לא מעט קשרי נישואין מסתיימים בעקבות בגידה של אחד מבני הזוג, ומספר המקרים הנדונים בבתי הדין הרבניים או בבתי המשפט לענייני משפחה בעקבות בגידה הולך וגדל מדי שנה. חשוב לדעת שלבגידה עלולות להיות השלכות משפטיות שונות, אם כי בבית המשפט לענייני משפחה שאינו פוסק לפי הדין העברי, השלכות אלו מצומצמות יותר.


מבחינת ההשפעות הצפויות על זכויות רכושיות בעת גירושין עקב בגידה, נסיבות הפרידה אינן פוגעות בזכויותיו של בן הזוג הבוגד גם אם גרם בפועל לפירוק התא המשפחתי. חלוקת הרכוש המשותף בין בני זוג לאחר גירושין מתבצעת לפי חוק יחסי ממון, אשר אינו גוזר דין שונה לבן הזוג שבגד. כלומר, התשובה לשאלה האם בגידה משפיעה על חלוקת רכוש היא שלילית.


עם זאת, אף על פי שגם בתי הדין הרבניים מחויבים לפסוק בהתאם לחוק יחסי ממון, בפועל לעתים יש משמעות לסוגיית הבגידה כאשר האישה היא זו שבגדה, מאחר שלפי דיני ההלכה, אם הבעל מציג הוכחות לבגידתה של האישה היא תנושל מזכויותיה ברכוש המשותף ותהיה זכאית לקבל רק את הרכוש שנותר בנדוניה. במקרה ההפוך שבו הבעל בגד באשתו, הדין העברי אינו מעניש אותו.


לעומת בית הדין הרבני, לבגידה בין בני זוג אין כל השפעה על הליכי גירושין בבית המשפט לענייני משפחה, אלא אם כן נוצרו חובות בעקבות הבגידה. חובות אלו לא ייחשבו חובות משותפים אלא יוטלו אך ורק על בן הזוג שיצר אותם.


מהן השלכות הבגידה בכל הנוגע לילדים?


באופן עקרוני, סוגיית משמורת הילדים אינה תלויה בנסיבות של גירושין עקב בגידה אלא נקבעת בהתאם לטובת הילד. הדבר נכון גם במקרה של בגידת האישה וגם במקרה של בגידת הבעל: האישה לא תפסיד את זכותה לקבל את המשמורת גם אם בגדה, והבעל לא ייפגע מבחינת זכותו לקיום זמני שהות והסדרי ראייה או זכותו למשמורת בעקבות בגידתו. חרף זאת, במקרים חריגים וקיצוניים בגידה עלולה להשליך על המשמורת.


גירושין בעקבות בגידה, מהן ההשלכות על דמי מזונות?


לפי הדין העברי, אישה שנתפסה בוגדת עלולה להפסיד את זכותה למזונות בעקבות הוכחת הבגידה, אולם לצורך שלילת המזונות הבעל יידרש להוכיח חד משמעית את הבגידה. מבחינת דרישות הוכחת הבגידה, קיימים הבדלים בין שתי הערכאות המשפטיות השונות, ולעתים במקרים שבהם בית הדין ישלול את המזונות, בית המשפט לענייני משפחה לא ישלול אותם. על כן, מבחינה זו יש רלוונטיות לבחון את מרוץ הסמכויות.


אף על פי שגם בית המשפט מחויב לפסוק בהתאם לדין העברי ויכול לבטל את זכותה של אישה שבגדה למזונות, מאחר שמדובר בסנקציה חמורה הוא יפסוק לביטול המזונות רק כאשר יש הוכחות חד משמעיות לבגידתה. כמו כן, אם הבעל בגד אף הוא, בית המשפט לא ימהר לשלול מהאישה את מזונותיה, מכיוון שהנטייה היא לא להעניש אותה בגין התנהגות שבה חטא גם בעלה.

 

יש לך שאלה?

פורום תביעת מזונות - הערך סיכוייך!


כמו כן, דיני ההלכה המחייבים את הבעל לשלם מזונות לרעייתו במהלך הנישואין, מבחינים בין מעשה בגידה של האישה לבין בגידה של הבעל. בעוד האישה שבגדה עלולה להפסיד את מזונותיה, בעל שבגד לא ייענש בגין בגידתו, אם כי כיום ניתן להגיש תביעת פיצויים בשל בגידה בגין הפרת הסכם ועוגמת נפש.


חשוב להדגיש כי מדובר אך ורק על מזונות אישה ולא על זכותם של ילדים לקבל מזונות, שאינה נפגעת בכל מקרה.