האם ניתן לאמץ את הילד של עצמך? לרשום במרשם האוכלוסין בישראל ילד שנולד בחו"ל שרשום במסמכים כשלך, אבל תוצאות מעבדת בדיקת הרקמות אומרת אחרת? מה התנאים להוכחת והכרזת אבהות בישראל עבור ילדים שנולדו בחו"ל?


אלו שאלות שעלו בתיק מעניין בו מטפל משרדנו - קבלת אזרחות ישראלית עבור ילדה שנולדה בחו"ל לאזרחית זרה, זאת כאשר אזרח ישראלי רשום כאבא שלה.


איחור ברישום הילדה שנולדה בחו"ל


הלקוח - שמוליק (שם בדוי). ישראלי שעבר לסין, ניהל שם חברה מצליחה במשך מספר עשורים, הקים מערכת יחסים זוגית והוליד ילדה בעלת אזרחות סינית.


לאחר מעלה מעשור של חיים משפחתיים משותפים, החליט שמוליק להסדיר את רישום בת זוגו והילדה בישראל. לפיכך, נשא את חברתו לחיים לאישה, בהליך של נישואים אזרחיים, ולאחר מכן פנה למשרד הפנים (דרך השגרירות) על מנת שירשמו את הקטינה כבתו של אזרח ישראל הזכאית לאזרחות ישראלית מכוח לידה.


הבקשה לא התקבלה באופן אוטומטי. לרוב אנחנו מזכירים וממליצים לרשום את הילדים ברישום האוכלוסין תוך 30 יום מרגע הלידה - כמו שאומרים באנגלית, זהו לא רק רעיון טוב, זהו גם החוק - אבל מאחר ובני הזוג לא היו נשואים בעת הלידה, סביר להניח שהיה נתקל בקשיים ברישום האבהות בכל מקרה.


הפתעה בעת בדיקת אבהות


עצם זה שבתעודת הלידה שהונפקה מחו"ל כתוב כי שמוליק הוא אביה של הילדה, לרבות העובדה שהוא נשוי לאם הילדה, וגם שכל המסמכים "מוכיחים" את האבהות - לא משכנע את משרד הפנים. ברגע שיש ספק כלשהו, לא ניתנת לרוב אפשרות להוכחה אחרת פרט לבדיקת רקמות להוכחת אבהות.


כפי שהסברנו במאמרים אחרים, גם בדיקת אבהות אינה פשוטה מול הבירוקרטיה הישראלית - חייבים לתרגם מסמכים, לחתום על תצהירים ולפנות לבית המשפט לענייני משפחה ולהוכיח דברים מסוימים לגבי המעמד האישי של ההורים, במיוחד את היות האמא לא יהודייה, על מנת לשלול חשש ממזרות.


אך במקרה זה, התקבלה הבקשה, הבדיקה בוצעה, והתוצאה - שמוליק אינו אביה של הילדה. ואכן, אשתו הודתה שבעת משבר ופרידה קצרה, היא קיימה יחסים עם אדם אחר, אשר כבר מזמן אינו איתנו.


מה עושים אם הילדים שלך הם לא שלך?


נוצר משבר כפול: מחד, ביחסים בתוך המשפחה, ומאידך בשאלה המשפטית של הורות, זהות ואזרחות הילדה.


לא נתעכב כאן על הקשר הזוגי - נציין שהוא נמשך עד היום, ונמשיך לשאלת ההורות והוכחת האבהות עבור קבלת אזרחות ישראלית, הרלוונטית למאמר.


מבחינת שמוליק, לא היה כל ספק בנוגע להיות הילדה, אותה גידל באהבה עוד מהיותה תינוקת עד נערה צעירה, הבת שלו, קשר דם או לא קשר דם.


אבל מבחינת הבירוקרטיה הישראלית... שמוליק נתקל במצב קפקאי קלאסי. מחד, הוא אינו האב הביולוגי של הילדה, ולכן אינו יכול לרשום אותה כישראלית על בסיס זה. מנגד, הוא נחשב לאב הילדה על פי תעודת הלידה, תעודת הזהות, וכל המסמכים הרשמיים, ולא קיים הליך אשר יאפשר לו לאמץ באופן רשמי את הבת של עצמו מידי עצמו. זאת, אפילו מבלי להיכנס לכמה שהליך האימוץ הרשמי בישראל הוא מסובך ומייגע.


