הסדרת מעמד בישראל או אשרת שהייה לבן/בת זוג זר/ה אינה הליך פשוט, מדובר בהליך מסורבל הדורש למלא אחר דרישות משרד הפנים בקפדנות, הגשת המסמכים מאומתים והוכחות על קיומו של קשר זוגי.


נוהל 5.2.0009 של משרד הפנים הוא הנוהל הרלוונטי בטיפול בהסדרת מעמד לבן זוג זר של אזרח ישראלי ללא נישואים.

 

לעיתים מדובר בקשר זוגי בין עובדת זרה לאזרח ישראלי, בין תיירת זרה לאזרח ישראלי, לעיתים הישראלי מעוניין להזמין בת זוג שפגש בחו"ל או הכיר באינטרנט ולעיתים בת הזוג הזרה שוהה בישראל אף ללא אשרת שהיה חוקית.

 

בכל המקרים הללו ניתן ע"י ייעוץ משפטי נכון וייצוג ע"י עורך דין המתמחה בהגירה ובייצוג במשרד הפנים להסדיר מעמדה של בת הזוג בישראל ולקבל עבורה ויזת שהיה ועבודה בישראל לאחר שמוכיחים למשרד הפנים שמדובר בקשר זוגי כנה ואמיתי וזאת גם אם בת הזוג נמצאת כבר בישראל כעובדת זרה או שוהה בישראל ללא ויזה.

 

במאמר זה אנסה להבהיר באופן כללי את האפשרויות העומדות בפני ישראלי המעוניין להסדיר מעמדה של בת זוג זרה בישראל.

 

בפני הישראלי עומדות שתי אפשרויות חוקיות להמשך החיים המשותפים, הראשונה היא הסדרת מעמד לבת הזוג על בסיס נישואים אזרחיים הנערכים מחוץ לישראל בהתאם לנוהל משרד הפנים 5.2.0008 העוסק בהסדרת מעמד לבן זוג הנשוי לאזרח ישראלי, נישואים אזרחיים אפשר לקיים רק מחוץ לישראל ובהתאם לנוהל משרד הפנים על הישראלי לחזור לישראל לבדו ולהזמין את בת הזוג.


יש לקחת בחשבון כי על פי רוב ההמתנה לתור במחלקת אשרות במשרד הפנים לצורך הגשת הבקשה אורכת בין שלושה לחמישה חודשים) בהתאם לעומס בזימון תורים במח' אשרות אף בחינת הבקשה ואישורה אורכת זמן בהתאם לעומס בלשכה כך שבפועל נגזרת על בני הזוג פרידה כפויה לחודשים ארוכים עד לכניסת בן הזוג לו נישאתם לישראל משכך יש לפעול בחכמה ולתכנן את לוחות הזמנים בהתאם.

 

אפשרות נוספת היא להגיש את המסמכים בקונסוליה הישראלית בחו"ל שתעביר את החומר לבדיקה במשרד הפנים.


על פי נוהל משרד הפנים שהתעדכן בפברואר 2018 תשובה מהשגרירות בה הוגשה הבקשה צריכה להנתן בתוך 90 ימים ומצריך המתנת הישראלי ואשתו הזרה בחו"ל עד לאישור הכניסה לישראל.


אם שני בני הזוג ינסו לחזור לישראל יחד לאחר החתונה - בהתאם לנוהל כניסת בת הזוג הזרה לישראל תסורב!!! והיא תורחק מישראל.

הדרך השניה והמומלצת כאשר שני בני הזוג נמצאים בישראל היא בקשה לאשרה על סמך חיים משותפים יש להוכיח את אמיתות וכנות הקשר הזוגי, מגורים משותפים ועמידה בקריטריונים הרבים בהתאם לנוהלי משרד הפנים המתעדכנים מעת לעת.


ההליך ואופן הגשת הבקשה:


השלב הראשון הוא הזמנת תור ללשכה, השלב השני הוא הגשת הבקשה להסדרת מעמד לבת הזוג - בפגישה יש להציג הוכחות על הקשר הזוגי והחיים המשותפים (יש רשימת דרישות מפורטת) וכן תעודות מאומתות מארץ המוצא של הזר, כעת נערכת בדיקת משטרה וגורמי בטחון / לשכת קשר וכאשר מתקבלת התשובה השלב השלישי הוא זימון בני הזוג למשרד הפנים לראיון זוגי בו בוחן משרד הפנים את כנות הקשר ואמיתותו ואז ממתינים לקבלת התשובה, אם היא חיובית , נהדר יש אשרה, אם התשובה שלילית יש אפשרות להגיש ערעור פנימי ואם גם הוא נדחה ניתן להגיש ערר לבית הדין לעררים ואם גם הוא נדחה אז לבית המשפט המחוזי.

