באיזה גיל כדאי לערוך צוואה? עריכת צוואה נתפסת בעיני רבים כצעד שיש לחשוב עליו בגיל השלישי, כאשר אדם הספיק לצבור רכוש משמעותי והקים משפחה ענפה.

 

למעשה, ישנם מקרים בהם רצוי (ואף חובה) לערוך צוואה וזאת בלא קשר לגיל כך למשל בקרב ידועים בציבור, פרק ב', ילד מחוץ לנישואין ועוד מקרים בהם עריכת צוואה הינה נחוצה בלא כל קשר לגילו של המצווה.

 

גם בגיל הצעיר כדאי לערוך צוואה זאת ללא קשר לשאלה כמה נכסים הספיק לצבור המצווה, או אף אם כבר נישא והקים משפחה. מדוע? ובכן ישנן כמה סיבות לכך. ראשית, משום שאין אנו יודעים מה יוליד יום ולא אחת אנשים הולכים לעולמם בגיל צעיר בשל מחלה, תאונה, צבא - לפני גיוס בטח בשירות קרבי ניתן ורצוי לערוך צוואה וכדומה.

 

שנית, עריכת צוואה יכולה למנוע את היווצרותם של סכסוכי ירושה, המהווים לא רק הליך משפטי מורכב אלא עלולים ליצור משבר עמוק ביחסים בין בני המשפחה. עריכת צוואה, תמנע במרבית המקרים את התרחיש הזה ותאפשר לנו לדאוג לעתיד היקרים לנו.

 

ידועים בציבור

 

זוגות החיים יחד כידועים בציבור ומבקשים לוודא כי בבוא העת יירשו הם זה את זו, טוב יעשו אם יפנו לעורך דין מומחה לצורך עריכת צוואה. אמנם, חוק הירושה השווה את מעמדם של ידועים בציבור בסוגיה זו למעמדם של זוגות נשואים, אולם, ידועים בציבור הוא סטטוס טעון הוכחה, כלומר טרם תטען שאתה יורש - עלייך להוכיח שהיית ידוע בציבור, עריכת צוואה תקל אפוא על התהליך הזה של הוכחת הקשר ותעמיד אותך בסטטוס יורש מבלי הצורך להוכיח את הקשר.

 

ומה בדבר במצב ההפוך? כאשר ידועים בציבור מבקשים למנוע מבן/בת הזוג לרשת אותם? במקרה זה ישנה חשיבות גדולה עוד יותר לעריכת צוואה, שהרי, כאמור, החוק רואה בידועים בציבור כבעלי זכות ירושה בדיוק כמו זוגות נשואים. משכך, על מנת למנוע מצב שבו בן/בת הזוג יהיו היורשים של רכושנו, על מנת למנוע מאבק בין הילדים שלנו לידוע/ה בציבור שלנו, עלינו לערוך צוואה ובה נקבע במפורש כי הם אינם היורשים או יורשים חלקים מסוימים והילדים חלקים אחרים ועוד... ונמנה אל מי יועבר העזבון בעת פטירתנו.

 

עריכת צוואה בגירושין

 

סיטואציה נוספת בה חשוב מאוד לערוך צוואה היא במסגרת הליך גירושין. מדוע? משום שכל עוד בני הזוג נשואים ולא ניתן גט, אם מי מהם יילך לעולמו בתקופה זו, בן/בת הזוג יהיו זכאים למחצית מהירושה.

 

חשוב לציין, כי מצב זה נכון גם למקרים בהם בני הזוג היו פרודים במשך תקופה ארוכה ואף כאשר לצד שנפטר הייתה כבר זוגיות חדשה. הנחת המוצא היא כי בני זוג אשר החליטו להיפרד אינם מעוניינים עוד כי בן/בת הזוג יהיו היורשים של רכושם ולכן יש לערוך צוואה, הקובעת בשונה מהחוק כי אותו פרוד או פרודה אינם יורשים, ובמסגרתה של הצוואה, יקבע כל אחד מבני הזוג יורשים אחרים לרכושו, למשל הילדים ו/או בן/בת הזוג החדשים.

 

ומה הדין כאשר ישנה צוואה קיימת? עורך הדין יבצע את התיקונים הנדרשים בצוואה, תוך שמירה על תקינות הצוואה ותוקפה המשפטי.

