בשיתוף פעולה וגישור.


במסגרת הליכי חקיקת החוק, היה ברור לנו כי חייבים להביא את דבר קיומו של החוק לידיעת הציבור ודרישתנו להקצאת משאבים לפרסום אכן נענתה אולם למרבה הצער, הקמפיין שאמור היה לספר על דבר קיומו של החוק היה מאוד מצומצם.


למרות זאת, בתום השנה הראשונה להפעלת החוק, מתברר שכשליש מהמקרים שפנו במסגרת החוק החדש הסתיימו ללא הליכים משפטיים, אלא למשל בגישור או בגירושין בשיתוף פעולה. יחידות הסיוע, האמונות על ביצוע החוק, מדווחות כי כאשר בני הזוג מגיעים עם ראש פתוח לשמוע, ברוב המקרים הם מבינים שההליך המשפטי הוא רע בשבילם ובשביל ילדיהם והם בוחרים בדרך אחרת. לעומת זאת כאשר הם מגיעים "מתודרכים" הדרך קצרה להליכים משפטיים.


המטרה העיקרית של העוסקים בתחום היא לגרום לשינוי ברירת המחדל. בכל תחום, לא רק בענייני משפחה, ההליך המשפטי חייב להיות המוצא האחרון.


עם כל הצער שבדבר, היום הוא עדיין הפתרון הראשון


העובדה שבכל העולם נתקלים באותן בעיות אינה אמורה לרפות את ידי העוסקים בתחום אלא דווקא לחזקן. פתרון שיתופי ליישוב סכסוך - כמו גישור, או גירושין בשיתוף פעולה, חייב להיות המוצא הראשון ועלינו להמשיך ולהפיץ את הבשורה.


במסגרת הליכי חקיקת החוק להסדר התדיינויות, אמרתי לא אחת שמדובר במהפכה חברתית שתיתן את אותותיה רק בעוד 30 שנים, לאחר שילדי הזוגות שהתגרשו בדרך שיתופית, יהפכו בעצמם בעתיד לעורכי דין שיתופיים ופותרי בעיות והם אלו שיגרמו לכך שברירת המחדל תשתנה.

 

מאת: מגשר אמיר זימן