מאחר והוא אינו האב, אך רשום בתור האב, אין בפניו שום אפשרות לרשום את הילדה בתור בתו.


נזכיר שהבת של אשתו של ישראלי לא תקבל אזרחות ישראלית אם הוא אינו האב שלה והמשפחה לא עוברת לישראל.


איך עוזר עורך דין הגירה במקרה כזה?


על פניו, נראה כאילו כל החוקים והעמדה הרשמית של משרד הפנים היו כנגד שמוליק, והוא היה אחוז בייאוש שעה שפנה למשרד עורכי הדין שלנו. אבל הרי לשם כך פועל עורך הדין, למצוא את האפשרויות שאינן פתוחות בפני אדם מן השורה. על כן, הצגנו בפני שמוליק שתי אפשרויות לפעולה משפטית.


האחת - הפסקת החיים בסין, מעבר המשפחה לישראל לתקופה ארוכה, והשגת אזרחות לאשתו ובתו על בסיס הליך איחוד משפחות עבור ישראלי עם בת זוג זרה, אשר במסגרת הליך מדורג של כ-5 שנים יעניק לאשתו ובתו מעמד חוקי בישראל ולבסוף אזרחות.


האחרת - הגשת בקשה לצו הורות פיסקתי. זאת האפשרות אשר נבחרה, מפני שעסקיו היו בחו"ל והמשפחה לא היתה מוכנה לחזור להשתקע בישראל לתקופה ארוכה.


איך רושמים ילד שהוא ילד של מישהו אחר?


למרות התנגדות משרד הפנים, אנחנו היינו אופטימיים. לצידנו היו טענות חזקות על בסיס הזיקה בין שמוליק לילדה וטובת הקטינה, אשר דורשת נוכחות של אב בחייה, קשר אשר ינותק אם (לדוגמה) שמוליק יעבור לישראל בעת שבתו בוגרת ואינה אזרחית ישראל, ועל כן אין לה אפשרות לחיות לצידו.


לא הייתה לשמוליק בת אחרת, ואין לה אבא אחר. הוא זה שהחזיק את ידה של האם בעת הלידה, הוא זה שהחליף לה את הטיטולים, הוא זה שהביא אותה ליום הראשון בגן, והוא זה שיצטלם איתה כשתסיים עם תואר מבית ספר למחוננים (שהוא מימן). הוא הדמות המשמעותית ביותר, הדואג, המטפל, המחנך ואליו קשורה הילדה מיום היוולדה. לבסוף, הוא יכול גם להיחשב לאביה החורג על בסיס היחסים המתמשכים עם אמא.


נוסף על כך, הדגשנו שהקשר המשפחתי אינו ביולוגי בלבד, אלא מבוסס על מציאות מעשית וקשר רגשי. כך לדוגמא, משרדנו טיפל במספר מקרים של הסדרת מעמד, ואישור הורות להורים בני אותו מין, אשר הולידו ילד באמצעות אם פונדקאית. במקרה כזה, הקשר ההורי אינו מבוסס על אימוץ או הורות ביולוגית (והאם מעשית וויתרה על זכותה למעורבות בחיי הילדים) אלא על קשר רגשי והטיפול המתמשך בילד.


מה קבע בית המשפט לגבי צו הורות פסיקתי?


למרות האופטימיות שלנו, עורכי הדין, הלקוח למרבה הצער, בחר לזנוח את התביעה. הדרישה להגיע לארץ מספר פעמים, כל הדרך מסין, בשביל הליכים משפטיים, והשקעה לא מבוטלת של זמן וכסף, גרמו ללקוחות להסתפק באזרחות הסינית עבור הילדה.


מצער, ומדגיש את חשיבות האופטימיות וההתמדה הן מצד עורך הדין והן מצד הלקוח. מצידנו, אנו מטפלים רק בתיקים בעלי סיכויי הצלחה טובים, והיינו שמחים לקבל פסיקה תקדימית על בסיס התיק בנוגע לאבהות שאינה ביולוגית.


אם יש לכם שאלות לגבי נושאים משפטיים מורכבים בכל הקשור להסדרת מעמד בישראל, או דיני משפחה, משרדנו ישמח לסייע.