בתיק שטופל על ידי משרדנו נדון מקרה בו אישה החזיקה בידיה צוואה של אמה אשר בצוואתה זו ציוותה את כל רכושה שכלל דירת מגורים באזור מבוקש לבתה. הצוואה נכתבה ונחתמה כ-3 שבועות לפני פטירת האם. אותה אישה לא הגישה צו לקיומה של הצוואה. אחיה של אותה אישה הגישו בקשה לצו ירושה ואף קיבלו צו ירושה אשר הורה לחלק את רכושה של המנוחה באופן שווה בין האחים (ילדיה של המנוחה).


האם המנוחה הייתה כשירה לצוות שלושה שבועות בלבד לפני מותה?


לאחר הוצאת צו הירושה, פנתה האישה בבקשה לביטול צו הירושה ולמתן צו קיום לצוואת המנוחה. האחים השיבו לבקשת הביטול וטענו טענות שונות לגבי כשרות הצוואה וכשירות המנוחה לחתום על צוואה, כאשר המנוחה הינה עיוורת ובמצב גופני ירוד כ-3 שבועות בלבד לפני מותה.

 

האחים אף ביקשו מבית המשפט מינוי של מומחה רפואי מטעם בית המשפט אשר יחווה דעתו האם המנוחה הייתה כשירה לצוות או לא.

בית המשפט קיבל את בקשתם ומינה מומחה רפואי ידוע שם. אותו מומחה הוציא חוות דעת וקבע בה כי המנוחה לא הייתה כשירה לצוות (לחתום על צוואה) במיוחד במועד בו נעשתה הצוואה (3 שבועות לפני פטירתה).

 

אלא שלקוחתנו לא אמרה נואש. בתה של המנוחה הביאה עדים אשר היו בקשר טוב עם המנוחה בסמוך לפטירתה וכן הביאה את המטפלת של המנוחה שליוותה את המנוחה בסמוך לפטירתה. כל עדים אלה מסרו כי המנוחה הייתה צלולה, שמעה היטב והבינה היטב את הקורה סביבה עד בסמוך לפטירתה ובוודאי ביום בו חתמה על הצוואה.


כמו כן הובאה חוות דעת מומחה פסיכיאטר שבדק את כשירות המנוחה בסמוך למועד הצוואה (ולא בדיקה על סמך רשומות רפואיות בלבד כפי שעשה מומחה בית המשפט) וקבע כי היא כשירה לצוות. בנוסף הביאה לקוחתנו סרטוני וידאו והקלטות של המנוחה שנעשו בסמוך למועד הצוואה וגם אלה העידו על כשירות המנוחה ועל רצונה כי בתה (לקוחתנו) תירש את בית המגורים בשלמותו וזאת לאור טיפולה המסור במנוחה.

 

כמו כן מעדותו של אחד האחים עלה כי בניגוד מוחלט לטענותיו בתצהיר כי המנוחה לא הייתה כשירה ולא הבינה את הסובב אותה, התברר ההיפך הגמור. כלומר - שאח זה שוחח עם המנוחה בסמוך למועד בו חתמה על הצוואה, היא הבינה אותו ושוחחה איתו וכך למעשה נסתרו טענות האחים.

 

על סמך כל הנ"ל, בסופו של דבר ניתן פסק דין גורף לטובת לקוחת משרדנו - צו הירושה בוטל וניתן צו קיום לצוואת המנוחה.

חשוב לזכור - חוות דעת מומחה רפואי שנעשית בהתבסס על מסמכים רפואיים בלבד ללא בדיקה פיזית (שכן הנבדק כבר נפטר) מכונה חוות דעת "פוסט מורטם". חוות דעת מעין אלה הין בעייתיות ונדחות לא אחת על ידי בתי המשפט בהסתמך על עדים קרובים וראיות חיצוניות אחרות אשר יכולות לסתור את חוות דעת "פוסט מורטם" מעין אלה.


הדרך לנצח תיקים מעין אלה הינה מאתגרת קשה וארוכה אך אפשרית וכדאית.

 

משרדנו עוסק, בין היתר, בתחומי צוואות וירושות לרבות ביטול צווי ירושה וצוואה והגשת התנגדויות לצו קיום צוואה/ירושה וניהל תיקים רבים בתחום זה ובהצלחה רבה מאוד ומוכחת.