בגידה – מה עושים? איך ממשיכים הלאה לאחר הגילוי?


אין חולק כי גילוי בגידה מהווה פגיעה איומה, אי וודאות, השפלה וקורבנות, חשוב לציין כי למרות שבדרך כלל חושבים מייד על הנבגד, אבל גם הבוגד עובר משבר נפשי חזק המלווה ברגשות אשם ובלבול (המשפיעות אף הן על ההליך המשפטי).


תחושות אלו של פגיעה איומה, השפלה, רגשות אשם ואי הוודאות יוצרים מעגל של תוקפנות בבית ואז תמצא תיק שמתחיל מייד בצו הרחקה, או שבני הזוג מסתובבים באופן קבוע עם מכשיר הקלטה ומקליטים כל צעד ושעל בבית, אתה יכול למצוא גם מערכת יחסים שתקרא אלימות פסיבית המתבטאת בהתרחקות, שתיקה, ברוגז ודיכאון. רבים הם המקרים שמה שמוטט את חיי הנישואין בסופו של יום הוא אותו מעגל של תוקפנות ועשיית המעשים הקשים הנלווים לאחר גילוי הבגידה אם זה פנייה למשטרה, צו הרחקה, הקלטה, הסתה, הגשת תביעות וכיו"ב אשר הופכים במהרה לכדור שלג ענק שבשלב מסוים קשה להפסיק את התדרדרותו.


אז מה נכון לעשות במקרה של גילוי בגידה?


לעורך דין תפקיד חשוב בגין היותו בין היתר, "הרוקח" את האסטרטגיה, להוביל את הבגידה לסיומם של חיי הנישואין או להוביל את הבגידה למשבר ממנו צומחים, למשבר המוביל דווקא לשינוי.


במקרים כאלו, קיימת חשיבות מכרעת בעניי להימנע מעבודה "על אוטומט" שמובילה להגשה מיידית של התביעות הידועות והמוכרות לכל עו"ד בתחום ולמצוא מקום תחילה לנהל עם הלקוח/ה כבר במסגרת פגישת הייעוץ הראשונית ניהול סיכויים וסיכונים בין האלטרנטיבות המשפטיות העומדות בפני הלקוח/ה בנסיבות הספציפיות של המקרה שלו/ה על מנת בסופו של יום להימנע מלגרום ללקוח יותר נזק מתועלת.


אין תשובה אחת ויחידה למה נכון או לא נכון לעשות במקרה של גילוי בגידה, שהרי כל מקרה ונסיבותיו הוא ועל כן מחייב הוא התייחסות משפטית אחרת.  חשוב ביותר לבדוק את רצונו/ה של הלקוח/ה היושב מולך, את אורך הנישואין, קיומם של ילדים, גילאי הילדים, מצב כלכלי ורמת החיים וכמובן האם "הנר עוד דולק" וכאמור לנהל עם מידע זה סיכויים וסיכונים ללקוח תוך קביעת האסטרטגיה בתיק.

 

הליך משפטי, עורכי דין ותביעות?


לעיתים אין ברירה, יהיה צורך לנהל הליך משפטי, להקדים ולהגיש תביעות לבית המשפט לענייני משפחה או לבית הדין הרבני, תוך הנחיית הלקוח הכיצד לנהוג במקרה של גילוי בגידה וכן הכיצד לאסוף ראיות באשר לבגידה (כמו גם ראיות כלכליות), לעיתים יהיה צורך לגייס חוקר פרטי לשם כך – כל מקרה לגופו.


במקרים מסוימים יהיה נכון יותר ללקוח/ה ולסיטואציה שבפניי לפתור העניין בדיסקרטיות ובחדרי חדרים.
למשרדי הגיע תיק אשר נוהל במשך שנתיים במשרד עורכי דין אחר, המדובר בבני זוג הנשואים מעל 20 שנה, הקימו משפחה מרובת ילדים, משפחה ברמת חיים גבוהה ביותר(!) האישה גילתה את בגידתו של הבעל בה וקיבלה זאת בחומרה רבה, בכעס ובלא יכולת לסלוח על הדבר, היא עצמה מעידה כי קיבלה את ההחלטה "לפרק את החבילה" באימפולסיביות של רגע ונגררה אחר תחושת הנקם שהייתה בליבה והגישה "צרור" של תביעות ובקשות.


בתיק נקבעו מזונות, אלא שהבעל, אשר בינתיים בעקבות המלחמה שנפתחה כנגדו, חלפו לו בין רגע רגשות האשם בגין הבגידה וברומא התנהג הוא כרומאי ועשה כל פעולה אפשרית להעיד על "מסכנותו" והעדר כל יכולת כלכלית מצידו לשאת במזונות האישה והילדים. האישה מצאה עצמה בהליך משפטי, ארוך ומייגע שבמסגרתו הפכה מאישה שחייה ברמת חיים גבוהה ביותר, התלבשה בבגדי מותגים מן היקרים שיש, נהגה ברכבים יוקרתיים, חיה בדירת פאר, ביקרה בחו"ל רבות וכלל לא עבדה, מצאה את עצמה בעוני מוחלט עם ילדים שעליה לפרנס לבד! כשהיא הגיעה אליי ציינה בראשית דבריה עוד לפני שגוללה בפניי את הסיפור, כי לו הייתה יודעת כי זו התוצאה של פתיחת ההליכים שפתחה ספק לו הייתה נוהגת כפי שנהגה. זהו מקרה מובהק בו התוצאה המשפטית והמעשית עלולה בסופו של יום להסב יותר נזק מאשר תועלת ללקוח.