 

במידה ובת הזוג היא עובדת זרה ויש לה אשרת עבודה או שלבת הזוג יש אשרת תייר לפי הנוהל על פקיד משרד הפנים להאריך את אשרת התייר עד לסיום בחינת הבקשה. (הנחיה שפקידי משרד הפנים נוטים לעיתים להתעלם ממנה)


על פי הנוהל הרלוונטי 5.2.0009 בהנחה והבקשה אושרה מקבל בן הזוג הזר אשרת תייר B/2 ונכנס לישראל או אם הוא כבר בישראל אשרת עבודה B/1 "תייר הרשאי לעבוד ללא הגבלה" למשך שנה, האשרה מתחדשת מידי שנה לאחר עמידה בתנאים , הצגת מסמכים וראיון כך במשך שלוש שנים, לאחר מכן ניתן להגיש בקשה לשדרוג מעמד לקבלת תעודת זהות ארעית מסוג א/5 ל 4 שנים נוספות כך שלאחר שבע שנים בסה"כ יהיה רשאי הזר להגיש בקשה לסיום ההליך המדורג ולקבל מעמד של תושב קבע בישראל.


עם קבלת תעודת זהות רשאי בן הזוג הזר לפנות לוועדה המיוחדת לענייני גיור היה וברצונו להתגייר.


זרים ממדינות ברית המועצות לשעבר ומזרח אירופה נדרשים לעבור תחקור בלשכת הקשר נתיב, הליך המסרבל ומאריך את קבלת התשובה בחודשים ארוכים (ההמתנה לראיון בלשכת הקשר אורכת ב 6-8 חודשים מרגע שקיבלו את הטפסים).

 

ההבדל העיקרי בין הנהלים:


ההבדל העיקרי בין אשרה על בסיס חיים משותפים ובין אשרה על בסיס נישואים היא שבסוף ההליך המדורג במידה ובני הזוג נשואים רשאי בן הזוג הזר להגיש בקשה להתאזרחות ובהליך של אשרה על סמך חיים משותפים רשאי בן הזוג הזר להגיש בקשה למעמד של תושב קבע.
יובהר כי בשני המקרים אשרה על בסיס חיים משותפים או נישואים לזר, היה והקשר לא עלה יפה ובני הזוג החליטו לסיים אותו ולהיפרד בן הזוג הזר נדרש לעזוב את ישראל.


בהתאם לנהלי משרד הפנים ניתן לצרף קטין נלווה להליך המדורג רק כשבני הזוג נשואים!

 

 

ההליכים מול משרד הפנים גם במקרים "רגילים" ופחות "מורכבים" הנם הליכים בירוקרטים מתישים וברוב המקרים תקופת הטיפול בבקשות להסדרת מעמד לבן זוג אורכות זמן רב, פקידי משרד הפנים הקורסים תחת עומס הבקשות, נוטים להערים קשיים ואינם ממהרים להעניק אשרות, לכן עם ייצוג משפטי נכון ע"י עורך דין המתמחה בייצוג במשרד הפנים על בסיס קבוע ניתן להגיע לתוצאות טובות יותר ולקצר באופן משמעותי את פרק הזמן בו ניתנת תשובה לבקשה.

 

עו"ד מומחה יודע כיצד ואיך להגיש ערעור על כל החלטה של פקיד משרד הפנים, בקיא בנהלים ויודע מהן דרישות משרד הפנים בכל שלב בו נבחנת הבקשה או הערר.


עו״ד דור פנק מומלץ על ידי לקוחות רבים ובעל נסיון ארוך שנים של טיפול מול משרד הפנים והסדרת אשרה בישראל (ניתן לקרוא ביקורות בגוגל תחת החיפוש "דור פנק".

 

השירות המשפטי ניתן בלשכות רשות האוכלוסין וההגירה השונות ברחבי הארץ ומשכך פגישות ייעוץ ניתן לקיים במשרדנו בנתניה או מחוץ למשרד בסמוך ללשכה בה נדרש הייצוג. 

 


עודכן ב: 28/05/2019