 

מעוניינים לערוך צוואה? אצל עורך דין דיני משפחה בלבד

 

בשל השלכותיה הכלכליות והאישיות של הצוואה, יש להקפיד לערוך מסמך זה אך ורק אצל עורך דין המתמחה בדיני משפחה בכלל ובתחום הצוואות והירושות בפרט. עורך הדין יוודא כי הצוואה ערוכה על פי כל הכללים שבחוק וינסחה באופן נהיר אשר לא יותיר מקום למחלוקות פרשניות בין היורשים לאחר פטירת המצווה.

 

בעת פגישתו עם המצווה, עורך הדין יוודא עמו כי פרטי היורשים נכונים ולצדם, חלקם בעזבון בהתאם לרצונו. אם מדובר במקרה מורכב, למשל, מצווה אשר בבעלותו נכסים בחו"ל, ייתן עורך הדין מענה משפטי מתאים בהתאם לנסיבות המקרה, לרבות עריכת צוואה נפרדת, תרגום נוטריוני של הצוואה, ליווי מיסויי וכדומה. לבסוף, יוודא עורך הדין כי המצווה פועל בצלילות דעת וכי הוא מבין את משמעותה של הצוואה.

 

משרדנו מייצג בתיקי סכסוכי ירושה, מן המאבקים המשפטיים אותם אנו מנהלים מאבק בין ילדים ביולוגים לידוע/ה בציבור, מאבקים בין אחרים, מאבקים בין ילד בתוך הנישואין לילד מחוץ לנישואין ועוד, אנחנו מביאים את המאבקים המשפטיים הללו לתוך ניסוח הצוואות לאחרים, ומונעים מאחרים את אותו מאבק משפטי שאנחנו מנהלים עכשיו. לומדים מהמאבק למנוע מאחרים את אותו מאבק, על כן חשוב לקחת עורך דין צוואות, שחי את השטח ומנהל סכסוכי ירושה בבתי המשפט אשר מניסיונו ימנע ממך את מאבק הירושה שנאבקים אחרים.

 

צו קיום צוואה והתנגדות לצוואה

 

כאשר אדם הולך לעולמו והותיר אחריו צוואה, הרי שיש לממשה ולחלק את העזבון בין היורשים. לשם כך, יש צורך בקבלת צו קיום צוואה הניתן לאחר הגשת בקשה מתאימה. מומלץ למסור את הטיפול בעניין זה לעורך דין לדיני משפחה, אשר ינסח את הבקשה וידאג לקבל מן היורשים את כל המסמכים הרלוונטיים שיש לצרף כגון תעודת פטירה והעתק מן הצוואה - שכן כאשר מגישים את הבקשה נכון, קבלת הצו לא מתעכבת חודשים על גבי חודשים.

 

חשוב להבין שללא צו קיום צוואה, כל הנכסים מוקפאים כך שאם יורשים זקוקים לכסף המצוי בבנק למשל או מבקשים לרשום את נכס הנדל"ן עליהם לא יוכלו לעשות כן ללא צו קיום צוואה, לכן הכנת והגשת הבקשה לצו קיום צוואה בצורה נכונה הינה הכרחית וחשובה כדי שתוכלו להשתמש בירושה שזה עתה קיבלתם. ככלל, הליך זה אורך כשלושה חודשים לערך, אלא אם מבקש היועץ המשפטי לממשלה להתערב בהליך או כאשר מוגשת התנגדות לצוואה.

 

התנגדות לצוואה - זהו מצב שבו בעל עניין טוען כי ישנו פגם בצוואה הדורש לפסול אותה, באופן מלא או חלקי. התנגדות לצוואה מתבססת על אחת מעילות הפסילה שבחוק הירושה, ביניהן, אי כשירותו של המצווה בשל מצבו הנפשי, השפעה בלתי הוגנת, טעות והטעייה ועוד.

 

משהוגשה התנגדות לצוואה, בית המשפט לענייני משפחה יקיים דיון ויכריע בה בהתאם לראיות שיוצגו בפניו. למותר לציין כי שני הצדדים, זה המבקש לפסול את הצוואה וזה המבקש לקיימה, חייבם להיות מיוצגים על ידי עורך דין צוואות מקצועי ומנוסה אשר יציג את עמדתם ויפעל להשגת התוצאה המשפטית הרצויה.

 

על התנגדויות לצוואה ניתן לקרוא בהרחבה במאמרים ובסיפורי שטח נוספים המסופרים באתר משרדה של עורכת הדין לוסי מאיר, לניסוח צוואה כראוי הנכם מוזמנים לפנות למשרדנו, נשמח לתת לכם את השירות המלא והמקצועי בעריכת צוואה.