במקרה הזה כבר לא היה מקום להציע לזוג הסכם שלום בית ולחילופין גירושין ההליכים המשפטיים המסועפים והרבים שנתקיימו בין בני הזוג כבר לא הותירו אפשרות להשיב את הגלגל אחורה. אחד הסודות של הצלחה בתחום דיני המשפחה, זה להיות מוכן לתפוס את ההזדמנות כשהיא תבוא אליך ועו"ד מנוסה בתחום סביר שיוכל לזהות את ההזדמנות, וזה מה שעשינו במקרה הזה.

 

משרדי נרתם מייד לניהול מו"מ מפרך ומייגע שבסופו הוסדר הסכם גירושין כולל אשר כלל גם את הסכמת הבעל לתת גט (ומניעת עגינות אשר הייתה כבר באוויר בעקבות המלחמה בין הצדדים) וכמובן מזונות, פיצוי כספי לאישה (דבר שאינו מובן מאליו כלל) וחלוקת הרכוש.

 

מתי כדאי לעשות הסכם שלום בית ולחילופין גירושין


במקרים דומים ו/או אחרים, כאשר עוה"ד קשוב לרצון הלקוח ועל אף גילוי הבגידה מסתמן כי "הנר עוד דולק" - ניתן ואף רצוי לתקן!
במקרה כזה, ניתן ורצוי להציע לבני הזוג לקיים הסכם שלום בית ולחילופין גירושין. מדובר בהסכם משולב הכולל בתוכו את פרק ניסיון שלום הבית ועקרונות באשר לחיים המשותפים וכן פרק הגירושין, למקרה שניסיון שלום הבית לא צלח ואז ינוסחו סעיפים באשר להודעת צד אחד למשנהו בדבר רצונו לגירושין וכן יכלול ההסכם עקרונות רגילים של הסכם גירושין מתן גט, מזונות ילדים, יכול ויכלול פיצוי לאישה יכול ולא, משמורת ילדים והסדרי שהייה, חלוקת רכוש, התייחסות לכתובה, ועקרונות כלליים. כמובן שהסכם מסוג זה יש לאשר בבית המשפט לצורך מתן תוקף להסכם.

 

הסכם כזה כך אני מדווחת לא אחת מלקוחות, יוצר תחושת נחת ורוגע, כאשר הצדדים פניהם באמת לקיים ניסיון כנה ואמיתי לשלום בית מחד, ומאידך רגועים הם כי ככל שלא יצלח שלום הבית, אין עוד צורך בהגשת תביעות, בהקדמת הצד השני, בפעולות של חוקר פרטי ובהוצאת הוצאות כספיות כבדות שכן כעת יודעים הם עם מה הם יוצאים מחיי הנישואין, כמה מזונות ישולמו וכיו"ב.

 

חשוב לבחון כל סיטואציה של בגידה בפני עצמה, חשוב לנהוג בתבונה ולנהל עם הלקוח שיחה מעמיקה תוך ניהול סיכויים וסיכונים בתיק הספציפי שלו, חשוב לשמוע את רצון הלקוח ולזהות מייד את הדרך והאסטרטגיה הנכונה והמתאימה לתיק, חשוב לבחון בכל תיק האם התוצאה המשפטית והמעשית עלולה בסופו של יום להסב יותר נזק מאשר תועלת ללקוח ולהימנע מעבודה על "אוטומט".

 

חשוב בסיטואציה כזו של גילוי בגידה לפנות למשרד עו"ד העוסק אך ורק בתחום דיני המשפחה והבקיא היטב ברזי המשפט בתחום דיני האישות, יתרון בסיטואציה של בגידה בפרט כאשר מסתמן כי הבגידה אינה בהכרח סוף הדרך כי משרד עו"ד יהא מלווה בצוות של עו"ד שיסייע בניהול מו"מ לא פשוט בשל האמוציות שעדיין קיימות בראשית הדרך וכן מלווה בהמלצות ליועצים זוגיים, טיפולים זוגיים ואף פסיכולוגיים, עימם הוא מצוי בקשר – יש לכך יתרון מובהק המסייע בראש ובראשונה ללקוח וגם לעו"ד אשר הצליח בדרך זו להביא ללקוח לתועלת ולתוצאה המיטבית ביותר בסיטואציה הקשה בגינה פנה הוא מלכתחילה לעורך הדין.